Nedplockade med helikopter från Kebnekaise

Jag kan förstå bägge parterna som både tycker att det är rätt / fel att skattebetalarna betalar detta, jag tycker bara det är så otroligt tråkigt att folk inte hyser mer respekt för naturen eller tar reda på fakta innan handling. Hade ett inlägg skrivits här på utsidan i stil med "vi ska åstakomma toppbestigning av kebnekaise på en energikaka och en liter vatten" så hade dom nog hunnit ändra sig en och två gånger innan avfärd. Tycker bara det är tråkigt då så många runt omkring kan drabbas av okunnigheten också. (Vilket i sin tur får mig att tänka på när det bla. blev så populärt att bestiga everest. Hade du pengar, kunde du bestiga everest, intresserad av berg eller inte, kunnig eller helt inkompetent)
 
Hade ett inlägg skrivits här på utsidan i stil med "vi ska åstakomma toppbestigning av kebnekaise på en energikaka och en liter vatten" så hade dom nog hunnit ändra sig en och två gånger innan avfärd.

Nåja, kan du dina energikakor och leden upp på Keb är det inga större problem om man prickar vädret. Sista vattenpåfyllningen gör du en bit upp på berget och med lite rutin klarar du dig på en liter vatten. Det är trots allt inte helt ovanligt att folk traskar Nikka-Keb t.or på en dag och lätt packning. Dock ingen tur man rekommenderar någon på ett forum.
 
Jag blir, precis som många andra här, provocerad av den uppenbara bristen på kunskap och respekt som dessa killar uppvisar. Men om man tänker ett steg till, är inte nästan alla olyckor och sjukdom baserade på folks dumhet eller på korkade och ogenomtänkta val någon gjort? Nästan alla trafikolyckor orsakas ju av att någon kört lite för fort under givna förhållanden eller legat lite för nära. Alla utbrända människor med utmatningsdepressioner som går sjukskrivna långa perioder har ju precis som dessa killar överskattat sin förmåga och tagit sig vatten över huvudet.
Förhoppningsvis har de lärt sig en läxa och kommit ut i andra änden som klokare människor.
 
Är väl bl a just för att ta hand om konsekvenserna av felbedömningar som vi har en räddningstjänst. Tyvärr i detta fall en överskattning av förmågan som det verkar. I retroperspektiv mer i ögonfallande, men nog fortfarande inom ramen för vad räddningstjänsten ska hantera...

//J
 
Verkar som att många här blir provocerade och arga för att folk missbedömt och överskattat sig själva samt berget. Det var väl tur att polisen fick ett uppdrag att göra så de fick lite träning och slapp sitta och titta ut genom fönstret. För oavsett om de åker och undsätter någon i kebne eller sitter och dricker kaffe så kostar dem fortfarande pengar (såvida de inte behövde skita i något viktigare vilket inte är troligt i dagens poliskår).

De här killarna lärde sig en ordentlig läxa, deras historia kommer berättas om och om igen och fler blir nu kanske medvetna om att det krävs mer än en energikaka.

Ner från hästarna folk.
 
Verkar som att många här blir provocerade och arga för att folk missbedömt och överskattat sig själva samt berget. Det var väl tur att polisen fick ett uppdrag att göra så de fick lite träning och slapp sitta och titta ut genom fönstret. För oavsett om de åker och undsätter någon i kebne eller sitter och dricker kaffe så kostar dem fortfarande pengar (såvida de inte behövde skita i något viktigare vilket inte är troligt i dagens poliskår).

De här killarna lärde sig en ordentlig läxa, deras historia kommer berättas om och om igen och fler blir nu kanske medvetna om att det krävs mer än en energikaka.

Ner från hästarna folk.

Det folk överlag tycker är provocerande är att vissa, helt nonchalant, låter bli att tänka efter. Det finns ju alltid "nån-annan" som räddar situationen när det skiter sig.

"Här, Bengan. Ta en pigall och en coca-cola och så drar vi och bestiger ett berg i det tveksamma vädret".
"Ja för fan, det räcker. Man kan alltid ringa efter hjälp".
Så gick det förmodligen inte alls till, men det är klart att många blir provocerade av något sådant =)

Som exempel känner jag till vissa som ringt 112/fjällräddningen p.g.a. ont i foten, huvudvärk, skavsår, etc (vi talar inte om akuta besvär). När de blivit nekade helikopter och fått förslaget att ringa och bekosta en privat helikopter har smärtan helt plötsligt, som genom ett trollslag, inte stått i proportion till kostnaden.

Jag tycker iaf att viss säkerhetsutrustning alltid bör ingå. Sen om man vill göra det till en prövning behöver man inte röra den utrustningen förränn det verkligen skiter sig.


Sen är det helt normalt att bli provocerad/irriterad/arg/besviken/etc när någon gör något dåligt. Det ligger till grund för de oskrivna sociala regler vi idag har i vårt samhälle, och utan den mekanismen är det omöjligt att ens prata om "lära sig en läxa".
 
[...]Det var väl tur att polisen fick ett uppdrag att göra så de fick lite träning och slapp sitta och titta ut genom fönstret. För oavsett om de åker och undsätter någon i kebne eller sitter och dricker kaffe så kostar dem fortfarande pengar[...]

Nja, det där är väl inte helt sant? En helikopter i luften kostar mer än en som står på backen och om vi antar att polisens EC 135 kostar ungefär lika mycket som en s-76 eller EC 155 att flyga så borde de rörliga kostnaderna för en flygtimme gå på runt (minst?) 10.000:-. Till det kommer att åtminstone piloten med största sannolikhet var tvungen att rycka in på jourtid eftersom hämtningen enligt NSD skedde 06.30.

Helt gratis var det nog inte för skattebetalarna...
 
mBengtson;601976Det var väl tur att polisen fick ett uppdrag att göra så de fick lite träning och slapp sitta och titta ut genom fönstret. För oavsett om de åker och undsätter någon i kebne eller sitter och dricker kaffe så kostar dem fortfarande pengar (såvida de inte behövde skita i något viktigare vilket inte är troligt i dagens poliskår). [/quote sa:
Vad som möjligen provocerar är dessa opkåalade påhopp på hela yrkeskårer. Sådana påhopp är låga, dumma och kontraproduktiva.

Men du har rätt i att ha vilka åsikter du vill, men det gör dem inte rätt för det.

Killarna var oförberedda, dåligt pålästa och samhället fick betala.
 
På tal om dåligt förberedda. Ni hörde inte fjortisen som ringde till radioprogrammet Krister och berättade att hon och en kompis gått vilse i ett grönområde i Stockholm? De hade hittat ut genom ett två meter högt(!! ) jättesnår tack vare telefonen. Krister frågade då om de använt kompassfunktionen? Hon svarade att : det vet jag inte vad det är, men det är en I-fon. Härliga människor, he he.
Så att en del kan misslyckas på berget kan jag förstå.
 
Jag vet inte jag, visst var det dumt men det är klart att de ska bli räddade kostnadsfritt enligt den lag vi har. Alla kan göra dumma saker, till och med vi allkunniga, perfekta, präktiga Utsidan-bor: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=9970&highlight=dummaste+gjort

Bra skrivet av Anders Mossing, läste lite igenom de gamla inläggen. Det är lätt att göra felbedömningar, man behöver inte ens vara ung för det.
Tycker också det är lågt att hoppa på en hel yrkeskår.
Hälsningar Veni
 
Håller med om att det var ganska märkligt och lågt att plötsligt ge sig på Polisen (dessutom utan att ha särskilt mycket på fötterna i den frågan). Jag sällar mig till skogsbaronens skara och tycker att det nog var sisådär smart att ge sig ut med minimum av mat och utrustning. Kom förmodligen som en stor överraskning att det kan vara så kallt och hårt väder "mitt i sommaren". Men nu spekulerar jag.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.