Navigering utan utrustning

"Svensk kompass" är det månne det där tricket att släpa en slana efter sig för att inte gå i cirklar?

Släpa slanan blir väldigt jobbigt, den ska hänga fritt i huflen balanserad i din hand, på så vis känner du minsta avdrift i handen direkt...det är tanken iaf, själv tror jag mer på att at ut siktmärken om det inte är enormt tät skog.

Du bör nog inleda din lektion med att gå igenom OLIKA saker man försöker hitta till, i vissa fall vill du "bara" hitta tillbaka till bilen, i andra fall vill du "bara" hitta fram någorlunda genom ett landskap för att ta dig vidare till nästa terrängavsnitt, ibland kanske du inte bryr dig om vart du kommer bara det finns vatten och ved och kanske naturligt skydd på platsen, ibland kanske du bara vill kunna slippa gå av och an eller i cirklar dvs rakt fram...

Sen har vi ju omgivande faktorer...tex är det knepigt att försöka hitta solen en helt målnig dag, men det grundläggande där kan du nog lista ut själv.

...behoven och tillämpbarheten skiljer och därmed även de lämpliga metoderna. Om jag padlar ner för en å i norrbotten är jag allt som oftast ganska likgiltig för att hålla koll på min kurs, däremot vill jag nog hålla koll på var det finns förutsättningar för en bra lägerplats, om jag å andra sidan är ute och plockar bär skiter jag nog i att komma till närmsta väg utan jag vill bära hinkarna till min bil så jag kan plocka mer eller köra hem...och om jag förolyckats kanske jag bara vill få hjälp och därmed söker mig till vadsomhelst där jag får kontakt med människor som kan hjälpa mig.

Jag föreslår att du tänker dig några olika senarier som du kan gå igenom och vilka som har störst nytta av vilka orienteringsmetoder, det gör också att din publik kan spendera lite extra uppmärksamhet på att lära sig det som är mest trolikt att de kommer få nytta av.

Lycka till!
 
Kapar och förklarar.
På en analog klocka riktas timvisaren mot solen,mittemellan minutvisaren och kl 12 ligger söder.
Så halv tolv ligger söder klockan nio eller tre?-) Du menar timvisare i bägge fallen.

Sedan så stämmer inte din kyrkoteori som någon annan skrev. Wikipedia säger att koret i regel är i öster.
 
Så halv tolv ligger söder klockan nio eller tre?-) Du menar timvisare i bägge fallen.

Sedan så stämmer inte din kyrkoteori som någon annan skrev. Wikipedia säger att koret i regel är i öster.

Kan vara svårt att från utsidan se var koret är.
Tornet brukar vara i väster, men det finns undantag.
 
Om det inte är en centralkyrka (dvs med lika långa korsarmar) brukar det inte vara någon tvekan om var koret är placerat. Här i östra änden finns ofta en lägre absid, här kan man finna en sakristia (på nordsidan). I andra änden, den västra, finns ingången (väster och/eller söder), vapenhuset, och eventuell ett torn.

Koret med högaltaret finns normalt i öster eftersom församlingen skall vara vänd mot Jerusalem, mot soluppgången, mot Kristus när han kommer österifrån på den yttersta dagen. Av samma anledning begravdes man med fotändan mot öster; då är man vänd mot Kristus när man reser sig upp när tiden är inne.

Men som sagt, det finns undantag. Men de är inte många.
 
...tex är det knepigt att försöka hitta solen en helt målnig dag, men det grundläggande där kan du nog lista ut själv...

Även en mulen dag finns det en riktning på ljuset. Oftast kan man finna solen genom att hålla en pinne mot något ljust (handflatan eller ännu bättre ett vitt papper) och försöka hitta den lilla skuggan som dyker upp.

...It works, mate...
 
jag ska hålla en lektion i klassen om hur man kan navigera utan karta, kompas GPS och sådant. Någon som har några bra tips?
kram


-solstenar (segelstenar etc) är ganska noggranna ´kompasser´, kända sedan urminnes tider, använda av bl a svenska säljägare i Bottenviken långt in på 1900-talet. Det finns olika principer.
Glimmerliknande mineral kan fungera som polarisationsfilter och ser man bara en liten flik blå eller nästan blå himmel kan man genom att titta genom och vrida filtret lista ut i vilken riktning man har solen...(om man vet ungefärlig solhöjd, d v s hur mycket klockan är).
Experimentera med solglasögonen eller ett kamerafilter (polaroidfilter).
Förmodligen skulle man kunna hitta effekter i exponeringsautomatiken på moderna kameror som är känsliga för polariserat solljus, men det vore nog inte särskilt fältmässigt.

Fasettslipade stenar fungerar även i helt diffust ljus på så sätt att man kan lära sig hur de osymetriska ´stjärnor´ som bildas förhåller sig till riktningen till den i och för sig dolda solen...
Om det beror på aningen starkare ljus från visst håll eller någon kvarvarande polarisering vet jag inte.

Googla på ´solsten´.


(- kommentarer beträffande tips om klockan, timvisaren, solen och norr:
1 vi har sommartid i Sverige en stor del av året...
2 solens söderläge i ostligaste och västligaste delen av riket diffar med ca en halvtimme
Tillsammans ger 1 och 2 märkbar avvikelse...)

/Lasse
 
Senast ändrad:
edit: missade sidan 2. tar bort mina dublettsvar...
Det bästa är nog att åtminstone ha med sig en kompass när man ska ut i skogen.

Klockmetoden ska vara att söder ligger mellan timvisaren och 12. Timvisaren ska peka på solen. Klockan ska hålla normaltid (ej sommartid)((eller tänk en extra timvisare))
 
Senast ändrad:
När din lektion är klar och genomförs sâ föreslâr jag att du bjuder in medlemmarna pâ Utsidan till den.
Det verkar som om en del inte har helt klart för sig hur det ligger till med saker o ting.
 
Uppebart är du bör ange samlingsplatsen till ett ställe är det finns vägskyltar och en vägnummersskylt nära annars riskerar du starkt att bli tämligen ensam!
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
buster23 Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling Navigering 45
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.