Möss i tältet

Nån som kan gör ett experiment om det funkar och dusha t-doja aka rödsprit.

Ta en tätvävd strumpa och och doppa den i tröd och låt den torka.
Sen tar du en ren också o lägger nötter i båda och lägger den i mushärjade ställen.

Då kan ju Bitrex impregnering funka mot dom små livena.

God ide, prova även med Insektssprej Radar.
Om det funkar så kan man spreja tält tältbotten och kanter innan avresa.
 
Smågnagare är ytterligare en orsak att ha kök och matplats utanför tältet. Att inte ha luktande mat i enkla plastpåsar.

Rekordet var när en mus åt sig in i dotterns ryggsäck på strunpbytesrast. Hon hade en halväten chokladkaka i orginalpappret i det hörnet. Musen var så proppmätt att den sov när hon öppnade ryggsäcken.

Visst har det varit möss i mitt tält men de har hitintills aldrig gnagt sig in. Men de lämnar oftast visitkort.

go tur
 
Någon som provat ultraljud?
Tänker att en liten antifästingsbricka för hund/katt kanske kan funka?
Möss ska enligt google ogilla frekvenser på ca 30-70kHz, som ett exempel skickar denna http://www.fastinghalsband.se/skudo-pet.html ut ca 30-40kHz ultraljud. Det borde funka perfekt? Fanns någon version för människor också.
Intressant om någon har testat och kan dela med sig av erfarenheter!
 
En gammal beprövad metod är väl annars att använda musfällor? En sådan med i ryggsäcken, som riggas i absiden vid behov borde lösa problemet omgående.
Men som sagt, problemet måste vara ganska ovanligt, med tanke på att jag aldrig har stött på det, trots mängder av fjällturer.
 
Möss och människor

Är inte själva poängen med att släpa med sig ett tält att man kan vara så långt borta som möjligt ifrån alla andra? Fjällvärlden är ju rätt rymlig...
 
God ide, prova även med Insektssprej Radar.
Om det funkar så kan man spreja tält tältbotten och kanter innan avresa.

Radar lär inte funka för grejen med T-doja är att det torkar in illasmakande Bitrex som kan få den hungrigaste mus att nobba tuggandet efter en härlig påse nötter..

Radar och diverse insektsdödare kan man dock ha nytta av vid friluftsliv.
Fästningar , spray kläder under dagen om ni passerat fästingdjungel och en dusch i tältet vid läggdags så slipper ni sitta och undra om ni får Borrelia eller TBE.
Det är inte så lätt och hitta dom i packning,kläder,sovsäck och kropp i ett tält.Dom jävlarna dör med en enkel sprayning i tältet.
 
Radar lär inte funka för grejen med T-doja är att det torkar in illasmakande Bitrex som kan få den hungrigaste mus att nobba tuggandet efter en härlig påse nötter..

Radar och diverse insektsdödare kan man dock ha nytta av vid friluftsliv.
Fästningar , spray kläder under dagen om ni passerat fästingdjungel och en dusch i tältet vid läggdags så slipper ni sitta och undra om ni får Borrelia eller TBE.
Det är inte så lätt och hitta dom i packning,kläder,sovsäck och kropp i ett tält.Dom jävlarna dör med en enkel sprayning i tältet.

Jo. Men att spraya kläderna med Radar är inte så lyckat om man tänker kliva i bäckar eller utsätta tältet för regn och så vidare. Pyretrin är inihelvete giftigt för vattenlevende organismer och ska absolut inte spridas i miljön om det går att undvika.
 
Ja det är ju sant att det inte skall missbrukas och överanvändas men jag tar hellre kål på lite oskyldiga insekter än själv åker på TBE.

Så man får liksom välja att hoppa från bron och vara maximalt miljövänlig eller orsaka lite skador - hehe
 
Ja det är ju sant att det inte skall missbrukas och överanvändas men jag tar hellre kål på lite oskyldiga insekter än själv åker på TBE.

Så man får liksom välja att hoppa från bron och vara maximalt miljövänlig eller orsaka lite skador - hehe

Nu är ju dock fjällvärldens öringar och groddjur inte några insekter.https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrethrin#Environmental_effects)

Helt vanlig myggspray fungerar bra mot fästingar. Sedan få man ju vara lite noga med att kolla på kvällarna, så att man blir av med dem som biter sig fast ändå.
 
Ja men en dusch i tältet ger knappast några förluster så och det som sprids räcker ingenstans då det blir så utspätt

I somras var jag ute på en 35 dygns vandring och fick över 50 bett, typ 20 bett på ett dygn när jag passerade gräs med höjd till näsborrarna..
Det var omöjligt att hantera genom att plocka och dona.Det fanns enorma mängder i kläder,sovsäck,ryggsäck och tält
Jag körde ju inte med radar eller så då men det skulle man gjort.

Så sticker ni ut på en runda med besvärligt väder så är det nog värt det.
Det handlar ju inte om att tömma ut ett 200 liters fat i våtmarker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.