Möss i tältet

Nån som kan gör ett experiment om det funkar och dusha t-doja aka rödsprit.

Ta en tätvävd strumpa och och doppa den i tröd och låt den torka.
Sen tar du en ren också o lägger nötter i båda och lägger den i mushärjade ställen.

Då kan ju Bitrex impregnering funka mot dom små livena.
 
Mat...

...bör förvaras upphängd om en misstänker möss. Men se då upp för fåglar, både kråkor och fiskmåsar hanterar tunnare påsar utan större problem.

...det finns bearbags i spectraväv i USA. De tål inte fullskaliga björnattacker men däremot smådjur galant. Sista utvägen för den muströtte..?

//J
 
Möss luktar och gnager sig igenom tältduk, oavsett grovleken. Spelar ingen roll om det är festivaltält eller expeditionsstält för vinterbruk i polartrakterna.
Enklaste sättet att undvika dem är dels att inte förvara maten i tältet, men också att undvika välbesökta tältplatser.
De kan gnaga hål i tältet bara för att få en extra sniff, det KAN ju vara något gott inne i tältet trots allt.
Att sätta upp tältet några hundra meter extra fram eller tillbaka löser oftast dessa problem.
 
Som flera skriver tycks platser som är välbesökta ha mycket större problem med sorkar/möss. I Sarek i juni i år var det på vissa områden väldigt mycket lämmel och sork. Men vi hade ingen påhälsning av dem, de höll sig för sig själva. I senare halvan av juli hade vi heller inga problem, på kalfjället vill säga. Däremot var gnagarna väldigt besvärliga på tältplatsen en bit från fjällstationen i Kvikkjokk. Jag hade min mat i vanliga plastkassar för att inte få ryggsäcken söndergnagd, och fick slänga mycket av det. Nu var det ingen katastrof, jag var på väg hem.

Det pratades om musplågan på fjällstationen. En person sa att det hon var rädd för var sorkpest (sorkfeber). Kan ju smitta genom att sorken t ex pinkat på något i packningen och man kommer åt det med fingrarna. Ingen trevlig sjukdom, men vad jag kan läsa om den så är det skogssorkar som smittar. På kalfjället är det fjällämmel och gråsidig sork som är aktuella, de kanske inte kan bära på sådan smitta.
 
Var uppe på Sarektur med start/mål i Saltoluokta juli/aug i år. Fick 1 hål i vårt Hilleberg och 2 hål i ryggsäck av kraftig väv typ bävernylon när vi låg vid Salto. Fick även besök av gnagare i yttertältet på kalfjället ovanför övre Rapadalen/Bielajavratja, men de var inte lika slipade i stöldteknik som Salto-gnagarna!
 
Har själv inte haft problem med smågnagare, däremot har jag vid utlandsresa fått jaga getter som knaprat på mitt Hillebergtält. Tänkte inte på det när jag köpte ett tält som ska tåla det mesta. Snö, vind och kyla, inga problem… En get däremot, trashar både nattsömn och plånboken på några sekunder…
 
Det pratades om musplågan på fjällstationen. En person sa att det hon var rädd för var sorkpest (sorkfeber). Kan ju smitta genom att sorken t ex pinkat på något i packningen och man kommer åt det med fingrarna. Ingen trevlig sjukdom, men vad jag kan läsa om den så är det skogssorkar som smittar. På kalfjället är det fjällämmel och gråsidig sork som är aktuella, de kanske inte kan bära på sådan smitta.

Den sjukdom det handlar om är sorkfeber, och den enda gnagare som kan sprida den är skogssork. Den som vill veta mer om såväl sorkfeber som harpest och TBE kan kolla på detta klipp från UR:

http://www.ur.se/Produkter/176022-UR-Samtiden-Forskning-i-Umea-Nya-och-gamla-djursjukdomar-i-norr
 
Träffade många som hade fått hål i både tält, ryggsäckar och jackor längs kungsleden i mitten av Augusti. Man kunde ju också se att det var väldigt mycket gnagare då de ofta syntes jogga på och bredvid leden hela dagarna.

Vi klarade oss som tur är, men var också noga med att aldrig äta i tältet för att undvika smulor, försökte hitta tältplatser som inte var riktigt lika välbesökta, förvarade allt käk utanför tältet, men inpackat i (minst) dubbla förpackningar. Oklart om det hjälpte eller mer är en fråga om tur eller otur.

Vi fjällstationer var vi förstås extra noga med att inte ha någon mat i närheten av tältet och på grund av upprepade varningar undvek vi att övernatta i närheten av Alesjaure där många haft problem.
 
Vi har haft torknät hemma som trots tvätt troligtvis haft kvar någon doft av pumpafrö. Näten blev söndergnagda. Så det räcker nog att det ligger lite rester av det senaste skrovmålet från korvmojen i tältet för att mössen ska kolla in stället. Det är ju också tack vare de små däggdjurens farligt modiga vetgirighet som vi överlevde den stora krisen för 65 miljoner år sedan. Det är i alla fall min teori. Att vi nästan är för modiga och nyfikna för vårt eget bästa och därför dominerar vi de flesta storvuxna näringskedjor utom i luften.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.