Möss i tältet

Har man mat i tältet får man gnagare. Punkt slut.

Nja, det är väl lite väl förenklat. Jag har massor av fjällturer bakom mig under snart fyrtio år (fyra turer bara i år) och har alltid mat i tältet, men har aldrig haft problem med gnagare. Visst har en och annan lämmel tittat in i absiden, men aldrig gnagt eller visat något intresse för maten eller mina grejor.
 
Har gjort samma iakttagelse som UteMats. På tältplatsen i Kvikkjokk i somras fick jag påhälsning i matpåsarna två nätter av två medan andra tältare, som bodde bara några meter från mig, inte fick något enda söndergnagt. Så det handlar om en risk för påhälsning, större eller mindre. De små djuren säkert läraktiga också. Innan de fattat att det lönar sig att vara modig kan man klara sig ganska bra i fjällområden där det är lite folk.
 
Var glad att det bara var en mus - på Svalbard är det sådana här som "gnager" sig in i tältet... ;-)

polar-bear-tent.jpg


För övrigt så tror jag att möss väljer den enkla vägen och gnager där det är enklast. Vad du behöver göra är alltså att slå upp tältet bredvid ett annat tält med ännu klenare tältduk. Då kommer musen att gnaga där istället...
 
Övernattade i Abiskojaure i fjol under augusti och fick påhälsning av möss. Hade ryggsäcken förvarad i absiden på tältet och vaknade av att det krafsade. Lyckades jaga ut den lille rackaren men då var det redan för sent. Dock ingen åverkan på tält eller ryggsäck utan endast ett hål i packpåsen och i diverse plastpåsar med olika innehåll. Musen hade ratat både frystorkat och Ahlgrens bilar och först när den kom till påsen med blandade nötter var den nöjd och stannade upp för att äta sitt nyvunna pris. Jag tror att de luktar sig till maten när de kommer tillräckligt nära. Har man saker i absiden på tältet och det finns möss där man befinner sig så kommer de ta sig in. Har man maten i tältet så ska man nog försöka ha det i mitten där mössen inte kommer åt den. Men visst, de kan ju komma underifrån och känna matdoften där. Jag gjorde fältreperationer med silvertejp på min packpåse under natten efter musattacken och hade tur att slippa fler intrång efter det. Inget att hetsa upp sig kring då det faktiskt är vi som besöker mössens hemmaplan.
 
Senaste halvåret har jag hängt en del här på utsidan i jakt på goda råd/tips kring utrustning och förberedelser inför kommande (tänkta) vandringar, samt inte minst sökt inspiration och erfarenheter i de vandringsskildringar andra delat med sig av (stort tack till er alla!). Men trots åtskilliga timmars letande och läsande har jag varken här eller annorstädes sett/hört ett endaste litet pip (no pun intended) om detta problem! Därför undrar jag nu:


Hur pass vanligt förekommande är det?
Bör man mer eller mindre vara inställd på att få hål i plånboken av dessa gnagare när man ger sig ut på tur?

Hur undviker man det bäst?
Val av tälplats har jag förstått kan göra stor skillnad, samt undvika att förtära/förvara mat i tält/ryggsäck, men finns det fler bra/enkla tips på hur man kan slippa vandalerna?

Hur undviker man på enklaste sätt att få själva maten saboterad?
Att lägga den i absiden eller utanför tältet löser kanske problemet med hål i utrustningen, men att plötsligt stå helt utan mat en morgon kan ju vara minst så förödande. Måste man släpa med sig ett kassaskåp för att slippa det, eller vad krävs egentligen för att hålla objudna matgäster borta?


Det här är kanske så normala och självklara saker för er vana fjällrävar att ni inte ens reflekterar över det, men jag kan ärligt erkänna att jag som relativ nybörjare aldrig ens tänkt tanken. Därför vore jag glad om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter, samt inte minst berätta hur ni tänker/gör för att freda er från dessa minibanditer? Det tror jag kan vara både intressant och värdefullt för fler nybörjare än mig!
 
Senaste halvåret har jag hängt en del här på utsidan i jakt på goda råd/tips kring utrustning och förberedelser inför kommande (tänkta) vandringar, samt inte minst sökt inspiration och erfarenheter i de vandringsskildringar andra delat med sig av (stort tack till er alla!). Men trots åtskilliga timmars letande och läsande har jag varken här eller annorstädes sett/hört ett endaste litet pip (no pun intended) om detta problem! Därför undrar jag nu:


Hur pass vanligt förekommande är det?
Bör man mer eller mindre vara inställd på att få hål i plånboken av dessa gnagare när man ger sig ut på tur?

Hur undviker man det bäst?
Val av tälplats har jag förstått kan göra stor skillnad, samt undvika att förtära/förvara mat i tält/ryggsäck, men finns det fler bra/enkla tips på hur man kan slippa vandalerna?

Hur undviker man på enklaste sätt att få själva maten saboterad?
Att lägga den i absiden eller utanför tältet löser kanske problemet med hål i utrustningen, men att plötsligt stå helt utan mat en morgon kan ju vara minst så förödande. Måste man släpa med sig ett kassaskåp för att slippa det, eller vad krävs egentligen för att hålla objudna matgäster borta?


Det här är kanske så normala och självklara saker för er vana fjällrävar att ni inte ens reflekterar över det, men jag kan ärligt erkänna att jag som relativ nybörjare aldrig ens tänkt tanken. Därför vore jag glad om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter, samt inte minst berätta hur ni tänker/gör för att freda er från dessa minibanditer? Det tror jag kan vara både intressant och värdefullt för fler nybörjare än mig!
Det här problemet verkade vara stort i somras. De flesta som hade problem hade en sak gemensamt. De tältade på de anvisade tältplatserna utanför fjällstugorna.

Då det är nya tältare varje natt så lär sig gnagarna att det finns mat där.

För att undvika det så tälta en bit bort från stugorna så borde problemet försvinna.
 
Jag besökte Nya Zeeland under ett musår (deras bokträd får fnatt var tionde år eller så och fäller enorma mängder musmat) och kan intyga att mössen är duktiga på att lära sig vart det finns mat.

Mönstret var hela tiden tydligt, även runt stugor långt ut i bergen med riktigt låg trafik var det enorma mängder gnagare. Vid tältning bortom stugor, led osv minns jag inte att vi blev störda av mössen en enda gång.

Kan tillägga att bottenväven på kompisens ryggsäck blev genombiten en natt och man får nog lägga 20-25 lager kerlon 1800 på höjd för att få en motsvarande väv. Att mössen kommer in har absolut ingenting att göra med att det råkade vara ett Hilleberg Enan.
 
Hur undviker man på enklaste sätt att få själva maten saboterad?
Att lägga den i absiden eller utanför tältet löser kanske problemet med hål i utrustningen, men att plötsligt stå helt utan mat en morgon kan ju vara minst så förödande. Måste man släpa med sig ett kassaskåp för att slippa det, eller vad krävs egentligen för att hålla objudna matgäster borta?

Vill man helgardera sig kan man säkert förvara den mest attraktiva maten i någon lättare form av plastburk eller liknande, men för oss var det tillräckligt att vara lite noggrannare med att inte släppa ifrån sig dofter hur som helst.

Sen är det klart att mössens luktsinne är så bra att man inte kan förvänta sig att tappa deras intresse helt, men de enda gånger de förstörde saker för oss var när nötter låg dikt an mot en väv. Ena gången den ventilerande väven i innertältet, och andra gången när botten i ryggsäcken blev genomgnagd fanns det gott om cashewspill på andra sidan ett litet ventilerande hål.

Efter att vi började lägga nötter och choklad i en påse, i en påse, i en påse med noggrann förslutning och placerade dessa på golvväven i tältet över natten blev situationen acceptabel. De kilade ändå runt i absiderna och under golvet under dygnets mörka timmar, men under de kanske femtio nätter vi hade dem på besök så bröt de aldrig mot teorin att de behöver känna en mer rejäl vittring för att ha motiveras att ha sönder saker.
 
För något år sedan i Jämtland var det en jäkla massor med smågnagare. De sprang som 17 under tältgolvet, men bet inte hål, hade ändå mat i tältet, så gnagarna är lite olika.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.