Mitt MSR XGK driver mig till vansinne!

Du har inget annat munstycke att prova med - typ den för diesel/fotogen.

Det brinner magrare med denna munstycke och kan bli problem med låga som kanske vill blåsa bort med bensin i vissa lägen, men bör fungera med köksfotogen - men det är en väg att kolla så att det inte är själva munstycket som stryper till sig när det värms upp, likaså om munstycket är skadat med ojämna kanter på utlopp efter ovarsam hantering med kniv eller liknande rengöringsförsök istället med rensnål så att strålen blåser fel, delat och snett.
 
Multifuel betyr ikke at alt funker. Med Kerosene munstykket (SK)bør det funke med fotogen, lack-nafta, diesel eller tennvæske for kullgrill på flaska./pumpe

Bilbensin burde funke en stund med bensinmunnstykke,(SG) men du vil få avleiringer!

Rikelig forvarming med sprit eller tennol er et must. Har du hatt sprit på flaske må du skylle gjennom med fotogen før packningene sveller!

dsk
 
Kör du fotogen måste du preppa med T-röd för att få fart på elden...

Mitt XGK går alldeles utmärkt att förvärma med fotogen. Dock krävs att du tänder med en tändsticka och sedan låter tändstickan fungera som en veke. Förvärmningslågorna blir också högre med fotogen än med kemisk ren bensin.

Sprit är helt värdelöst tycker jag, fotogen eller Aspen är det som gäller.
Instämmer till fullo.
/Niklas
 
Fan man satte fart på geniknölarna ute i landet, och jag är som sagt tacksam för alla idéer!

Jag har bytt bränsle och blåst den ren med tryckluft mellan bränslebyten. Jag har inte vänt på insug/utsug, tror inte det är görligt på modellen. Jag har rengjort samtliga delar, bytt samtliga o-ringar, testat bränsleflödet otänt och det funkar utmärkt. Jag har skruvat på flödet längs hela registret, dvs allt från näst intill ingenting till fullt ös. Jag har rengjort munstycket, både bortplockat och på plats med den själv-rengörande nålen.

Det är mycket mystiskt. Jag inbillar mig att det finns bara ett fåtal saker som kan krångla på detta erkänt driftsäkra kök - bränsletillförseln torde vara en sak, men jag kan nästan garantera att jag uteslutit detta. Det andra som jag inbillar mig kan krångla är munstycket/bränslet, som Nils är inne på...

Jag fick inte tag på tekniskt ren bensin, men som någon skrev ska det här köket funka med alla tänkbara bränslen, och jag har använt det i mer än ett år i Arvidsjaur - på Tenol!

Snart går det för högstbjudande här på tråden...

Jag skulle också testa att byta munstycke - efter att först ha bytt bränsle till alkylatbensin eller kemisk ren bensin och testat detta bränsle.

Kemisk ren bensin brukar finnas på färgaffärer och alkylat hos bemannande bensinmackar och gräsklippar/motorsågs-handlare.

En viktig sak som nog inte har blivit helt klarlagd. När lågan slocknar och innan du har hunnit stänga av reglaget, fortsätter gasen (eller vätskan) att strömma ut ur munstycket? Om ja, ökar flödet ytterligare om du öppnar kranen ytterligare och/eller pumpar upp trycket ytterligare? Om svaret på frågorna är ja, måste felet ligga i munstycke/bränslevalet.
/Niklas
 
Lägger ner vapnen...

Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!
 
Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!

Se till att använda rätt bränsle den här gången. ;)
Multifuel går inte eller dåligt på etanol, likaså lampolja och dylikt.

4takts alyklatbensin eller heptan rekommenderas.
 
Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!

Men du måste ju rapportera hit hur det går för experten.

Det kanske är för sent att komma med tips nu men jag tänkte faktiskt till om det här när jag hade gått och lagt mig i går.
1. pumpa upp trycket och öppna kranen, om det kommer bränsle då låt det spruta på ett tag och se om de tavtar, om det kommer bränsle borde det ju vara munstycket som krånglar på något sätt.
2. Om det inte kommer bränsle öppna bränsleflaskan försiktigt, om det då pyser och du får bränsle både här och där så finns felet någonstans på vägen, om det inte pyser och stänker så är förmodligen pumpen kass
3. Har du tryck men inget bränsle kommer så jobba bakåt i systemet oh se vad som händer, börja med att ta bort munstycket och öppna kranen, kommer det fortfarande inget så ta bort brännaren och se om det kommer bränsle ur röret, o.s.v hela vägen bak.
Pär
 
hej
kan även vara nåt med kranen, typ packningen till kranen ..

men finns det bra tryck ut ur munstycket så kvarstår "bara" munstycket och bränslet..

vänligen nils
 
Fan gubbar, nästan så jag blir lite rörd över att Ni engagerar Er så mycket! Jag är säker på att Ingvar kommer att rapportera hur det går, om det inte visar sig vara ett för lättlöst fel förstås, då hoppas jag att han mörkar det... :)

Pär, ligg inte sömnlös över det här, svar kommer. Har dock nyss lagt det på lådan, så Ingvar torde ha det i sin hand på torsdag, så räkna med en redogörelse till helgen!

Mvh Pontus
 
Hoppas inte att han mörka dom enkla felen, dom kan måhända vara väldigt pinsamma för stunden för den som har gjort det och skriver i forumet, men i långa loppet väldigt hjälpsamma för andra så att man kollar även 'den dumma grejen som skapade en så lång tråd' alternativt beskriva ett långsökt fel.
 
Expert vet jag inte men gillar att elda :p

Då brinner det igen. Iaf på alkylatbensin. Munstycket som satt i var märkt G K. Skruvade givetvis isär köket i beståndsdelar vilket gick fort. Rengjorde allt. Det var flöde i bränsleröret men jag rengjorde det ca 10 ggr. Det fanns lite bränsle kvar i pumpen. Detta bränsle brann precis som Pontus skriver. Men när det nya bränslet kom började det arta sig. Efter någon minut var det en fin blå låga. Efter att stängt av det kom en tjock tjärliknande vätska ut ur brännaren. Provade även en ny pump men det gjorde ingen skillnad då det redan brann bra.

Syns att köket varit med på några turer. Var detta med till Kina/Nepal?

Någon som köpt det nya MSR XGK Expedition kit och inte tänker använda munstycken och flamspridare till den äldre modellen?

Mvh Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
koskenkorva I väntans tider på mitt nya kök! Kök och brännare 2
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
gro Mitt nya kök Kök och brännare 17
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.