Mitt MSR XGK driver mig till vansinne!

hej
märkligt
du har bytt bränsle,
du har rätt munstycke.
du får blå lågor i början.
pumpen funkar.

är det bra tryck på soppan ut ur munstycket ?

vänligen nils
 
Nja, jag har provat med Tenol, lysfotogen och vanlig bensin. Det munstycke jag har på är standardmunstycket, XK tror jag det heter.

Bra tryck när bränslet kommer, står som en fontän upp på koppen. Flaskan åt rätt håll.

Jag ska köpa teknisk ren sprit på macken nu. Återkommer med rapport.

Tack för alla idéer!

P
 
hej
gissar på att problemet ligger på "Tenol, lysfotogen och vanlig bensin."

hittade några manualer/sprängskisser på xgk inscannade på pdf....;)
vänligen nils
 
Nu gillar jag inte XRGK köket, jag behöll mitt ett halvår sen köpte jag ett triangia Arctic.
Men är trycket bra när lågan slocknar skall det ju spruta ut bränsle då också och gör det det så är det bara att förvärma mer nästa gång. När det var kallt fyllde jag allts på lite bränsle efter halva förvärmningen genom att öppna ventilen lite grann (obs stora lågor), är extra viktigt när man kör fotogen som är svårt att få fart på.

Kör du fotogen måste du preppa med T-röd för att få fart på elden...

Sprit är helt värdelöst tycker jag, fotogen eller Aspen är det som gäller.
 
Nja, jag har provat med Tenol, lysfotogen och vanlig bensin. Det munstycke jag har på är standardmunstycket, XK tror jag det heter.

Bra tryck när bränslet kommer, står som en fontän upp på koppen. Flaskan åt rätt håll.

Jag ska köpa teknisk ren sprit på macken nu. Återkommer med rapport.

Tack för alla idéer!

P

Jag har använt XGK ganska mycket, sådär 15 år, och det funkar fint med tenol, fin fotogen, t-gul, bensin, lacknafta...etc...har aldrig märkt att bränslet påverkar köket så att det slocknar...

En sak har du inte beskrivit: hur mycket vrider du upp köket när förvärmningen är klar..? Vrider du upp för lite så slocknar köket...och hur mycket man ska vrida kan vara lite olika på olika kök och pumpar. Så testa att vrida på lite mer.

Annars är det något knas med ditt exemplar tror jag...så krångligt ska det inte vara, XGK är nog det mest driftsäkra jag har kört...

//J
 
Eftersom alla vettiga gissningar redan gjorts försöker jag med en lite dummare (men som faktiskt hänt mig). Kan det vara något skit i bränsleflaskan som sugs fram och täpper till så att bränslet inte kommer fram? Prova att tömma ur flaskan helt och gör rent, eller prova med en ny flaska.
Jag tycker själv att det verkar långsökt men kan ju vara värt ett försök.
Pumpa på /Pär
 
Senast ändrad:
Provade nyss med T-röd i både novan och primus omnifuel.

Det går bra att tända upp och gas börja flöda på båda, men så fort det börja bli flås så verkar blandningen vara alldeles för mager (som jag indikerade tidigare) och blåser ut sig, det går inte ens hålla igång lågan med pilotlåga. Det kändes dock att man var närmare gränsen för att hålla låga i gång i novan i jämförelse med omnifuel, som jag ändå körde på gas-munstycke. Tyvärr är ingen av brännarna utformade för att kunna strypa luftinflödet på något enkelt sätt, som man annars kan göra istället för att byta munstycke, dock med reducerad värmekapacitet istället.

Skall man få tillräckligt riklig blandning så måste munstycksdiametern upp med en faktor ca 1.4 ggr den existerande håldiameter och man vet ändå inte om värmeproduktionen för förgasningen är tillräcklig. För detta så måste man köra kontinuerligt och vid olika pådrag. Problemen kommer förmodligen med spottande droppar när man vill köra på fullt då värmeproduktionen i koppen inte skalar sig med pådrag utan är ganska konstant.

Så nu blir jag nyfiken på hur KGX är utformad om den kan hantera Tenol då koppbrännare principiellt är ganska lika till funktionen, har den strypning på luftinflödet eller något liknande ??

PS: det är ingen sådan där dummisstag som att du kör med flaskan felvänd så att sugröret suger luft ur flaskan istället för bränsle ??!
 
Fan man satte fart på geniknölarna ute i landet, och jag är som sagt tacksam för alla idéer!

Jag har bytt bränsle och blåst den ren med tryckluft mellan bränslebyten. Jag har inte vänt på insug/utsug, tror inte det är görligt på modellen. Jag har rengjort samtliga delar, bytt samtliga o-ringar, testat bränsleflödet otänt och det funkar utmärkt. Jag har skruvat på flödet längs hela registret, dvs allt från näst intill ingenting till fullt ös. Jag har rengjort munstycket, både bortplockat och på plats med den själv-rengörande nålen.

Det är mycket mystiskt. Jag inbillar mig att det finns bara ett fåtal saker som kan krångla på detta erkänt driftsäkra kök - bränsletillförseln torde vara en sak, men jag kan nästan garantera att jag uteslutit detta. Det andra som jag inbillar mig kan krångla är munstycket/bränslet, som Nils är inne på...

Jag fick inte tag på tekniskt ren bensin, men som någon skrev ska det här köket funka med alla tänkbara bränslen, och jag har använt det i mer än ett år i Arvidsjaur - på Tenol!

Snart går det för högstbjudande här på tråden...
 
Jag har använt XGK ganska mycket, sådär 15 år, och det funkar fint med tenol, fin fotogen, t-gul, bensin, lacknafta...etc...har aldrig märkt att bränslet påverkar köket så att det slocknar...

En sak har du inte beskrivit: hur mycket vrider du upp köket när förvärmningen är klar..? Vrider du upp för lite så slocknar köket...och hur mycket man ska vrida kan vara lite olika på olika kök och pumpar. Så testa att vrida på lite mer.

Annars är det något knas med ditt exemplar tror jag...så krångligt ska det inte vara, XGK är nog det mest driftsäkra jag har kört...

//J

Alltså, förtydligande, tenol som förvärmningsbränsle till ovanstående...

Att köra bara på tenol har jag inte testat med XGK, det är ju ingen större mening när man kan hitta så många bättre alternativ.

...det fanns ett särskilt "spjäll" till ett Optimuskök jag hade, med detta monterat kunde man köra spritbränslen. Men det går nog knackigt med ett XGK...kräver ju en annan blandning av luft och bränsle för att funka...

//J
 
Fan man satte fart på geniknölarna ute i landet, och jag är som sagt tacksam för alla idéer!

Jag har bytt bränsle och blåst den ren med tryckluft mellan bränslebyten. Jag har inte vänt på insug/utsug, tror inte det är görligt på modellen. Jag har rengjort samtliga delar, bytt samtliga o-ringar, testat bränsleflödet otänt och det funkar utmärkt. Jag har skruvat på flödet längs hela registret, dvs allt från näst intill ingenting till fullt ös. Jag har rengjort munstycket, både bortplockat och på plats med den själv-rengörande nålen.

Det är mycket mystiskt. Jag inbillar mig att det finns bara ett fåtal saker som kan krångla på detta erkänt driftsäkra kök - bränsletillförseln torde vara en sak, men jag kan nästan garantera att jag uteslutit detta. Det andra som jag inbillar mig kan krångla är munstycket/bränslet, som Nils är inne på...

Jag fick inte tag på tekniskt ren bensin, men som någon skrev ska det här köket funka med alla tänkbara bränslen, och jag har använt det i mer än ett år i Arvidsjaur - på Tenol!

Snart går det för högstbjudande här på tråden...

Hmm, har du använt det på tenol enbart..? Köket är ju inte gjort för spritbränslen, så packningarna i pump och koppling kommer inte att må bra. Troligen avsätter de upplösta partiklar i både bränslerör och brännare...

Kan nog krävas noggrannare rengöring än tryckluft om det har beckat igen...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
koskenkorva I väntans tider på mitt nya kök! Kök och brännare 2
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
gro Mitt nya kök Kök och brännare 17
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.