Mina kläder andas inte?

Nu har jag diffunderat färdigt i alla fall och jag finner att försmlingen inte kan enas om ett slutdokument om man skall använda andning eller diffusion för att beskriva materials förmåga att släppa igenom vattenånga men ej vatten. Eftersom t.o.m vetenskapsmän använder andning så finner jag det vara relativt "grodtyckligt" eftersom nu grodor dykt upp i debatten. För att få någon ordning på detta skickar jag härmed samtliga i klassen till skolbänken. Jag har redan pluggat in det och fattar att GorTex fungerar bara vid rätt förhållande mellan kropps och lufttemperatur. Är det värt pengarna? // Roland
 
Enl SAOB

BETYDELSE: till ANDAS (en av många betydelser)

Ett gasutbyte med luften, och således en andning, eger ock rum genom huden. LOVÉN i NF 1: 726 (1876).

-I så fall så borde dina kläder andas om det handlar om ett gasutbyte?
 
Jag visste väl att min jackade andades!

Patric:

du är ett snille!

Konflikten är löst! Om huden andas, andas ock plagget och skon!

Mvh / Mats
 
Re: diffunderande tyg??!

kottar; sa:
Jag tycker också att ordet "andas" är klumpigt och kanske missvisande, men ska man vara riktigt petigt saklig så är det som tråden gäller, vilket ord som bäst beskriver förmågan hos materialet och det är "ånggenomsläpplighet" och knappast förmågan att diffundera. Nu är ånggenomsläpplighet lite väl otympligt att använda -

Som lungläkare kanske jag kan få ha en synpunkt. Instämmer i att ånggenomsläpplighet är en bra term i sammanhanget.

Att andas är från min synvinkel något som djur gör för att avge koldioxid och ta upp syrgas. Detta gör inte kläder.

Ventilera är att blåsa in respektive ut luft. Det gör t ex en blåsbälg eller en fläkt eller andningsmuskulaturen vid in respektive utandning.

Ventilation förutsätter förutom tryckskillnader att det finns ventilationskanaler eller liknande och jag tycker att termen ventilation i sammanhanget semipermeabla regnkläder gravt överskattar ånggenomsläppligheten.

Instämmer i att begreppet andande kläder är mer vilseledande än praktiskt att använda när man beskriver funktionen. Jag har dock inte svårt att förstå vad som eftersträvas dvs att det är ett praktiskt sätt att marknadsföra något som sportbranschen gör grymma vinster på.

Thure
 
Jag röstar fortfarande på VENTILERANDE

SAOB: Ett gasutbyte med luften

Ledsen (nja :) ) att behöva paja ert party, men nyckelordet är UTBYTE.

I en ventilerande väv diffunderar vattenångan ut genom membranet eftersom ångan trycker på från insidan, men det kommer inte in nånting. Inget utbyte sker.

Andas en ballong när man släpper ut luften ur den?
Andas kaffepannan när den tjuter när det kokar?
Andas jag när jag släpper mig?
Jag vet inte.
Om jag dog skulle min kropp fortsätta att avge gaser, men jag skulle inte tycka att jag andades...

För mig är andning en aktiv process, inte en passiv. Om kläderna aktivt pumpade ut vattenångan skulle jag tycka att "anding" var ett bra ord för att beskriva funktionen.

Det här är givetvis bara ordvänderier (som omväxling till prylvänderierna), "andas" är ett funkis ord för lekmän. Men problemet är att det ger en falsk bild av en aktiv process, att membranen på nåt magiskt sätt förbättrar andningen. Detta är givetvis något producenterna vill (Windstopper Shell hette ju till och med Activent från början).

Dessutom: vi är väl inte lekmän? :)
 
Re: Re: Jag röstar fortfarande på VENTILERANDE

Håkan K; sa:
Hej, hallå där! Nu ska vara försiktiga, jante gäller väl även på Utsidan?! :)

Det är sant: man kan ju inte vara övermänniska om man inte har ett visst mått av ödmjukhet.
Men jag har för mig att även Jante bara gäller för lekmän. :)
 
Re: Jag visste väl att min jackade andades!

malindo; sa:
Patric:

du är ett snille!

Konflikten är löst! Om huden andas, andas ock plagget och skon!

Mvh / Mats

Tack Mats... Nu var det inte huden som var nyckelordet utan gasutbyte med luft. Men vi väljer ju vad vi vill läsa.


:)
 
Varför inte helt enkelt fokusera på materialet istället för på egenskapen och kalla dom "membrankläder"?

Dave
 
OK, jag ger upp!

Min jacka har upphört att andas, och from idag börjat att ângutsläppa. Mina skor och kängor likasâ.

Mvh / Mats

!Vaya manera de comenzar el día!
 
Re: OK, jag ger upp!

malindo; sa:
Min jacka har upphört att andas, och from idag börjat att ângutsläppa. Mina skor och kängor likasâ.

Mvh / Mats

!Vaya manera de comenzar el día!

Med tanke på stanken så har mina skor slutat att andas och varit döda ganska länge, jag garanterar att dom släpper ut gaser..huh

es una bonito dîa oy dîa
 
Snille och smak!

FJS90/91; sa:
Enl SAOB

BETYDELSE: till ANDAS (en av många betydelser)

Ett gasutbyte med luften, och således en andning, eger ock rum genom huden. LOVÉN i NF 1: 726 (1876).

///////////////////////////////////////////


es una bonito dîa oy dîa

Hur har du lyckats skriva sà mânga inlägg och samtidigt dölja dessa hittills helt okända snillrikheter och talanger??

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.