Mer och mer is i Luleå

De senaste dagarna har istillväxten i Luleåområdet varit fantastisk. På lunchen igår var vi några stycken som åkte en tur i strålande solsken på innerfjärdarna utanför Bensbyn, den isen har legat länge och börjar kännas lite tråkig med ett fast frostlager. Solen, mackan och kaffet förhöjde.

I går kväll hade vi en fantastisk tur på havet utanför Måttsund. Isen låg spegelblank och 5-6 cm tjock. Det sjöng och sprakade härligt hela tiden. Efter en värmande åkning blev det ett svalkande dopp innan vi tvingades vända på grund av svagare isar. Men det var en otrolig tur. Bättre is tror jag inte att man hittar.

Idag ligger sjöröken tät, det är tio grader kallt och en svag bris. Isen växer med stormsteg och vi ser fram emot en fantastisk helg på isarna utanför Luleå. Lite bilder från skridsko runt Luleå finns det på:
http://groups.msn.com/mgtr6605gjf9uilf4s2jbgkdk1/

/Jocke
 
Rimfrostblommig svartis

Jag har idag lördag åkt med skrinnare från Luleå på fantastiska svarta havsisar, 2 – 3 nätter gamla och 5 till 10 cm tjocka. Tunnare nattgammal is finns som bör kunna vara bärig imorgon. Gott om vindbrunnar, varav en del inte bär. Detta gäller troligen även i morgon. Vi fick ihop drygt 5 mil på snirklande från Kallax startbanna i norr och söderut förbi Mörön ut till Renholmen. Halsön och Kallaxön gick ej att runda idag men kan vara möjligt imorgon. Vill man åka på mindre vatten kan gruvhålen på Kallaxön rekommenderas.
 
En 08:a i Luleå

joawik; sa:
De senaste dagarna har istillväxten i Luleåområdet varit fantastisk. ...
Efter ha läst Jockes beskrivning av islägen i Luleå och sett väderprognosen som lovar ett stabilt högtryck med strålande sol, förstod jag att detta var en chans jag måste ta. Ett problem uppstod dock, det var fullt på både flyg och tåg söndag kväll. Åka över dagen? Ja, varför inte. Nattåg är smidigt.

Jocke hämtar upp mig vi tåget strax efter sju. Vi far med bil ut till Kallax fiskehamn medan solen är på väg upp. Det ser ut att bli en fin dag, och det blir det. Flera skrinnare möter upp. Vi tar en kort sväng ut norr om Kallaxön till iskanten i väntan på några eftersläntrare. Isen är knappa decimetern tjock, slät och hård, svart och alldeles klar. I det grunda vattnet syns botten tydligt. Längre ut är isen endast två nätter gammal, med fina vindbrunnar att kryssa emellan. Temperaturen är strax under tio och biter lite i ansiktet, det känns bara fint. Vinden är svag från nordväst. Solen börjar värma från en klar himmel. Vi vänder tillbaka och plockar upp de övriga, sedan bär det söderut längs fastlandet. Promenad över några uddar med endast nattgammal is utanför. Jocke intygar att det var öppet där i går. I de grunda vikarna jagar vi gäddor som syns tydligt genom den klara isen. Gott om gädda, och stora är de. Vidare mellan Halsön och Granön över Ersnäsfjärden som var lite trixig med ström från Alån. Gårdagen hade bjudit god sjörök som nu satt sig i glesa rimfrostblommor på isen som glimmar fint i solen. Där de sitter glesare, eller inte alls, är det ofta ej bärigt. Därmed är det ganska lätt att bedömma isen. Något som annars kunde varit ganska svårt i det låga motljuset. Vyn är bedårande: svartblank is, gnistrande silvrig rimfrost, blå himmel, gul sol, röda granit och gul sand i strandkanten och frostiga björkar på land. Tar ut skären ordentligt mot havshorisonten. Detta är värt en resa, även ända från fjollträsk, som de säger här. Utanför Renholmen ligger varkis med för tunn is utanför. Vi rastar vid en fin stuga. Hon som bor där upplåter villigt sin altan till oss och delar ut varma dynor åt oss att sitta på. Solen värmer nu, men rasten blir kort. Vi vill åka skridskor. Försöker runda Halsön på utsidan men efter långt strandkallskör och några promenader över uddar tvingas vi vända. Kanske har nordvästen byggt en läbrunn längs sydoststranden eller så är det strömmen som spökar. Strömmar påverkar isarna mycket här, med både stora utlopp från älvarna och stora vattenståndsändringar. Norr om Halsön möter vi en grupp från Luleå långfärdsskridskoklubb som vi hejar på. Andra fika på södra Kallaxön. Vi går upp till den gamla fältspatsgruvan på ön och åk skrinnar runt i de trolska gruvhålen.

Tillbaka i fiskehamnen vänder några hemåt för andra bestyr, men jag och Mats bestämmer oss för att försöka lite mera norrut. Längs den ytterst grunda stranden ligger is som bär. Ibland får vi gå över sandrevlar, ibland får vi kryss i ”rock gardens”. Naturen är väldigt annorlunda här, och mycket fint för skridsko. Troligen sämre för djupgående segelbåt. Vi kommer upp till Kallax förlängda landningsbana. Nu börjar de skymma. Vi tar kurs mot den nedgående solen och skrinnar i ett fantastiskt släpljus över isar som nu verkligen är svarta. Afterskate med sauna och därefter öl i down town Luleå passar fint efter sju timmar på isen och fem och en halv mil i benen.

Isförhållande
Kärnis av bästa kvalitet. Ofta vackert sjungande, ibland mer fras. Trots att det är havsis, så är vattnet nästan helt sött och isen saknar i stort sett saltisegenskaper. 2 - 3 nätter, 5 – 10 cm.

Väder
Polman hade ritat sin sista stora sol över Norrbotten och det stämde. Perfekt vinterhögtryck med blå himmel och ingen nämndvärd vind. Och ännu är dagarna ganska långa. Mot kvällen norrsken.

Erfarenheter
Åkarna här uppe är sällan så enkelspåriga skridskoåkare som vi tenderar att vara. Här är man verkliga multisportare. När det inte är före för skridskor åker man issegel, isjaken, kite-surfning, isvindsurfning eller skatingskidor. Och går inte det heller, så kör man ismotorcross, skoter eller fiskar. Inte utan anledning att Luleå komun har gett ut ett vintersportkort över skärgården, med isvägar, strömställen, rännor, råkar och packisgräns.
 
Tack för fina vitsord

Från Luleå kan vi bara tacka Johan för ett mycket trevligt besök och en fin beskrivning över lördagen. Söndagen blev minst lika fin och i morgon tisdag kommer vi att ta en heldagstur från Luleå till Piteå på två dygn gamla havsisar. Men först blir det en kortare norrskenstur i natt.
Metorologerna har utlovat en fin dag med strålande sol och några minusgrader och i den mån det blir någon vind så får vi den i ryggen.
Visst är det härligt med höst, och snart får vi valla skidorna också!

Tack igen Johan och välkommen tillbaka.

/Jocke
 
HallŒ Jocke! Jag Šr nyinflyttad till LuleŒ och har lust att utforska isarna innan snšn kommer men vet inte sŒ mycket om omgivningarna. Vart skall man vŠnda sig fšr att hitta folk som kŠnner till skŠrgŒrden och som Šr sugna pŒ att ge sig ut?
Ha en fin norrskensnatt!
 
Olycka

Gratulerar till fina turer i fin skärgård. I fredags läste jag Johans mail och förslaget att åka till Luleå frestade hårt, det tog hårt att tvingas stanna i fjollträsk....

98 åkte jag under Luciahelgen i Luleå skärgård, det glömmer jag aldrig. Oerhört vackert och fantastisk skridskoåkning. Därför kändes det extra trist att inte kunna åka upp...

Jag har hört rykten om en olycka som två skrinnare råkade ut för idag eller igår i Luleå (eller Umeå, rykteskällan visste inte säkert. Han hade tydligen hört detta via radio), som slutade med två rejält nedkylda skrinnare på ett sjukhus. Någon som vet mer?

/Staffan
 
Re: Olycka

Stadan; sa:
Jag har hört rykten om en olycka som två skrinnare råkade ut för idag eller igår i Luleå (eller Umeå, rykteskällan visste inte säkert. Han hade tydligen hört detta via radio), som slutade med två rejält nedkylda skrinnare på ett sjukhus. Någon som vet mer?

/Staffan
Kolla Sjöfartsverkets pressmeddelande
http://www.sjofartsverket.se/search/scripts/pressmeddelanden.idq om det var skridskoåkare framgår ej.

Jag hade för övrigt säsongspremiär på fina isar igår. 35 km enligt GPSen blev det.

Per Brune i Västerås
 
Re: Re: Olycka

Brune; sa:
Stadan; sa:
Jag har hört rykten om en olycka som två skrinnare råkade ut för idag eller igår i Luleå (eller Umeå, rykteskällan visste inte säkert. Han hade tydligen hört detta via radio), som slutade med två rejält nedkylda skrinnare på ett sjukhus. Någon som vet mer?

/Staffan
Kolla Sjöfartsverkets pressmeddelande
http://www.sjofartsverket.se/search/scripts/pressmeddelanden.idq om det var skridskoåkare framgår ej.

Jag hade för övrigt säsongspremiär på fina isar igår. 35 km enligt GPSen blev det.

Per Brune i Västerås


Det var en skridskoåkare. Se Västerbottenkuriren http://www.vk.se/ den 4 november.

Karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.