Luleå - det blir inte bättre ån så här!

Vad skall man säga, efter en helg med fantastiska isar ända ut i vår yttersta skärgård skriker kroppen när man nu återigen integrerar med kontorsstolen.

Hela Luleås skärgård ligger som en stoooor glaskskiva. Decimetertjock med den finaste yta man kan tänka sig. Gårdagens tur utgick från Lövskär, norrut mot Hamnön, förbi Nagelskär, norr om Fjuksön,sy om Bergön till vi mötte öppet vatten. Där vände vi norrut upp mot Påläng. Strax säder om Påläng vände vi söderut igen ner mot Rövaren för en god fika. På sydspetsen testade några i gruppen simkunskaperna. Dumt ställe men badträning är ju alltid bra. Efter fikat åkte vividare söderut förbi Fjuksön, väst om lappön och ner mot Hamnörarna, Hamnön, Skogsskär-Sandskär, in mot Hagaviken och tillbaka till Lövskär. En tur på dryga 7 mil på hela tiden fantastiska isar.

Är ni sugna på bra skridsko så finns den här - i överflöd!

/Jocke
 
Kul...

...att höra att isarna är bra hemmavid. Skall återvända till mina fäders jord under julen och det vore ju inte fel att få lite trevlig friluftstid. Finns det något skridskosällskap i Luleå så att även mindre erfarna "simmare" törs ta sig ut på isarna?
 
Mmmmm....

Det där tycker jag nästan är lite taskigt att skriva så. Jag blir inte lite suktad! Här nere i Götet lär jag aldrig få se några sådana isar. Om jag har tur så kanske jag kan hitta en frusen insjö... Men det är härligt att höra att det finns häftiga havsisar! Kanske blir en tur upp dit för skridskoåkning istället för skidåkning.

Ha D!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.