Luxeoutdoor Sil-Speedlite

Jag har ingen erfarenhet av det tältet, men undrar när, var och hur du tänkt använda det då ytterduken läggs på efter att innertältet blivit genomsurt och dessutom inte går hela vägen ner till marken.

http://www.luxeoutdoor.com/data/photo/gallery/167@Speedlite.jpg


Ska cykla i Rumänien/Ukraina april/maj.
Jag hoppas på att kunna slå upp (inner) tältet när regnet inte står som spön i backen.
Har dock ingen erfarenhet av något sådant tält då jag använt Hillebrg Stalon tidigare.
Men jag kan väl inte vara ensam om dessa bekymmer..har följt Lars Bengtsson (Lostcyclist.com) cykelresor genon åren och har för mig att han använder Hubba Hubba som fungerar på liknande sätt.
Så sant att yttertältet inte går hela vägen ner till marken..men "golvet" på innertältet går ju å andra sidan väldigt högt upp. Borde ju inte innebära några problem?

/Peter
 
Har ett Luxeoutdoor Habitat NX och med lite träning går det att sätta upp yttertältet först och sedan sätta upp innertältet från insidan. Vet ej om det skulle gå med detta men ser ju ut att bygga på samma princip.

Lycka till
 
Ska cykla i Rumänien/Ukraina april/maj.

På kontinenten tror jag mycket väl att ett sådant tält kan funka - jag var funderade mest på om du hade tänkt använda det i Kebnekaisefjällen. I Rumänien verkar regnet komma i maj, men med topp i juni (lite beroende på var i landet) så förhoppningsvis klarar du dig också undan den värsta blötan. Själv blev jag lite sugen på Sil-minipeak... Fy på dig... ;)
 
Jag är också sugen på Sil-Mini Peak och liknande men saknar svenska erfarenheter på alternativet... Vad tänker du Patrik? Vikt och pris är ju positivt. Vindstabilt nog för 10-15m/s? Tältspik och stav som är lämplig?
Mvh Erik
 
Haha jag har Länge varit ute efter ett vettigt enmanstält med absid och låg vikt, efter att ha läst denna tråden så läste jag lite recensioner på nätet och slog sedan till på detta på självaste julafton.
Jag hoppas att Jacob är snabb på att leverera så jag hinner testa det i Jämtland efter nyår innan jobbet tar vid igen.
Enligt de filmer jag såg om tältet så går det att använda inner och yttertält oberoende av varandra samt montera innertältet efter att ytterduken är rest.
http://www.packalatt.se/nyhet-2014-luxeoutdoor-silhex-peak-p-152.html

Så tack för tipset om sidan!😍
 
Jag är också sugen på Sil-Mini Peak och liknande men saknar svenska erfarenheter på alternativet... Vad tänker du Patrik? Vikt och pris är ju positivt. Vindstabilt nog för 10-15m/s? Tältspik och stav som är lämplig?
Mvh Erik

Som du säger, vikt och pris är bra. Tältet är rektangulärt vilket borde ge bättre liggyta än ett sexkantigt eller runt. Tältspik följer ju med, men eftersom jag redan har ett par Hillebergtält kanske de tältspikarna är att föredra. Stav vet jag inte riktigt då de jag har bara är 125 cm, men tältet kan ju lika gärna hängas upp i en trädgren (fast då vete tusan vad som händer med vindstabiliteten)...

Enligt den här artikeln ska det klara både vind och regn bra:

http://www.tgomagazine.co.uk/gearreview/luxe-outdoor-mini-peak-ii
 
Som du säger, vikt och pris är bra. Tältet är rektangulärt vilket borde ge bättre liggyta än ett sexkantigt eller runt. Tältspik följer ju med, men eftersom jag redan har ett par Hillebergtält kanske de tältspikarna är att föredra. Stav vet jag inte riktigt då de jag har bara är 125 cm, men tältet kan ju lika gärna hängas upp i en trädgren (fast då vete tusan vad som händer med vindstabiliteten)...

Enligt den här artikeln ska det klara både vind och regn bra:

http://www.tgomagazine.co.uk/gearreview/luxe-outdoor-mini-peak-ii

I sämre väder torde det gå att sänka tältet något i höjd. Två ingångar är ju inte helt fel, som första utgåvan minipeak har. Men vassare material och tillsynes bättre spännen för tältduken samt 3st stormlinor i uppföljaren sil-minipeak...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.