Sil Hexpeak testat.

Jag var ute efter ett enmanstält med stor absid som jag även kunde sitta i och laga mat vid dåligt väder. De flesta enmanstält tyckte jag hade för dålig sitthöjd och även för liten absid.
Jag sökte en del på nätet och hittade då Luxeoutdoor Sil Hexpeak som jag chansade på och beställde.
Efter att ha testat det en ett drygt dygn i skogen på Hallandsåsen så kan jag bara konstatera att det är ett superbt tält.
Jag är 1.82 cm lång och har gott om plats i tältet. Höjden går att variera mellan 90-145 cm med hjälp av vandringsstav som det sätts upp med och därmed har man en fullgod sitthöjd. Hakar man loss innertältet så har man också gott om sittutrymme inne i tältet för att laga mat och pyssla vid dåligt väder.
Tältet tog inte speciellt lång tid att sätta upp och jag gissar att med lite vana så är det uppe på 3-4 minuter.
Att vikten sedan är faktiska 1,243 kg gör det till ett riktigt bra tält att bära.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    75.5 KB · Visningar: 910
Jag har också köpt ett. Har dock inte hunnit mer än att prov-sätta upp det i trädgården. Jag köpte dock till lite längre tältpinnar och tänkte anvönda 5 av de kortare för innertältet. Känns smidigare att ha separata pinnar till innertältet då jag tyckte uppsättningen blev lite meckig annars. Men det är kanske en vanesak.
Kul att du gillar tältet. Jag ska ge en recension sen när jag väl kommit ut med det.
 
39c082c77de95ec05f7dd89492e1436f.jpg


Nu har jag premiärtestat mitt (ligger i det nu) Jag tycker det är rätt smidigt att sätta upp tältet. Som skrevs ovan så använder man vandringsstaven vilket gör att man trots låg vikt får en bra takhöjd. Absiden är stor så det är bekvämt att sitta där och laga mat. Tyvärr glömde jag pressningen. Hade tänkt ha det i absiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.