Lisa eller X-ray - rund eller V-botten?

Min man och jag har börjat titta på kajaker. Vi är drygt 50 år, planerar att paddla i skärgården, mest dagsturer, kanske ibland någon längre tur. Vi vill ha en trygg och stabil allroundkajak av god kvalite, och är inte intresserade av att "göra konster" med den... Vi är 168 resp 182 cm, normalviktiga och normalspänstiga.
Det verkar vara en djungel minst sagt!! Jag har tittat och fastnat för 2 olika, dels VKV Lisa, dels Point X-Ray. Kan någon säga något för och emot? Jag har förstått att botten på Lisa är rund, X-Ray v-formad. Vilket är bäst för den paddling vi avser? Hur beter de sig i sjön?
Malin
 
Jovisst ska vi provpaddla, men jag ville gärna ha lite kommentarer av allmän karaktär angående skrovform etc, men också lite erfarenheter från dem som känner till ovanstående märken. Det känns om man vill vara lite förberedd, annars är man så i händerna på den som vill sälja just sitt märke.
 
Min egen erfarenhet baseras på Prijon Seayak och Yukon Exp. Framför allt Yukon är rena pråmen, och jag klarade endast med svårighet att få den att slår runt så länge jag fortfarande satt i sittbrunnen. För att hitta nåt du förhoppningsvis kan ha nytta av letade jag upp "Kanotboken" av Björn Thomasson, där han säger följande:

"Breda båtar anses vara mest stabila och oftast stämmer det. Men vi måste skilja på initialstyvhet och slutstyvhet. Initialstyvhet är den sortens styvhet som man finner hos en flatbottnad snurrebåt eller en katamaran, som känns trygg och säker men som när den kritiska vinkeln överskrids plötsligt och oväntat slår runt. God slutstyvhet har en segelbåt med köl eller en rundbottnad båt med utfallande sidor. Den är ganska rank runt mittläget men blir stadigare ju mer den lutar.
Nu kan man emellertid inte okritiskt överföra det här resonemanget på kajaker. Den kritiska vinkeln är nämligen så stor att paddlaren inte längre funderar över balans - utan snarare på eskimåsvängen och vattentemperatur.
Båtar med låg initialstyvhet och hög slutstyvhet rör sig mjukare i sjön.
Rund botten, V-botten och smal vattenlinje ger låg initialstyvhet. Utfallande sidor och språng i kölen brukar ge god slutstyvhet.
Samtidigt behövs en bra initialstyvhet för att inte paddlingen ska bli en hopplös balansakt i sjögång - man kan inte ta fram en kamera, lätta på klädseln eller fika utan att gå iland eller ta stöd i en annan kajak.
Bästa sättet att öka styvheten är att sänka tyngdpunkten. Ett par centimeters sänkning av sitsen kan ha en högst påtaglig effekt på stabiliteten.
En kort kajak måste ofta vara ganska bred för att få tillräcklig lastkapacitet och styvhet. Breda kajaker har flera nackdelar. De är ofta långsamma. Det är risk att man slår knogarna i relingen och därför tvingas tillen obekväm paddelställning. Breda kajaker har också ofta dålig kursstabilitet. Rimlig bredd för havskajaker ligger i intervallet 55-60 cm och upp till 70 cm för tvåmanskajaker."

Hoppas att det är till nån hjälp, och lycka till med kajakvalet!
/Richard
[Ändrat av Tumbleweed 2006-10-09 kl 23:21]
 
Man kan købe gode kajakker for 2 personer.

Min kone og jeg har været meget glade for dobbelt kajak, så følges vi ad. Jeg skal aldrig vente på hende. Man har mulighed for højere fart på kajakken, så man kan få en længere tur på samme tid.

VKV der laver Lisa laver også en dobbelt kajak.

Problemet er hvis man vil på en tur alene. Men hvis man er to er det rigtigt rigtigt godt.

Undskyld for mit dårlige svensk!

-- Kasper
 
Förenkla valet

malcur; sa:
... Vilket är bäst för den paddling vi avser? Hur beter de sig i sjön?
Malin

För den typ av paddling ni föreslår är båda kajakerna alldeles utmärkta. Det finns ingen anledning att fördjupa sig i bottenformer hit eller dit, konstatera istället att ni ska ägna er åt helt vanlig paddling och till det ska ha två helt vanliga kajaker. De två ni diskuterar är just precis det. (liksom >50 andra modeller... )

Valet kan istället koncentreras på kvalité, passform till kropp, bra köptillfälle, pris, estetisk smak osv.

Om kvalité på plastarbetet och andrahandsvärde är en viktig faktor för er, blir Lisa vinnaren av de två. Vad pris beträffar är det sannolikt att ni kan få X-Ray billigare.

Men passningen till era respektive rumpor och ben måste vara bra. Sitter man inte bra och har man inte den önskade kontakten med kajaken, blir det jobbigt och tråkigt. Prova alltså, och gör det gärna med inställningen att passningen är den viktigaste faktorn!

hälsningar
Jens
(som gärna tänker med rumpan när det gäller kajakval)
 
Tycker ni gör rätt i att inte välja bland för många, för då kan ni prova bort en hel säsong som kunde användas till långturer m.m. Det roligaste är ju att paddla mycket och "bli ett" med sin kajak.

Tror även, som Jens säger, att det viktigaste är nog bekvämlighet. Hastigheten är nog knappast av största vikt för er och skillnaderna mellan kajaker är minimal. Jag har haft en typisk havskajak (Tahe's Reval) som är "långsam", men jag kan inte påstå att jag någonsin kommit efter det sällskap jag haft på sjön. Tvärt om brukar jag få stanna och vänta...

Passa på och köp nu när kan få billigt. Provsitt och köp när det känns skönt om baken. De övriga egenskaperna vänjer ni er vid.

Vi (gumman och jag) köpte det billigaste vi kunde få tag i. Det blev som sagt Reval till mig och Reval Mini till gumman. Det blev billigt och Mini som är känd för att vara rank blev en mycket bra träningsgrund för Lotta. Dessa är så gott som identiska med P65, men kostar hälften.
 
barret; sa:
Dessa är så gott som identiska med P65, men kostar hälften.
Nåja, nåja. Nu skojjar vi nog. Gammal sanning som var mer giltig förr. Därmed säger jag inte att blandade andra märken och prisnivåer inte gör ett himla bra jobb. Men "identiska" - det är väl ändå bullshit nu? ;)

Kära trådstartare!
Lyssna till den gode Jens (ovan). Vanlig paddling - vanliga kajaker. Ta den ni gillar med hjälp av rumpan eller pris eller utseende eller kombination med annat!

Snacket om bottenform (som enda parameter) är i hög grad allför förenklat för att det skall vara någon mening med det.

[Ta med rocker, vattenlinjelängd, vattenlinjebredd, "paddelisättningsbredd", sitthöjd, sittform, rodertyp och/eller skeddalösingen, skrovsvolym/vindfång, form på deplacement, sittbrunnstorlek, etc etc om ni vill jämföra egenskaper mellan en kajak och en annan. :) Dvs kör på känsla, det funkar!!! ]

Patric
[Ändrat av olle11 2006-10-10 kl 09:25]
 
Jens gav bra råd.

Jag tycker att du skall provpaddla begagnad Lisa med underliggande roder och Point X-Ray parallellt.

Smaken är onekligen som baken dvs du måste avgöra själv.

Jag har skrivit om VKV Lisa på http://www.paddlingsnyaadress.com där kan du få lite mer fakta både om Lisa och andra vanliga kajaker. Det finns omdömen om andra kajaker hittar inte dit nu, har inte du skrivit Jens?

Thure
 
Malin !
Glöm inte paddeln!
Jag och min fru är ca 60 år och började paddla för 5 år sedan.
Vi rekomenderar att köpa lätta paddlar t.ex. Robson Voyager som väger ca 750 g. dom kostar ca 2700 kr , men vi lovar Dig att de är värda varenda krona.

Det är mycket väsentligt att man sitter bra då man sitter 6 timmar i sträck ibland.
De som har i särklass de bästa sätena är Prijon och Tsunami.
Min fru har dessutom ett sittundelag av typ gel liknande cykelsadel, köpt hos Kanotcentrum i Göteborg.
Fungerar utmärkt!

Om Ni ska paddla tillsammans så fundera om inte en K2:a kan vara ett intressant alternativ.
Vi paddlar Prijon Excursion och kan då prata med varandra lätt under färden fika ihop,mm samt avlösa varandra med paddlingen stundtals.
Vi har även andra Kajaker ,men föredrar den dubbla.

Hälsningar Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
eos Kvalitetskapell till en Lisa? Paddling allmänt 4
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
LOOP32 en "lisa" för själen Paddling allmänt 0
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
bluewing Bekvämast i VKV Lisa? Paddling allmänt 5
tilda.l VKV Lisa i trä Paddling allmänt 4
ryden Lisa 6581 stulen! Paddling allmänt 5
VKV Lisa, tips om färg att måla om kajaken? Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.