Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant?

Behövs kartor?

Skulle vilja vända på frågan, vad skall du med kartorna till?

Skall du ut i spenaten, eller hålla dig till vägarna??

Höller du dig på vägarna är MetroGuide klart hyfsad (enligt mig) med täckning ner på mindre byar, ialla fall där jag kollat. Vill minnas att täckningen i Finland är riktigt risig, men dom flesta europeiska städer/länder finns med ganska bra. Tilla på Garmins hemsida.

Då har vi spenaten kvar...
I mitt område (10) skulle jag inte rekomender nån att lägga sina pengar på friluftskartan.... Kartbilden är plottrig, vid hastighet överstigande hyfsad gångtakt börjar kartbilden hoppa, tycks som om kartan är för plottrig för att kunna uppdateras kontinuerligt. Ofta känns det dessutom som om MetroGuide faktiskt är bättre (noggrannare) än friluftskartan. OBS! Avser specifikt område 10. Vet att skog, till exempel, inte är utmärkt på samma sätt på andra områden, inte ens där dom överlappar varandra...

Så, min åsikt är, om du vill veta var du är, eller ska, börja med Metroguide. Försöka titta på Friluftskartan innan du köper den, så att du inte blir besviken, men du kan lugnt avvakta köp av friluftskartan, om du inte skall alltför långt utanför allfartsvägarna...

Än en gång, detta inlägg är skrivet av en skåning, van vid att det finns en väg mindre än 1 km bort, oavsett var man är...
 
Vilka städer i MetroGuide?

Kollade igår på Garmins hemsida, de har nån interaktiv MetroGuide karta, så man kan se vilka gator osv. Verkar se ut som i GPS:n.

Valde en liten bekant ort, Arvika, jo, visst den visade minsta lilla gata. Men lilla byn Perserud där jag lekte som abrn på somrarna. Jo fan, grusvägen runt i byn finns med, tom den lilla smala upp till gården! Fantastiskt!

Jag är en kartsamlare, samlar alltid på akrtor när jag reser. Har lådvis med kartor hemma (tur man är ungkarl). En GPS med exempelvis MetroGudie ger ju en dimension till till det hela!
 
Vektorkartor

De flesta inlägg här verkar ha med rasterkartor att göra. Vilka möjligheter har man att föra över egna vektorkartor till Garmin

Mvh J
 
Re: Vektorkartor

mr_viklund; sa:
De flesta inlägg här verkar ha med rasterkartor att göra. Vilka möjligheter har man att föra över egna vektorkartor till Garmin

Mvh J

Först en fråga. Hur har du gjort dina vektoriserade kartor ?. Vi är nog många som undrar.

Om du har lyckats klara av alla moment som krävs för att göra en vektoriserad karta i ett format som en Garmin GPS ”begriper”, så läs bland länkarna i mitt svar från kl 12:06 igår, så hittar du nog något program som kan föra över dina kartor till GPSen.

Kanske är det så lätt att det funkar med Garmins eget program .

Per Brune
 
Vektorkarta

Ingen kanonkarta vi talar om. Ett litet jaktområde som jag har mätt in och där jag lagt till gränser och endel andra saker. Använder ett program som heter Mapinfo. Inte i närheten av lantmäteriets kartor men koordinater och sånt stämmer om man jämför.
 
Vektoriserade kartor

Har gjort 2 vektoriserade kartor till min GPS, (Etrex Legend ) funkar kanon men det är ju en hel del jobb!!
 
Vill man se gröna kartan i sin GPS i terrrängen så är en PDA bästa lösningen. Kan vara en iQue eller en Pocket PC variant. Kanske inte så billigt, men det går snabbt

iQue
svensk Fugawi 3 (soltek) med RIK format
Nedladdad terrängkarta från LM
yttre antenn, t ex i hatten.

Klart. Inget mekande utöver installationer.
Funkar även i tät skog.

Budget: ca 11000-12000 Tidsåtgång: liten.
 
Håller med föregående talare. Efter mycket krånglande med kartor hit och dit tycker jag mig funnit lösningen..även om den inte är den billigaste;
Ipaq PDA + lös GPS-enhet. Fugawi i datorn tillsammans med Terrängkartan. Fugawi i PDA:n. Föra över Terrängkartan till Ipaq med hjälp av Fugawis stöd för detta. Busenkelt!!
För färder i mera civiliserade trakter använder jag Destinator3, suveränt navigeringsprogram!! Ett, eller några, extra minneskort gör att det inte finns några egentliga begränsningar på hur många kartor man kan ta med sig ut i spenaten...

Mycket smidigt, men som sagt, inte den billigaste lösningen. Å andra sidan kan man ju "bygga upp" sitt system efterhand som plånboken medger.

//Per
 
Helt riktig iakttagelse. Men, det här med ström till mobila enheter är ju alltid ett problem. HP anger att min Ipaq (5550) skall hålla sig vid liv i 18 timmar på en laddning. Detta är givetvis nonsens, liksom de flesta sådana angivelser från tillverkaren. Men tiden är jämförbar med många GPS-enheter och/eller GPS-moduler. Nackdelen med min lösning är följande;
Det är TVÅ enheter som ska strömförsörjas (Ipaq:en plus GPS-modulen). Min GPS-modul använder sig av helt vanliga AA-batterier vilka kan bytas enkelt. Ipaq:en däremot måste laddas, antingen via 220 volt eller via bil/båt/mc. När allt sitter monterat i bilen är det inga problem. På kalfjället däremot......då krävs minst ett styck extrabatteri till Ipaq:en....(dyrt). Men, som jag nämnde tidigare, detta är ingen billig lösning...men smidig på många sätt, inte minst när det gäller karthanteringen. Och den är ju ganska väsentlig när vi talar GPS.

I mitt fall använder jag min gamla trotjänare från Silva (multinavigator) som GPS-modul. Skulle nu Ipaq:en och det grafiska gränssnittet ge upp så får jag navigera på karta och koordinater....*inte lika kul*

MvH
//P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
Lissu GPS för gröna Navigering 13
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.