Lantmäteriets RIK-format

Jag har suttit och letat information i forumet, för att om möjligt få svar på min fråga, men hittar inte vad jag söker. Därför frågar jag:

Finns det något program som kan "skära" ut en rektangel av valfri storlek från en RIK-karta och spara den som en vanlig bild (jpg, bmp, tif etc.)? Och då menar jag inte Kartex, utan ett program utan begränsningar.

Jag har nämligen funderingar på att tillverka ett sådant program, men vill inte sitta och jobba med det om det redan är gjort av någon annan.

Tacksam för all information!
 
Fugawi!

Med Fugawi kan du klippa ut valfri bit av vilken RIK-fil som helst, sen är det bara att klistra in ditt urval i ett bildhanteringsprogram och spara som jpg eller vad du vill.

Är denna funktion vad du söker?

// Micke
 
Större bitar också?

Kan man klippa ut större bitar med Fugawi också, större än vad som får plats på skärmen? Jag skulle bland annat vara intresserad av en sådan här funktion för att med hjälp av färglaserskrivare skriva ut en stor väggkarta med ihopfogade A4-utskrifter på hela Skåne t.ex. Eller skapa en bildfil som är 5000x5000 bildpunkter åtminstone.
 
Vad jag vet så kan man inte klippa ut mera än det som syns på skärmen i Fugawi, men man kan ju sätta ner förstoringen till 1%. RIK-formatet är ju inget öppet format, utan lantmäteriets egna, finns det en tekniskt beskrivning av det?
 
dippen; sa:
Finns det något program som kan "skära" ut en rektangel av valfri storlek från en RIK-karta och spara den som en vanlig bild (jpg, bmp, tif etc.)? Och då menar jag inte Kartex, utan ett program utan begränsningar.

Det enda program som mig veterligen kan hantera annat än skärmdumpar är Kartex i version 3 som kan spara max 10 mb stora TIF filer (ca 250 km2 på gröna kartan).

Det är många med mig som tidigare suttit och klipt och klistrat olika län i Gröna kartan. Jag har själv tillverkat Västra Götaland och Röda kartan samt Sverigekartan.

Vore väldigt bra om någon som sitter inne med "nyckeln" till RIK formatet kunde fixa så att man fick fler användningsområden med RIK kartorna.

Sedan Ozi och Fugawi kommit med sina RIK tillägg har väl dock behovet minskat något.
 
Vilka funktioner skulle vara värdefullast?

Jag har knäckt RIK-formatet, så jag kan göra ett program med i princip vilka funktioner som helst. Problemet är tidsbristen... (Heltidsarbetande småbarnsförälder!)

Frågan är: Vilka funktioner skulle vara värdefullast, funktioner som inte finns i andra program?

Det som ligger närmast till hands för min del är nog en utskriftsfunktion för att kunna göra stora kartor med sammanfogade A4-utskrifter. En Skånekarta över hela väggen hemma hade varit skojigt!

Förslag på andra funktioner mottages tacksamt!

OBS! Om det nånsin blir ett program av det, så kommer det att vara gratis. Man vill ju inte gärna ha Lantmäteriets programvaru-torpeder efter sig...
 
Exportera rubbet till TIFF "one row per scanline" (eller var det "one scanline per row?) packbits. TIFF-filer i detta format kan OZI hantera utan att läsa in hela kartan i minnet.

Eller vanlig okomprimerad TIFF eftersom det redan finns program för att konvertera.

Jag har ett "embryo" till ett program som leker mus och tangentbort och som exporterar i "strimlor" från Kartex3, men det är inte klart. Jag har också tidsbrist...

Per
 
Re: Vilka funktioner skulle vara värdefullast?

dippen; sa:
Jag har knäckt RIK-formatet, så jag kan göra ett program med i princip vilka funktioner som helst. Problemet är tidsbristen... (Heltidsarbetande småbarnsförälder!)

Frågan är: Vilka funktioner skulle vara värdefullast, funktioner som inte finns i andra program?

Varför inte ett program där man kan lägga in sina svampställen..............!

Skämt åsido, jag vet att du gjort ett utmärkt sådant program med möjlighet att använda olika kartor i RIK format. Det måste ju finnas massor av olika tillämpningar där en bra karta knyts till olika objekt. Foto, jaktpass, geochache m m. Visst kan t ex Ozi användas för detta, men programmet är ganska avancerat och kräver sin man och kostar en del f f a om man vill ha RIK modulen fån Lantmäteriet (ynkligt att man skall ta betalt två gånger för samma karta).

En ren TIF alt JPG konverter skulle ju göra att man kunde använda massor av befintliga program för olika tillämpnigsändamål. Många bläckstråleskrivare har t ex programvaror för utskrift av A3, banderoller och affischer vilket säkert skulle underlätta din Skånekarta, men bli väldigt dyrt med tanke på bläckpriserna.
[Ändrat av olhe 2005-03-21 kl 11:03]
 
Re: Vilka funktioner skulle vara värdefullast?

dippen; sa:
Jag har knäckt RIK-formatet, så jag kan göra ett program med i princip vilka funktioner som helst. Problemet är tidsbristen... (Heltidsarbetande småbarnsförälder!)

Frågan är: Vilka funktioner skulle vara värdefullast, funktioner som inte finns i andra program?
Det som vore absolut smidigast vore att skriva ett kodbibliotek (s.k. "shared library" på Linux, DLL på Windows) med funktioner som kan ladda RIK-filer, och lägga upp koden på t.ex. http://www.sourceforge.net. Då kan alla som vill göra något med RIK-filer (inklusive du själv) länka till biblioteket för att lätt ladda filerna och istället koncentrera sig på andra funktioner.

Om du dessutom skulle skriva biblioteket som en modul till GDAL (fritt bibliotek som är mer eller mindre standard för att ladda rasterkartor för fria kartprogram, http://www.remotesensing.org:16080/gdal/) så skulle alla som använder program som QGIS eller Thuban kunna ladda RIK-kartor och använda alla funktioner som redan finns i de programmen.

Alternativt vore ett program som konverterar RIK till GeoTIFF eller TIFF/TFW trevligt. Men vad du än skriver, lägg upp koden någonstans och släpp det under en "open source"-licens så att andra kan hjälpa till att förbättra det och porta det till andra system.
[Ändrat av larsl 2005-03-21 kl 11:19]
 
Jag ska knåpa ihop en DLL så snart som möjligt, och publicera dess källkod då den börjar bli färdig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
errbe OZI + .rik Navigering 7
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
magnuss .RIK problem Navigering 1
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.