Lantmäteriets terrängkarta

Jag skulle vilja ha ett index till mina papperskartor. Ett index där alla tryckta texter på kartan finns med...

OrtSök-appleten på lantis hemsida visar en massa sökträffar som inte finns på kartan.

Finns det något som matchar 1:1 mot de tryckta kartbladen tro?
 
Ok...

Men det borde ju egentligen vara en baggis att ta fram ett sådant index. Ett par glada SQL-satsen, så är man hemma...
 
Ok...

Men det borde ju egentligen vara en baggis att ta fram ett sådant index. Ett par glada SQL-satsen, så är man hemma...
Visst har du rätt, det är inte särskilt svårt, bara man vet hur resultatet ska presenteras och på vilket media.

Nu är läget tyvärr så att Lantmäteriet har bakbundit sig själv i och med införandet av ett återförsäljarkoncept och grundsynen att alla produkter förutom tryckta och digitala allmänna kartor skall utvecklas av andra än Lantmäteriet. Det innebär att hur enkelt det än kan vara, så ska det vara upp till marknadens aktörer att utveckla kul produkter från Lantmäteriets data. :(

Det är inte särskilt enkelt för Lantmäteriets produktutvecklare att agera när spelplanen är så liten som den blivit efter allt bugande inför "marknaden".

/torbjörn
 
Okej... Jag förstår.

Och jag beklagar.

Det vore schysst om kartdata fanns tillgängligt för allmänheten som offentlig handling.
På något sätt är det ju ändå svenska folket som en gång betalat för framtagningen av datat.

Har jag fattat ungefär rätt om läget:

1) Svenska folket ser till att lantmäteriets föregångare instiftas och att kartdata insamlas.
2) Tiden går
3) Lantmäteriet sluter avtal om att vissa företag måste utveckla produkter kring kartdatat för att kunna göra det tillgängligt
4) Profit!

?
 
Har jag fattat ungefär rätt om läget:

1) Svenska folket ser till att lantmäteriets föregångare instiftas och att kartdata insamlas.
2) Tiden går
3) Lantmäteriet sluter avtal om att vissa företag måste utveckla produkter kring kartdatat för att kunna göra det tillgängligt
4) Profit!

?
Nja... inte riktigt (men alla håller inte med mig):

Lantmäteriet räknar sitt ursprung till år 1628, och då fanns bevisligen inga system för insamling av digital information. Kartverksamheten inom Lantmäteriet etablerades 1975 i samband med att dåvarande Kartverket och Lantmäteristyrelsen slogs ihop. Inte heller då var digital produktionsteknik särskilt vanlig. Det som finns i Lantmäteriets databaser är i huvudsak insamlat från början av 1990-talet och framåt.

Någon gång i mitten av 1990-talet började regeringen minska anslagen för verksamheten kring geografisk information, och uppmanade Lantmäteriet att utveckla former för intressentfinansiering.

Finansiering via anslag täcker idag ungefär 70% av kostnaderna för förvaltning (nyinsamling, kvalitetsförbättringar, mm) av geografisk information . Resterande 30% är Lantmäteriet anvisade att dra in via olika slags avgifter. Det är den potten som ska tas in via försäljning av kartor och data. För 2007 blev intäkterna c:a 50 Mkr. Någon profit är det inte frågan om för Lantmäteriets del, utan mest att få verksamheten att gå ihop.

Lantmäteriet har mig veterligen inte slutit några bindande avtal om att företag MÅSTE utveckla produkter, utan här är det marknadens efterfrågan som ska styra vilket produktutbud som ges.

Att det blivit på det här viset är resultatet av enträgen uppvaktning från olika företags sida, som driver frågan att Lantmäteriet inte ska ägna sig åt utveckling och marknadsföring av produkter som kan konkurrera med privata aktörer. Det blir ungefär en tummetott över för Lantmäteriets del med det resonemanget, trots att en del produkter är fullkomligt ointressanta för privata aktörer att göra business av.

Jag är glad så länge Lantmäteriet överhuvud taget har kartproduktion kvar inom organisationen, men fan vet hur länge det kommer att vara på det viset. Jag tycker mig se tydliga tecken på att kartverksamheten sakta men säkert rustas ned.

/torbjörn
 
För ett år sedan frågade jag på Metria (tror jag det var) om priset på kommunikationsskiktet över Öland på fastighetskartenivå. Tanken var att lägga in alla stigar som finns i fastighetskartan i en transparent overlay till FriPro. Priset var då ca 16000 kronor men det antyddes att en prissänkning var möjlig framöver. Har det hänt något på prissättningsfronten för denn typen av data?
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen...
Har kontaktat LM i ärendet också.

Det vore trevligt om man kunde köpa digitala "grönsaksblad" och klistra in i exempelvis Fugawi till en rimlig penning. 50 kr vore lagom per kartblad (eftersom man slipper tryckkostnad och man laddar hem elektroniskt). Tror att LM skulle få sälja betydligt fler kartor på det sättet. För då skulle man komplettera sin kartsamling varje gång man besökte ett nytt område. Kravet är då att kartorna följer ett rutmönster och inte som idag när man kan välja egen centrumplunkt.

FriPro har ett överkommligt pris men man vill ju även ha terrängkartan i datorn.
 
Har det hänt något på prissättningsfronten för denn typen av data?
Jag har för mig att priserna till återförsäljare (däribland Metria) sänktes ytterligare ett snäpp till 2008.

Länken nedan går till ett filmklipp från SVT Gävle-Dala där Anders Lundqvist från Lantmäteriet kort nämner de prissänkningar som är gjorda.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=1126859&lid=senasteNytt_1101142&lpos=rubrik_1126859

I övrigt ger filmklippet säkert mera vatten på kritikernas kvarnar angående prissättning på data från Lantmäteriet.

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
Brus-Nilsson b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl Navigering 9
DoktorGlas Örnsätrarns terrängkarta Navigering 20
Plotter Topografisk terrängkarta till Android? Navigering 21
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.