• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lågutbildade = lite halvkorkade !?

vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå?

  • A:

    Röster: 13 32.5%
  • B:

    Röster: 3 7.5%
  • C:

    Röster: 22 55.0%
  • D:

    Röster: 2 5.0%

  • Totala väljare
    40
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kebabbert,

Om du nu är så logisk så har du förbisett en sak. När du kollar kursplaner för civ ing så räcker det inte med att kolla dagens kursplaner. De som är civ.ing är redan ute och jobbar och har således gamla kursplaner i bagaget. Jag har över 60p matte av totalt 180p på utbildningen, dvs ditt kategoriska uttalande om att det inte finns civ ing med så mycket matte är fel.

Vidare så finns det flera studier som visar att personer med Asperger (diagnos/gränsfall/tendens) är överrepresenterade på matematikinstitutionerna (och föralldel även inom civ.ing kåren men i mindre grad). I många viktiga situationer och val i livet är man mer betjänt av social kompetens än strikt matematisk slutledningsförmåga så det finns all anledning att åtminstone först definiera vad som avses med halvkorkade val innan man blir alltför stöddig i diskussionen. Frågan är mer komplex än: Har du lågt/högt IQ? Röker du?.
 
Jag tror att hög utbildning mer beror på intresse än hög intelligens. Jag har två söner, den ena är civilekonom och den andra är , precis som jag reparatör, han på järnverket o jag 30 år på sågen.
Att den ena skulle vara brajtare än den andra tror jag inte ett dugg på.
Kategoriskt sett : skulle en ingenjör vara intelligentare än en raggare?. Det tror jag inte på ett ögonblick. Tittar man på våra folkvalda politiker så kan man börja fundera om det inte är så att ju mer utbildade de är , ju dummare är de! Ha ha !

Stefan B
 
Är det korkat att välja jobb som man blir sjuk av och som man dör i förtid av? LO anslutna har det isåfall sämre än Saco

Är det korkat att jobba övertid och således inte ha tid med fru, barn och fritid? Mer övertid för Sacoanslutna.

Är det korkat att skilja sig ofta?

Är det korkat att vara fattig men med gott om fritid?

Är det mer korkat att vara fet, röka och jobba halvtid med mycket fritid än att vara mager, ickerökare som jobbar övertid och har 100 resdagar per år till/från Danmarks motsvarighet till Säffle i jobbet?

I många fall finns statistik att hämta på scb.se. Dock inte graderat i korkat eller halvkorkat.
 
Jag skulle naturligtvis inte skrivit utan att ha särskild insikt i just civilingenjörsutbildningar, matematikerutbilndning och de tekniska högskolorna, men jag förbehåller mig rätten att ha en egen subjektiv uppfattning om kvaliteten på de olika skolorna och inte minst om matematiker i allmänhet.
Det förvånar mig om inte även du, just som matematiker, håller med om att din jämförelse med andra skolor osv snarare är subjektvi än ens i närheten av bevisnivån.
Det vore väl bra om du motiverade lite istället för att bara komma med substanslösa inlägg? Återigen så frågar jag dig, har du några som helst belägg eller motiveringar för dina påståenden? Inte det? Det är rent subjektivt tyckande? Jaså, ok.

Sen måste jag erkänna att ibland när vissa hundar skäller, så kan jag inte låta bli att kasta en pinne.
Och jag reagerar när folk postar inlägg om t.ex. andra människor, utan att kunna backa upp några av sina påståenden. Om jag påstår att någon ljuger, så vore det ju bra om jag pekade ut lögnerna, eller hur? Om jag inte gör det, så svamlar jag, eller hur?



Kebabbert,Om du nu är så logisk så har du förbisett en sak. När du kollar kursplaner för civ ing så räcker det inte med att kolla dagens kursplaner. De som är civ.ing är redan ute och jobbar och har således gamla kursplaner i bagaget.
Det här begriper jag inte. Jag säger att civ.ing. läser inte vidare mycket matte. Det är bara att titta i valfri kursplan. Och sen kan du prata med utexaminerade civ.ing. Många har problem med att förklara t.ex. gymnasie D matte. Jag ser det hända hela tiden i mitt volontärarbete.

Jag misstänker att gamla kursplaner hade färre mattepoäng eftersom dagens civ.ing studenter har sämre mattekunskaper än för längesen. Jag har tittat i gamla gymnasieböcker, där avhandlas bl.a Taylorutvecklingar. Så jag ser inte varför gamla civ.ing. har fler mattepoäng än dagens civ.ing.

Jag har över 60p matte av totalt 180p på utbildningen, dvs ditt kategoriska uttalande om att det inte finns civ ing med så mycket matte är fel.
Jag säger inte så. Du har missuppfattat. Jag säger att många civ.ing. program läser inte mycket matte. Jag säger även, att de civ.ing. studenter som specialiserar sig i matte är bra. Det är ju egentligen självklart. En matematiker på univ som specialiserar sig på matte, borde förväntas kunna det bättre än en civ.ing som specialiserar sig på hållfastighetslära. Jag förstår inte vad som är så kontroversiellt i mitt påstående? En matematiker läser mer matte än en civ.ing? Och en civ.ing. som specialiserar sig på annat än matte, har inte vidare goda mattekunskaper?

...I många viktiga situationer och val i livet är man mer betjänt av social kompetens än strikt matematisk slutledningsförmåga så det finns all anledning att åtminstone först definiera vad som avses med halvkorkade val innan man blir alltför stöddig i diskussionen. Frågan är mer komplex än: Har du lågt/högt IQ? Röker du?.
Precis. Jag håller med. Högt IQ säger inte så mycket egentligen. Enligt informella MENSA tester är jag någonstans kring gränsen att klara MENSAs krav, men det är ju självklart och inget konstigt. IQ tester förväntas premiera matematiker, på samma sätt som en musiker förväntas få bra på musikaliska tester. Men egentligen är inte IQ vidare intressant, utan mera sociala förmågor i kombination med visst skarpsinne. Att endast diskutera IQ eller examen säger inte så mycket, precis som du säger.

Jag vänder mig kraftigt emot synen på en akademisk examen innebär att man är nån form av övermänniska.


Jag tror att hög utbildning mer beror på intresse än hög intelligens. Jag har två söner, den ena är civilekonom och den andra är , precis som jag reparatör, han på järnverket o jag 30 år på sågen.
Att den ena skulle vara brajtare än den andra tror jag inte ett dugg på.
Jag misstänker att civ.ek killen skulle få högre på IQ tester, eftersom han har utsatts för liknande saker under sin utbildning. Men det säger inte så mycket om hans intelligens. Det säger bara att han har högre IQ. Intelligens är mer komplext än att bara ha hög IQ.

På samma sätt har din andra son antagligen högre på praktiska tester. Vilket inte heller är något konstigt, det är som det ska vara.

Det är bara massa folk som har fått för sig att hög IQ är finare än praktiskt handlag. Men frågan är, varför det? Varför är högt IQ finare än praktiskt handlag? Varför är inte t.ex. styrka finare?
 
Intelligens är tvärtom en ganska bra prediktor för t ex yrkesmässig framgång oavsett yrkesinriktning. Detta är ganska väletablerad kunskap som måhända kanske inte nått ut till de matematiska institutionerna. Det intressanta är också att även väldigt smala och välvaliderade test som t ex Ravens matriser ger en bra överensstämmelse med faktorer som egentligen ligger utanför mätmetodens domäner, som t ex yrkesmässig framgång. En intressant sak med IQ-begreppet är dessutom att även om man betraktar det väldigt smalt och associerat till endast abstrakt logisk problemlösning, så tenderar det att på gruppnivå "spilla över" även mot t ex musikalitet, verbal förmåga etc. Det vill säga; i gruppen som presterar höga poäng på ett IQ-test, så kan man även i högre grad finna personer som presterar bra musikaliskt och verbalt, för att bara nämna två områden.

Sen är det naturligtvis så att intelligens inte betyder allt; uppväxtförhållanden, intressen, motivation, ekonomi etc, etc är också faktorer som påverkar ens livsval men har man en grupp som presterar t ex 70 i ett IQ-test så kommer färre från den gruppen att bli professorer eller konsertpianister än om man jämför med en grupp som presterar 125. Detta råder det ingen kontrovers ikring.

Men för att överhuvudtaget kunna diskutera och förstå detta så MÅSTE man skilja på individer och grupper annar blir det en totalt meningslös diskussion för vi känner alla nån som är högutbildad men inte klarar av att knyta skorna eller nån som går på soc och läser Wittgenstein (för att hårddra det något), men det är helt och hållet oväsentligt.
 
När det gäller ingenjörer resp matematiker så kan man väl ändå konstatera att civ.ing läser i särklass mest matematik på universitetsnivå bortsett från de som läser en renodlad matematikerutbildning.


När det sedan gäller gruppindelning i statistisk analys av exempelvis ett samhällsproblem, så handlar det ju inte (eller borde inte göra det) om att peka ut en grupp, utan om att hitta underlag för åtgärder. Om man nu exempelvis tycker att det är ett samhällsproblem att det finns för många tondöva personer som visslar falskt på gatorna och upptäcker att "högutbildade" statistiskt sett har bättre gehör än "lågutbildade" så är det rätt meningslöst att åtgärda problemet genom universitetskurser i vissling.
 
Intelligens är tvärtom en ganska bra prediktor för t ex yrkesmässig framgång oavsett yrkesinriktning.
Men är detta verkligen sant? T.ex. pianist? Fotbollspelare? Massör? Det finns massor av praktiska yrken.

Jag skiljer på IQ och intelligens. Det hoppas jag framgått klart.

Jag såg en professor i sociologi på TV som sade något i stil med "bara för att jag kan allt om Strindberg och du kan allt om motorer, så betyder det inte att jag är intelligentare än du. Båda är lika intelligenta fastän Strindberg anses finare." Jo tjena. Den professorn hade ju inte förstått nånting om vad intelligens är. Det är inte att kunna mycket fakta om något.



När det gäller ingenjörer resp matematiker så kan man väl ändå konstatera att civ.ing läser i särklass mest matematik på universitetsnivå bortsett från de som läser en renodlad matematikerutbildning.
Det håller jag med om, och har aldrig påstått något som motsäger detta.
 
För övrigt så läser man inte så mycket ren matte på en civ.ing. utbildning, man läser definitvt inte en tredjedel ren matematik.

Det var väl närmast detta påstående som jag ville visa var fel. Det finns civ. ing med över en tredjedel matte i bagaget. Inte på alla linjer men definitivt så finns det.
 
Kategoriskt sett : skulle en ingenjör vara intelligentare än en raggare?. Det tror jag inte på ett ögonblick.

Det tror inte jag heller! Inte om man pratar om en ingenjör respektive en raggare.

Däremot är jag fullständigt övertygad om att en stor grupp ingenjörer i genomsnitt presterar bättre på IQ-test än en stor grupp raggare genomsnittligt gör. Kanske ingenjörerna som grupp betraktat till och med är intelligentare än raggargruppen.
 
Hur räknas de ingenjörer som är raggare? Som raggare eller ingenjörer?

(Att ställa ingenjörer mot raggare som om de vore motsatser är ju ganska fördomsfullt)
 
Men är detta verkligen sant? T.ex. pianist? Fotbollspelare? Massör? Det finns massor av praktiska yrken.

Jag skiljer på IQ och intelligens. Det hoppas jag framgått klart.

Jag såg en professor i sociologi på TV som sade något i stil med "bara för att jag kan allt om Strindberg och du kan allt om motorer, så betyder det inte att jag är intelligentare än du. Båda är lika intelligenta fastän Strindberg anses finare." Jo tjena. Den professorn hade ju inte förstått nånting om vad intelligens är. Det är inte att kunna mycket fakta om något.

Jag ska rätta mig själv; jag syftade på framgång inom akademiska yrken. Dock så skulle jag inte bli förvånad även om det gäller mer praktiska yrken också fast där kanske sambandet inte är lika tydligt.

En fotbollsspelare behöver t ex en rätt god spatial och motorisk förmåga och eftersom det finns ett samband mellan dessa och logisk/abstrakt förmåga på gruppnivå kan man tänka sig att det finns ett samband. Dock så är detta möjligen inte ett kausalt samband, dvs det krävs inte en god logisk problemlösningsförmåga för att spela fotboll, men det är ofta associerat till en god spatial och motorisk förmåga.

När det gäller musiker så finns studier som visar på att de presterar något högre i test. Sen finns det de som hävdar att musicerandet i sig medför en ökad förmåga att prestera bra på test, men det är nog vanligare att man hävdar att musikalitet speglar en underliggande g-faktor som jag varit inne på.

Inom de flesta praktiska yrken finns också komponenter som är beroende av en mer abstrakt tankeförmåga; även en hantverkare ställs ju inför problemlösning som kräver ett visst mått av abstrakt tänkande, det handlar inte bara om att slå in en spik utan är ofta komplicerade arbeten som kräver lång erfarenhet och som tar tid att lära. Jag vänder mig även lite mot att hantverkare skulle vara särskilt utsatta; jag tycker snarare att hantverkare har fått ökad status under de senaste åren. Med all rätt tycker jag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.