• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lågutbildade = lite halvkorkade !?

vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå?

  • A:

    Röster: 13 32.5%
  • B:

    Röster: 3 7.5%
  • C:

    Röster: 22 55.0%
  • D:

    Röster: 2 5.0%

  • Totala väljare
    40
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är riktigt som du säger - men till viss del tillhör det väl missbrukarmekanismerna att man bygger försvar och ursäkter som man dock knappt tror själv på.
Jag noterar att du duckar för mina frågor. Om du påstår saker om mig, så bör du i alla fall kunna backa upp dem på något sätt. Om inte du kan det, så kanske du borde varit tydligare med att du luftade dina åsikter.
 
att ha P1 i lurarna är visst ett argument om man väger in att det finns akademiker som spiller sin begåvning på paradisehotell tittande.

Det enda de argumenten säger är att det finns enskilda fall som inte är typiska. Men det visste vi ju förhoppningsvis redan.

Så fort vi börjar prata generella samband är min gissning att du ändå hittar fler P1-lyssnare bland de högutbildade och fler slaskdokusåptittare bland de lågutbildade.

Personligen så tror jag - om man nu ska spekulera - att de flesta människor agerar utifrån de normer som de uppfattar finns hos (den närmaste) omgivningen snarare än utifrån rationella förhållanden. T ex så är det väl VÄLDIGT få rökare som röker för att de faktiskt inte begriper att det är skadligt..

Det där tror jag stämmer väldigt bra. De flesta börjar röka därför att de befinner sig i ett sammanhang där finns en poäng med att börja röka. De flesta fortsätter att röka om de befinner sig i en miljö där det är normalt att röka. Samma sak gäller utbildning. Det handlar om vanor och normer (dvs gemensamma vanor).

---

Hur som helst tycker jag personligen att det är dumt att hög utbildning automatiskt ses som något eftersträvansvärt för alla i landet. Allmänbildning (dvs ha hyfsad koll på det som lärs ut till högstadiet och det som händer i världen) tycker jag automatiskt är bra. Men högskoleutbildning ska man såklart bara ha om man vill ha ett yrke som kräver det. Att varenda kotte ska bli högskolebehörig genom att gå på gymnasiet är korkat. Vi behöver ju både praktiker och teoretiker. Varför ska du bli högskolebehörig om du har gått en gymnasieutbildning som syftar till att göra dig till hantverkare?
 
@kebabbert
Jag tror att dina inlägg talar för sig själv, jag har inget ytterligare att tillföra dem. Men fortsätt gärna, det är som sagt en underhållande tråd.
 
Hur som helst tycker jag personligen att det är dumt att hög utbildning automatiskt ses som något eftersträvansvärt för alla i landet. Allmänbildning (dvs ha hyfsad koll på det som lärs ut till högstadiet och det som händer i världen) tycker jag automatiskt är bra. Men högskoleutbildning ska man såklart bara ha om man vill ha ett yrke som kräver det. Att varenda kotte ska bli högskolebehörig genom att gå på gymnasiet är korkat. Vi behöver ju både praktiker och teoretiker. Varför ska du bli högskolebehörig om du har gått en gymnasieutbildning som syftar till att göra dig till hantverkare?

Det ganska omedelbara svaret är väl att när de flesta väljer gymnasieutbildning så har de svårt att göra en bra bedömning av hur deras framtid bäst ska se ut.

Att ha en gymnasieutbildning som dels ger en yrkesutbildning så att du kan ta ett jobb där det trots allt ställs krav på yrkesutbildning, men där du efter nåt eller några år kanske omvärderar situationen, kan ju vara alldeles lysande - eftersom det annars är rätt jobbigt att börja om, eller komplettera på olika sätt för att bli behörig när man ändå väljer att läsa vidare.

Nackdelen är ju förstås att yrkesutbilningen möjligen skulle kunna bli lidande av att man ökar det totala studiebetinget, men det kanske de flesta klarar av - om de bara vet varför och alltså har motivationen. Det verkar dock rätt ofta som om detta är ett problem. Där kan jag dock också tänka mig att sociala mönster har stor betydelse, klasser eller ej.
 
Särskild behörighet för politiker?

Om det vore så att högutbildade fattar klokare beslut än lågutbildade, skulle man då precis som vid högskolestudier införa särskild behörighet för dom som har så viktiga jobb som förtroendevalda politiker? Så för att få bli förtroendevald politiker krävs minst 180 nya högskolepoäng.

För dom som inte är så insatta i ämnet så har högskolepoängen har drabbat av inflation. 1 ”gammal” högskolepoäng är nu 1.5 ”ny” högskolepoäng.

Skulle politikerna fatta färre "stolliga" beslut om alla förtroendevalda politiker hade minst en 3-årig högskoleutbildning?

Per
 
Hur som helst tycker jag personligen att det är dumt att hög utbildning automatiskt ses som något eftersträvansvärt för alla i landet. Att varenda kotte ska bli högskolebehörig genom att gå på gymnasiet är korkat. Vi behöver ju både praktiker och teoretiker.

just det!

men det är ju så klart så resultatet blir när den allmänna uppfattningen är att lågutbildade (hantverkare) är dockusåpatittande nikotinister som i mindre grad än andra följer med i samhället (tex genom att lyssna på radions kanal p1). en uppfattning som vi påminns om att hålla liv i genom dom snudd på dagliga tjockis-rapporterna. vem vill hoppa på den kortare och lättare utbildningen då?

nej, lägg ner det där ständiga fokuserandet på utbildningen se till vad folk kan och är kapabla till i stället. för slutresultatet spelar det ju ingen roll hur man lärt sig saker.


@kebabbert
Jag tror att dina inlägg talar för sig själv, jag har inget ytterligare att tillföra dem. Men fortsätt gärna, det är som sagt en underhållande tråd.

jag tycker nog kebabberts inlägg är minst lika intressanta som dina
 
Nu har jag inte läst hela tråden men jag anser att både A, B och C är sanna.
Tyvärr så väljer den som har kunskap idag ofta att inte använda den.
Statistik lyfts fram flera gånger men hur många av er (oss) som har läst statistik köper inte påståenden rakt av i 99% av fallen när vi borde ställa oss frågan: Var kommer grunddatat ifrån? Hur stor är samplet? Vilka skalor är det på axlarna? Vilka felkällor finns det?
När någon blogg påstår att ex. RUT-avdraget har skapat 50.000 nya jobb, hur många ifrågasätter grunddatat?
Alla hustak som rasat av snötyngd i vinter, är det arkitekten eller byggarbetaren som har valt att inte använda sin kunskap?
(Akademisk) utbildning som inte används är värdelös.
 
mânga förmodat lâgutbildade smarta, eller inte, som känner sig förtryckta och vill bekräfta sin förmâga och en del förmodat högutbildade som framstâr som lite smâkorkade.
.


med tanke på att du (som vanligt!?) inte ens lykades försökte bidra med något som har med själva frågeställningen att göra kan man ju fundera på i vilken av grupperna du ser dig själv?
 
med tanke på att du (som vanligt!?) inte ens lykades försökte bidra med något som har med själva frågeställningen att göra kan man ju fundera på i vilken av grupperna du ser dig själv?

Var min text för svâr att förstâ?
Du har ställt följande frâga, "vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå? ".
Jag hävdade att genom att titta pâ "en" (1) persons utbildningsnivâ kan inga säkra antaganden göras.
 
Skulle politikerna fatta färre "stolliga" beslut om alla förtroendevalda politiker hade minst en 3-årig högskoleutbildning?

Per

Det är nog lite mer komplicerat än så. Per automatik så är det i rikspolitiken så att ca 50 % tycker att beslutet är fel helt enkelt beroende på att politikern tillhör fel block. Sen är en tredjedel till missnöjda för att man företräder fel parti inom blocket. Sen finns det ett antal gissningsvis 10 % som tycker att allt är fel oavsett vem som beslutar. Som du förstår så är den enda garantin för att bli populär att inte besluta nåt alls (eller så lite som möjligt). Man ska istället utreda allt om och om igen, då blir man populär hos alla. Därför ser samhället ut som det gör idag och vi diskuterar samma frågor som för 50 år sedan.
 
@kebabbert
Jag tror att dina inlägg talar för sig själv, jag har inget ytterligare att tillföra dem. Men fortsätt gärna, det är som sagt en underhållande tråd.
Isåfall är min bedömning att du inte har en aning om vad du pratar om.

T.ex. så är KTHs dataforskning bland de bästa i världen. Vi har en professor där, som fått Gödelpriset, typ som Nobelpriset, fast i matematik. När det gäller programmeringsVM så har KTHs studenter flera gånger fått medaljer och regelbundet slagit MIT, Harvard, CalTech, etc. När det gäller vanliga nordiska universitet så vinner KTH så gott som alltid. De andra nordiska universiteten presterar ju sämre vilket skulle kunna tolkas som av lägre klass.
http://www.idg.se/2.1085/1.257124/vi-lyckades-finta-bort-lagen-tva-ganger

När det gäller matematikpoäng på civ.ing. utbildningar så föreslår jag att du kollar i kursplanerna för varje civ.ing. program och räknar lite kurspoäng, eller än hellre, går en hel utbildning så kanske du inser att jag har rätt om detta också.

Jag tycker att ditt inlägg, där du har fel på i stort sett alla huvudpunkter, talar för sig självt. Pratar du skit om någon så kan man ju faktiskt kräva att du har något som helst belägg för dina påståenden. Vilket du inte har.
 
Jag skulle naturligtvis inte skrivit utan att ha särskild insikt i just civilingenjörsutbildningar, matematikerutbilndning och de tekniska högskolorna, men jag förbehåller mig rätten att ha en egen subjektiv uppfattning om kvaliteten på de olika skolorna och inte minst om matematiker i allmänhet.
Det förvånar mig om inte även du, just som matematiker, håller med om att din jämförelse med andra skolor osv snarare är subjektvi än ens i närheten av bevisnivån.

Sen måste jag erkänna att ibland när vissa hundar skäller, så kan jag inte låta bli att kasta en pinne.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.