• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lågutbildade = lite halvkorkade !?

vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå?

  • A:

    Röster: 13 32.5%
  • B:

    Röster: 3 7.5%
  • C:

    Röster: 22 55.0%
  • D:

    Röster: 2 5.0%

  • Totala väljare
    40
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det sägs att för att lyckas i arbetslivet i långa loppet, så är EQ mycket viktigare än IQ. Typ, social kompetens, att man är trevlig och smidig. En fin examen ger dig bara inträdesbiljetten till ett fint företag. Men för att lyckas i långa loppet så är det EQ som gäller. Och EQ kan alla träna upp. IQ är svårt att träna upp, en del säger att det inte ens går.
 
det är väl ändå tur att vi är olika och bär olika förmågor, bra som dåliga.. några måste svetsa, några forska, några driva företag och andra sköta renhållningen.. det är säkert inte samma personlighet och förmågor på dessa.. det är en jäkla tur, det är vårt stora mångfald som för oss framåt.. det ena är inte mer värt en det andra eftersom vi inte klarar oss utan endera..
 
Det sägs att för att lyckas i arbetslivet i långa loppet, så är EQ mycket viktigare än IQ. Typ, social kompetens, att man är trevlig och smidig. En fin examen ger dig bara inträdesbiljetten till ett fint företag. Men för att lyckas i långa loppet så är det EQ som gäller. Och EQ kan alla träna upp. IQ är svårt att träna upp, en del säger att det inte ens går.

Allt det där är skitsnack förutom då att det sannolikt går mot att social kompetens är att föredra framför psykopati.

Empati går inte att träna upp, eq går inte mäta på ett reliabelt sätt, det är allmänt känt att iq kan man träna upp ca 10 poäng.
 
Självklart går det att träna upp både sin IQ och EQ, för mig uppenbart.

För "bara" cirka tio år sedan var det INGEN inom hjärnforskningen som ens trodde på att det kunde bildas nya nervceller (neuroner) i vår hjärna. Forskning pågår inom detta område som bara är i sin gryning vad gäller kunskap. Finns INGEN hjärnforskare som kan förklara hur vår hjärna fungerar fullt ut - långt ifrån.

Givetvis kan man ju då också "träna upp" sina olika förmågor, eftersom hjärnans anatomi definitvt INTE är statisk.

http://translate.google.se/translat...v&u=http://www.physorg.com/news192370239.html
 
Jag lovar, det finns ingen forskare i världen som är intresserad av vad du tycker är uppenbart.

Idag så ser det i all fall ut på det sättet rent forskningsmässigt. Skall det nyanseras så är empati någon personen "lär" sig innan 6-7 årsåldern men jag tyckte inte det var relevant för denna diskussion.
 
Allt det där är skitsnack förutom då att det sannolikt går mot att social kompetens är att föredra framför psykopati.

Empati går inte att träna upp, eq går inte mäta på ett reliabelt sätt, det är allmänt känt att iq kan man träna upp ca 10 poäng.
Mycket möjligt att du har rätt. Jag är inte så insatt i detta att jag kan avgöra om du har fel eller rätt. Om jag är påläst och vet själv genom praktisk erfarenhet (och inte bara teori), så bestrider jag felaktiga saker. Men om jag inte vet något, så ställer jag frågor istället för att påstå något. Vilket är som det bör vara.

Dock, en fråga: Daniel Goleman som myntade begreppet EQ säger att man kan träna upp det. Du påstår tvärtom? Har du källor eller nåt som jag kan fördjupa mig i, som visar att han har fel?

En annan fråga: förbättra IQ maximalt 10poäng (typ 10%), är ju inte vidare stor förbättring tycker jag - i praktiken verkar det svårt att träna upp IQ isåfall. Om jag t.ex. tränar styrka så kan jag förbättra kraftigt mina resultat efter träning, inte endast 10poäng utan snarare 100% eller mycket mera. Om jag tränar schack så kan jag med träning kraftigt förbättra mina resultat, inte bara bli 10poäng bättre. Mao, när man tränar saker så kan man bli 100% bättre, eller mer. Att bli 10poäng bättre torde nästan (inte riktigt) ligga inom felmarginalen, mao, så kan man knappt träna upp IQ. Du kan inte dubbla din IQ med några års träning. Om man tränar något flitigt i 5 år, så blir man minst dubbelt så bra, snarare bättre än så. Detta gäller inte för IQ. Mao, kan man inte träna upp IQ på ett vidare effektivt sätt. Jag försöker säga att IQ knappt kan tränas upp, om det är så lite som 10poäng.
 
Mycket möjligt att du har rätt. Jag är inte så insatt i detta att jag kan avgöra om du har fel eller rätt. Om jag är påläst och vet själv genom praktisk erfarenhet (och inte bara teori), så bestrider jag felaktiga saker. Men om jag inte vet något, så ställer jag frågor istället för att påstå något. Vilket är som det bör vara.

Dock, en fråga: Daniel Goleman som myntade begreppet EQ säger att man kan träna upp det. Du påstår tvärtom? Har du källor eller nåt som jag kan fördjupa mig i, som visar att han har fel?

En annan fråga: förbättra IQ maximalt 10poäng (typ 10%), är ju inte vidare stor förbättring tycker jag - i praktiken verkar det svårt att träna upp IQ isåfall. Om jag t.ex. tränar styrka så kan jag förbättra kraftigt mina resultat efter träning, inte endast 10poäng utan snarare 100% eller mycket mera. Om jag tränar schack så kan jag med träning kraftigt förbättra mina resultat, inte bara bli 10poäng bättre. Mao, när man tränar saker så kan man bli 100% bättre, eller mer. Att bli 10poäng bättre torde nästan (inte riktigt) ligga inom felmarginalen, mao, så kan man knappt träna upp IQ. Du kan inte dubbla din IQ med några års träning. Om man tränar något flitigt i 5 år, så blir man minst dubbelt så bra, snarare bättre än så. Detta gäller inte för IQ. Mao, kan man inte träna upp IQ på ett vidare effektivt sätt. Jag försöker säga att IQ knappt kan tränas upp, om det är så lite som 10poäng.

Empati är inte synonymt med EQ. EQ går som sagt inte att mäta, inte empati heller för den delen. IQ går dock att mäta hyvsatt och som du insett så är det stabilt över tid. 10 poäng är ganska mycket och har inget med felmarginal att göra men jag orkar inte ha en föreläsning i statistik också.

Tänk att det gör det !

Har varit i kontakt med just hjärnforskare i verkligheten.

wow, de var mäkta imponerade då gissar jag!
 
Grejen med IQ är väl att det är inget som går att mäta på flera sätt (och på så vis verifiera) utan man kan bara mäta det med IQ-test. Och jag kan tänka mig att det är just att göra IQ-test som man kan träna på? Det innebär ju då att man alltså kan träna upp sin IQ, men man blir inte mer intelligent fö det.
 
Grejen med IQ är väl att det är inget som går att mäta på flera sätt (och på så vis verifiera) utan man kan bara mäta det med IQ-test. Och jag kan tänka mig att det är just att göra IQ-test som man kan träna på? Det innebär ju då att man alltså kan träna upp sin IQ, men man blir inte mer intelligent fö det.

Håller med till fullo....
 
i de samman hang som jag jobbar med både låg och högutbildade t.ex. vid överlevnadsutbildningar, och där kan man absolut inte säga att de hög utbildadde tar klokare beslut än de som är lågutbildade. har en släkting som är överläkare och han har i bland ingen tankeförmåga överhuvudtaget t.ex så förstod han inte att om man åkte runt med en traktor på en blöt gräsmatta så går den sönder.
och vad är intelegens jag tycker att det beror var man bor och jobbar med samt vilket århundrande man lever i. jag själv lider av min dysleksi men hade jag levt i ett samhälle där man inte använder skriftspråk så skulle det inte vara ett problem. för jag har lätt att komm ihåg saker som jag är intresserad av.
och det man hör från sjukhus värden så är det sjuksjöterskorna som kontrollerar att läkarn tar rätt beslut.


själv är jag låg utbildad dyslektiker
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.