Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält

Hej!
I nuläget har jag ett Terra Nova Wild Country Zephyros 2, vilket jag personligen inte skulle trycka in två personer i vintertid. Med en vikt på 1,8 kg tycker jag det är ganska lätt relativt till sitt pris.
Då det vintertid blir lite trångt blir det också lite onödigt tungt att bära på om man ger sig ut ensam. Tänka därför kolla efter lite tips. Budgeten är tyvärr relativt begränsad då jag har andra grejer på inköpslistan, men strax över en tusenlapp bör jag kunna gå, vi snackar alltså Wild Country-klassen och inte Hilleberg. : )
Jag har inget emot att testa bivacksäxks-boende, antar att man låter packningen ligga utanpå. Har inte heller något emot vindskydd rent generellt, men jag antar att det inte håller värme som ett tält gör. Har ni några produkttips? Max ett kilo i vikt siktar jag på... : )
 
Jag sover själv under tarp året om. Jag använder en Primus tarp, 3x3 m. Den väger 600 g. En stor fördel med tarp är att det blir mycket mindre kondens än i ett tält.
 
Hur blir det med den kondens som skapas av utandningsluften, det blir väl fortfarande fuktigt på själva sovsäcken nedanför näsan så att säga? Hur mycket gör det egentligen?

Vad tycker Du är viktigt med en tarp, och hur sätter du upp den? Som på produktbilden? Varför just Primus tarp? Pinnar väger väl fortfarande, och vad använder du som pinnar?
Jag antar att du får räkna med varmare sovsäck p.g.a. värmen man förlorar gentemot tält?
 
Hur blir det med den kondens som skapas av utandningsluften, det blir väl fortfarande fuktigt på själva sovsäcken nedanför näsan så att säga? Hur mycket gör det egentligen?

Vad tycker Du är viktigt med en tarp, och hur sätter du upp den? Som på produktbilden? Varför just Primus tarp? Pinnar väger väl fortfarande, och vad använder du som pinnar?
Jag antar att du får räkna med varmare sovsäck p.g.a. värmen man förlorar gentemot tält?

Jo, blött på sovsäcken närmast näsan blir det när det är kallt. Jag tror inte det har så stor betydelse.
Hur jag spänner upp tarpen beror på väder och omgivning. Vintertid använder jag oftast #1 i nedanstående YouTube-klipp. Framför har jag en eld. Då reflekteras elden strålningsvärme in under tarpen. Om det är hård blåst och regn ( gärna med kastvindar från olika håll ) föredrar jag #7 i klippet. Klippet visar visserligen uppsättning av en poncho tarp, men principen är den samma.
http://www.youtube.com/watch?v=8ZKF2Z6Wpk4
Jag har valt Primus tarp därför att den är billig och i passande storlek. Jag spänner upp tarpen mellan träd, då jag alltid vandrar i skog. Jag vet inte var du tänkt dig att vandra. Är det kalfjäll blir det annorlunda, förstås. Det är länge sedan jag sov i tält, så jag har svårt att jämföra med hur varm sovsäck jag skulle behöva då.
Slutligen har vi den psykologiska aspekten.För mig känns det lite som "inomhus" att sova i tält. Med en tarp kan jag se naturen hela tiden.
 
Jag har läst lite om att tarpen egentligen är 2,3x2,3 meter stor, och att den snarare är 3 meter på diagonalen, stämmer detta?
 
Har beställt en DD tarp 3x3, anländer väl om någon dag eller två. Kändes inte som några stora pengar, så ska bli kul att testa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.