Världens lättaste super duper ultralätt tält

men var går gränsen för bra funktion? Har läst igenom lite trådar om lätta tält och det verkar som några av tälten saknar tätade sommar om jag fatta rätt?

Inte konstigt att vissa tält är lättare än andra när det fattas minst 20m tejpade sömmar som kunden för försöka täta själv.. + att man får betala 5000kr för det,snacka om att bli grundlurad!

Är det verkligen så viktigt för dom stora tält tillverkarna att komma ut med lättaste tältet och tumma på funktionen,kläm dit 20-30m tejp el kleta på en hög silikon som kund så är det inte världens lättaste tält nå mer..

Skulle aldrig aldrig ta med ett tält utan tejpade sömmar ut en vecka på fjället,spelar inge roll om världens lättaste tält väger 5kg mindre..
 
Det är ganska sällan (om det ens förekommer alls) att sömmarna på tält är tätade med tejp. Däremot är det vanligt att de är tätade med sk Seamsealer.

Hur det än är så är det inte alltid som kunden vill ha tätade sömmar och då ges du möjligheten att välja. Vill du ha tätade sömmar så gör du det själv. Det är inga större konstigheter med det.

Ofta är dessa tält amerikanska och säljs framförallt till den nordamerikanska marknaden och där är det ett annorlunda väder än vad vi har.

Att dessa tält skulle kosta 5000kr ställer jag mig också undrandes till. Jag har inte sett ett tält med otätade sömmar som håller denna prisklass.

//Peter
 
Har ingen större kunskap av tältmaterial men det jag läst i trådarna är de delade åsikter.. vilka tält är det som har otätade sömmar?

Ang otätade sömmar,kan dom börja läcka av stark vind? dvs sömhålet där tråden går igenom vidgas när vinden sliter o river i tältduken?
 
Jag kan bara säga några ord om de tältval jag gjort som haft otätade sömmar, Tarptent cloudburst och Six Moon Designs Lunar Duo. Kostnaden har legat under 3000kr (mindre för mig eftersom jag slapp moms)

För det första kan man iallafall från tarptent beställa sömtätning som tillval. Jag tror kostnaden var ca 50$ eller så. För det andra så var det lätt gjort själv och det har inte läckt på mig ännu.

Jag har inte haft mina tält i stark blåst ännu, men min gissning är att det inte borde ha någon betydelse då silikonlösningen är som gummi och borde vara elastisk.

Jag är nöjd med mina val då jag oftast är beredd att kompromissa med valet av tältplats. Skulle jag inte ha varit det så skulle nog valet fallit på lite tyngre tält med mer bågar. T ex Tarptent Scarp 2 med extrabåge. Anledningen är dock inte sömtätningen, utan vindstabiliteten.

Det stora nackdelen som jag ser det med de allra lättaste tälten är annars att de är enkelvävs och man måste hantera kondensen samt att tälten blir lite kallare. Det får var och en bedöma, men för mig funkar det. Viktbesparingen även med sömtätningen är fortfarande mycket stor. Uppåt 1-2kg. Det är oftast mer än 10% av min totalvikt med mat. Definitivt ingen gramjakt således, utan skillnaden känns.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Har ingen större kunskap av tältmaterial men det jag läst i trådarna är de delade åsikter.. vilka tält är det som har otätade sömmar?

Ang otätade sömmar,kan dom börja läcka av stark vind? dvs sömhålet där tråden går igenom vidgas när vinden sliter o river i tältduken?

Exempelvis Hilleberg har inga tätade sömmar. Har själv tillbringat uppskattningsvis 1000 nätter i HB-tält i alla möjliga väder och oväder och har aldrig varit med om läckor. När HB tog sig in på den amerikanska marknaden började man efter en tid tejpa golven, av det skälet att amerikanska tältköpare var vana vid att det skulle vara så...

Med rätt söm, material och tråd behövs ingen tätning. Det blir däremot dyrt att producera, kräver speciella maskiner och låg tolerans för sömnadsfel...

Helsport tätar inte heller sina tält, men skickar med en silikontub för den som vill kladda själv...i jämförelse har jag ringa antal helsportnätter, men även dessa har hållit tätt...

//J
 
Jag instämmer med gustavbo att fördelar med enkelväggstält är att de är mycket lätta och det finns olika varianter så att man kan välja en viss modell för ett särskilt ändamål. Sant är att de är lite kallare pga hög ventilation.

En annan sak också som även värt att överväga är att dessa enkelväggstält tar mindre plats i packningen pga mindre väv.

Jag har ett enkelväggstält som väger 1,2 kg och kan vara självstagande vid behov. Tältet är för två personer. Men tältet funkar utmärkt som solotält också pga låga vikt samt tar mindre plats än tex HB Akto.

Fast när det gäller val av tält handlar det alltid om kompromiss och behov.

/Jonas

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Många tält har tejpade sömmar precis som regnkläder. Dessa tält har, likt regnkläder, en polyuretanbeläggning för att göra tyget vattentätt. Det finns tejp som fäster bra på denna beläggning. På silikoniserad duk fäster inte tejpen. Hilleberg har PU-beläggning på sina innertältsgolv, så dessa går bra att tejpa. Att tejpa sömmarna går fort med rätt maskin och det kladdar inte.

Silikoniserad väv tätas med silikon, vilket har lång torktid och kladdar gärna. Jag tror att detta är en av anledningarna till att det inte görs på tält med sådan väv. Flera tälttillverkare använder, som nämnts tidigare, tråd som expanderar vid väta och därmed täpper igen sömnadshålen. Symaskiner med nålar som kontinuerligt kyls hjälper också till att hålen som nålen lämnar efter sig inte blir större än önskat. Om det ändå skulle läcka något vid någon söm är det lätt att sömtäta själv med silikon/bensin-blandning. Dropparna som tar sig igenom en otät söm glider längs med tältduken och faller av vid marken (optimalt).
 
Precis som Danisko säger, är problemet att silikonbelagda vävar inte kan tejpas.
Dessa vävar är vida överlägsen PU-belagd (som med fördel tejpas) vad gäller riv och dragstyrka.
Silikonbelagda vävar används därför på många bättre tält, men är dyrare än PU belagd, som därför ofta används på billigare tält.

Man får istället ta till andra trix som svällande trådar, eller helt enkelt kladda på nån silikonlösning. Det senare är antagligen svårt att automatisera, och blir därför dyrt om tillverkaren ska göra det... så kunden tycker nog ofta att det är värt att göra det själv, om det nu skulle behövas.

När det kommer till golv däremot är inte PU-belagda vävar så dumma, då den har större motstånd mot stick-hål, och används därför här i tält i alla prisklasser.
 
Att dessa tält skulle kosta 5000kr ställer jag mig också undrandes till. Jag har inte sett ett tält med otätade sömmar som håller denna prisklass.

Halaj!

Mitt nyinhandlade Black Diamond hilight kostade 5200 Kr och har otätade sömmar. Det följde med en tub och spruta.
Man kan se dagsljuset genom sömmarna när man sitter i det.
Får väl se nu i sommar om den där guckan i tuben gör jobbet.

//T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.