Rab Survival Zone = Fullgod bivacksäck?

Nån om har testat sovsäcksöverdraget RAB Survival Zone? Håller den för att använda som bivacksäck i regn och rusk eller blir man genomblöt på engång? Hur är det med andningsförmågan?

Anledningen till att jag frågar är att jag är så less på att släpa med mig ett tält på varenda vandring man gör. Vore skönt att minska packningen lite...
 
Är det verkligen ingen som testat denna säck!? Jaja, jag köper den iallafall och hoppas på det bästa. Blir jag blöt skyller jag på er... ;)
 
soderkisen; sa:
Anledningen till att jag frågar är att jag är så less på att släpa med mig ett tält på varenda vandring man gör. Vore skönt att minska packningen lite...

Förstår att du vill minska på packningen men hur har du tänkt dig att använda bivacksäcken? Är det inte ett bättre alternativ att använda tarp istället?
 
Jag har ingen koll på just Survival Zone men har lite erfarenheter av bivackning och enligt min mening är bivaksäckar inget man vill använda i "regn och rusk". Tillsammans med ett tarp kanske, men inte som enda skydd. Det hjälper inte hur tät den är och vad fabrikanten lovar den blir blöt endå. Lättviktstält är nog den bästa lösningen för tältning i regn, det finns sådana som väger 1.5 kg nästan samma vikt som ett tarp och bivacksäck.
 
Tja är inte Haglöfs Bivouac ett bra alternativ annars? Jag har inte testat den och vet ingen som har gjort det heller, men det verkar som ett bra alternativ om man vandrar ensam.
 
macpac; sa:
Förstår att du vill minska på packningen men hur har du tänkt dig att använda bivacksäcken? Är det inte ett bättre alternativ att använda tarp istället?

Har tänkt använda säcken i snöbivack vintertid samt under bar himmel övriga årstider. Har ett gammalt knäppetält (ensaama vargen) från lumpentiden. Är en tarp nåt liknande??
 
soderkisen; sa:
macpac; sa:
Förstår att du vill minska på packningen men hur har du tänkt dig att använda bivacksäcken? Är det inte ett bättre alternativ att använda tarp istället?

Har tänkt använda säcken i snöbivack vintertid samt under bar himmel övriga årstider. Har ett gammalt knäppetält (ensaama vargen) från lumpentiden. Är en tarp nåt liknande??

Kolla min recension av en inspirerande bok om bivackering här på Utsidan. I boken finns många bra tips och tankar om bivackering :)

Jag har också haft tankar att börja med bivackering men eftersom jag har Akto (solotält) känns det som att det är onödigt med tarp och bivack då det är bekvämt och bra tält att övernatta i. Lätt är det också. Men det extrema med bivackering är att det minskar packvolymen betydligare och skyddar säcken. Man hittar säkert något ställe att övernatta i. Nackdelen är ju att sovsäcken blir blöt av kondensen.

Jonas
 
soderkisen; sa:
Är det verkligen ingen som testat denna säck!? Jaja, jag köper den iallafall och hoppas på det bästa. Blir jag blöt skyller jag på er... ;)

Tjena
Den funkar klockrent, har testat den i blötsnö och kallsnö. En höjdare som det mesta från Rab!
Har dock sytt i en vattentät 1 m YKK dargkedja och tejpat sömmarna vilket underlättar att komma i och ur sovsäcken lättare.
/Johan
 
Sådär, nu har jag testat säcken och är gryyyymt nöjd. Kanske mitt bästa köp någonsin? Fick chansen att testa den i både stekande sol och regn. Andningen är jag mycket imponerad av, det var inte en droppe fukt på insidan trots att jag svettades ganska mycket ena natten. Under regnnatten låg jag invirad i säcken med öppning nedåt, med andra ord; inte många mm syreventilation. Trots detta fungerar det mycket bra att andas inuti säcken samtidigt som den står emot nederbörden på ett mycket bra sätt!!

No more tält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justus2012 Carinthias "Survival Down 1000" Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.