Lättaste teleskopstaven?

sir Toby; sa:
Är det någon som har något att säga om de stavar, Axess teleskopstavar W 70, som man kan köpa genom STF för 499 kr?
Tillverkade i Sverige vilket jag uppskattar.
Jag har aldrig använt stavar tidigare så jag har noll koll:)
Jag har inte använt Axesstavar själv - väntar precis på mina tredelade R70 som skickades häromdagen.
W70 är f.ö. några kronor billigare på http://www.maxpuls.se/ , där du f.n. även kan köpa de 30g lättare R70 (tvådelade) för 539:-
[Ändrat av haskell 2007-04-14 kl 14:22]
 
öringen; sa:
Jag skulle nog prioritera stavens egenskaper enligt följande:
- låsningens kvalitet
- handtagens utformning
- stavens maxlängd
- stavens minimilängd
- pris
- vikt

I och med detta straffar jag väl ut mig från detta forum men det bjuder jag på ;)

Orsaken till prio-ordningen är att staven är skräp om låset inte funkar i alla lägen, den ska hålla att sätta under armhålorna och vila på :) Osköna handtag säger väl sig självt, håller hellre en tung skön stav än en lättviktare som skaver i handflatorna. Maxlängden eftersom jag är lång, även vill kunna åka skidor med samma stavar, spänna upp tarp. Minimilängden, viktigt att kunna packa ner stavarna i ryggan vid flygturer. Pris, ja man vill ju inte betala hur mkt som helst. Vikt... tja ok då det är väl bra om den är lätt :)

Prioriteringsordningen mot slutet torde kunna diskuteras men visst är låsning en av de viktigaste.
Mina Lechi är inte lätta men starka och 3delade. Styrkan är prövad i terrängen med tung gubbe och ryggsäck.
Har inte upplevt problem med vridlåsen som antyds i debatten, vare sig vintertid eller med sand.
Eftersom man inte skall skåda given häst i munnen så gör inte jag det heller, men korkplasthandtag upplevs som lättare än plastmonster. Enkla remmar är jag van vid och de funkar vid skidåkning med...Men även vintertrugorna är ett skämt! Sic.
Hårdmetallspetsarna håller ännunu på säsong fem.
M a o i stort sett nöjd.
Att ta stav som skäl till inköp av herrgård verkar sökt. Säj som det är att du vill ha ett tält till!
 
Här kommer en liten utmaning:
Jag söker en stav som vid hopfällbart skick inte är längre än ca 40 cm, och som utfälld närmar sig 130 cm. Staven skall i första hand användas vid vadning och fiske i fjällen, varför den under lång tid kommer att vara ihoppackad (=låg vikt). Förslag?
 
cyanopsis; sa:
Här kommer en liten utmaning:
Jag söker en stav som vid hopfällbart skick inte är längre än ca 40 cm, och som utfälld närmar sig 130 cm. Staven skall i första hand användas vid vadning och fiske i fjällen, varför den under lång tid kommer att vara ihoppackad (=låg vikt). Förslag?

Du är medveten om att den blir minst 4-delad va?
Svårt att gömma 130/3 (+ överlapp) i 40 cm ihopskjutet.

Jag sitter här och är lite förvånad att jag har lyckats böja mina black diamond traverse på 2 veckor. bara en svag böj uppe vid 140-markeringen, men dom glider inte in lika fint som förut.
Men mer än så stör det mig absolut inte :)

Så det kan ju vara värt att kolla på hur styva och starka dom är också.
Men om dom är så lätta kan man ju ta med sig en extra ^^
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.