Lättaste gasolköket?

ja BRS3000 kunde läcka lite när man gängade på och av den. Inte mycket kanske, men man kunde få lite stänk på fingrarna ibland.
 
Jag har BRS men tycker att den bränder dåligt (gula flammor) och är för vindkänslig. Skulle jag köpa ny, ville jag nog välja Soto Windmaster eller MSR Pocket Rocket Deluxe, som båda har bra, integrerat vindskydd.

Nu använder jag samma som Joanna (Firemarple 116-t) Min såldes som Pinguin Surpass Titan, vikt 48 g.
 
Jag har testat brs3000t för att den är lätt men kan inte rekommendera den. Visst är det en av dom lättaste brännarna men som skogsbaronen nämnde tidigare i tråden så äter bränsleförbrukningen upp viktbesparingen speciellt om minsta vind är med. Sen har man volymen av en extra gasbehållare att bråka med också.

För helgturer ser mitt kök ut så här

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 14.43.23.png


och längre turer inspirerat av joanna

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 14.43.40.png


sen tillkommer en liten primus gas på det.
 
Jag har testat brs3000t för att den är lätt men kan inte rekommendera den. Visst är det en av dom lättaste brännarna men som skogsbaronen nämnde tidigare i tråden så äter bränsleförbrukningen upp viktbesparingen speciellt om minsta vind är med. Sen har man volymen av en extra gasbehållare att bråka med också.

För helgturer ser mitt kök ut så här

Visa bilaga 38242

och längre turer inspirerat av joanna

Visa bilaga 38243

sen tillkommer en liten primus gas på det.
Har testat BSR och det är ju en praktisk lösning om man har stuga/vindskydd vid matlagning. Som ni nämnt komplett oduglig vid minsta vind.

Vad är aluminiumfoil and bubblewrap? Tänker bubbelplast och alufolie men ser inte den slutliga produkten :)

Jag börjar luta mer och mer mot spriten faktiskt.
 
Har testat BSR och det är ju en praktisk lösning om man har stuga/vindskydd vid matlagning. Som ni nämnt komplett oduglig vid minsta vind.

Vad är aluminiumfoil and bubblewrap? Tänker bubbelplast och alufolie men ser inte den slutliga produkten :)

Jag börjar luta mer och mer mot spriten faktiskt.

Det är vad man kallar för grytmysare på svenska. Används för att snåla på gasen genom att bara använda gas för att koka upp vatten och sedan låta mat svälla i grytan som ligger i en grytmysare istället för att låta brännaren stå på under hela koktiden. Kan tillverkas av det mesta som isolerar men aluminium och bubbelplast är bland det lättaste viktmässigt och enklaste om man ser till vad man brukar ha hemma.

Här är ett klipp på hur det kan se ut.

Min grytmysare till 1L grytan ser ut så här:

Skärmavbild 2022-02-08 kl. 19.23.06.png
Skärmavbild 2022-02-08 kl. 19.23.36.png
Skärmavbild 2022-02-08 kl. 19.23.59.png

Beroende på utrustning kan spriten kan vara lättare vid kortare turer. Men på längre än 4-5 dagars turer brukar gasen vinna. Speciellt om man kör med grytmysaren.


Windmastern är ju erkänt bra. Jag har själv inte testat den. Behövs det något annat vindskydd än konstruktionen i sig? Givet det uppenbara att man försöker skydda lågan mot den allra värsta vinden.

Den är bra, krävs rejäl vind för att lågan ska slockna. Men alla brännare blir i princip värdelösa eller kräver extremt mycket mer gas när det blåser rakt på dom. Det som är bra med windmastern är att den är bränsleeffektiv och klarar sig bättre mot mindre drag än tex brs3000t eller msr pocket rocket 2. Vill man klara sig på så lite gas som möjligt så krävs det ett vindskydd. Jag lagar mat i absiden eller annat vindskydd som man råkar gå förbi. Hittar jag inget får jag äta det som inte behöver tillagas till lunch.
 
Senast ändrad:
Toppen! Den brännaren hade jag missat. Att den har fått bra recensioner bidrog till ett köp. Toaks titanium 550 ml har jag bevakning på hos Backpackinglight.

Med det sagt borde jag landa på följande:

Kastrull inkl. lock 59g
Brännare 26g
Lång sked 17g
Bränsle 211g

Ger ändå en total på 313g. Är det liksom gränsen om man vill använda gas och vatten till ex frystorkat?
Kör med frystorkat vatten. Extremt viktbesparande.
 
Efter lite om och men så blev det till slut ett spritkök istället. 130g inkl. allt (även bränsle för 2-3 uppkok).

Utan bränsle 96g inkl sked.
 

Bilagor

  • 41DE3FBA-25E3-4896-8732-AF26A70EA0F4.jpeg
    41DE3FBA-25E3-4896-8732-AF26A70EA0F4.jpeg
    214.9 KB · Visningar: 61
  • 047F888A-5C59-434F-9D36-2D31F079566E.jpeg
    047F888A-5C59-434F-9D36-2D31F079566E.jpeg
    195.2 KB · Visningar: 73
är det Toaks? känner igen den från nån butik, ser behändig ut. Jag har en Toaks men annan modell. Mer som en kopp med dubbla väggar och sen ett litet separat ställ ovanpå från annan tillverkare. mycket lätt kombo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.