Lätt syntetsäck för KEMM

Jag skall tillsammans med vänner och fru springa KEMM i augusti och har lite frågor angående sovsäck.
Jag är medveten om att en dunsovsäck förmodligen ger mig både bäst värme och lägsta möjliga vikt men av olika anledningar inte minst dunindustrin så vill jag helst ha tag på en syntetsäck, det faktum att den dessutom tål väta bättre är bara ett plus för mig då jag troligt kommer använda den i sammanhang när det kan vara en fördel.

Jag har kollat på lite olika alternativ:
Haglöfs Lim 100: billig, hyfsat lätt men kanske allt för kall?
Mountain Hardware Ultralamina 32: Lite dyrare, något tyngre men lite varmare
OMM Mountain Raid 1.6: Toklätt, halvdyr, ingen tempangivelse alls och med tanke på vikt förmodligen rättså kall dessutom inte en enda recension som jag hittat.

Är det någon som har dessa sovsäckarna och kan berätta lite om dom eller kanske har något annat tips, helst inte tyngre än just ultralamina 32 som enligt deras hemsida skall väga 775g i vanlig längd.

Tack!
 
jag tolkade det som helst. inte måste.

" så vill jag helst ha tag på en syntetsäck"

En lätt, varm dunsäck som dessutom tål väta bättre än andra dunsäckar kanske var intressant, men det är upp till var och en.
 
jag tolkade det som helst. inte måste.

" så vill jag helst ha tag på en syntetsäck"

En lätt, varm dunsäck som dessutom tål väta bättre än andra dunsäckar kanske var intressant, men det är upp till var och en.

När jag läser min egen fråga ser jag att jag var lite otydlig, det är just en syntetsäck av något slag jag är ute efter, men jag tackar ändå för visat intresse och tipset. Jag skall faktiskt föra det vidare till mina vänner som också skall köpa säck och inte har samma krav som jag.
 
När jag läser min egen fråga ser jag att jag var lite otydlig, det är just en syntetsäck av något slag jag är ute efter, men jag tackar ändå för visat intresse och tipset. Jag skall faktiskt föra det vidare till mina vänner som också skall köpa säck och inte har samma krav som jag.

Jag har använt Mountain Hardwear UltraLamina 32 i några nätter. Lämnade tillbaka sovsäcken pga fel storlek. I dessa nätter jag sovit i sovsäcken har det varit bra. I somras var det väldigt varmt men det gick bra att ventilera genom att dra ner dragkedjan. I höstas var jag ute på en 24 timmarstur och använde UltraLamina 32 och temperaturen var runt 5+. Det var fuktigt ute pga regn. Jag sov bra och gott i sovsäcken utan att frysa.

Jag lämnade tillbaka den för att specifikationen på MH-sovsäckarna är lite otydlig. Jag är 186 cm och hade long-versionen (215) och tyckte den var för lång för mig. Svårt att få upp värmen. Jag ville byta till R, dvs 198 cm men det var slut på lagret hos nätbutiken.

Köpte senare UltraLamina 15 (-9) med storleken R och nyligen köpte jag Marmot Cloudbreak 30 (pga reapris). Jag satsar nu på syntetssovsäckar istället för dun.

/Jonas
 
Tja!. Kan du hitta ultralamina 32 så tycker jag du ska köra på den. Vad jag läst är det den bästa som finns värme:vikt. MEN om märket är amerikanskt (har inte koll på varenda märkes ursprung) så tänk på att deras temperaturangivelser inte är enligt EN-norm (om det inte är angivet av tillverkaren). Ibland, på vissa nätbutiker, så står att det är EN-norm, men det stämmer inte. Amerikanska märken provar INTE sina säcker enligt EN-norm som standard.
Om jag inte minns fel så har inte OMM MR temp angivelse pga attt den saknar isolering på ryggen eller är helt öppen på ryggen. Det betyder att all isolering ligger på ovansidan - bra om man sover stilla på rygg.
Som fingervisning kan jag berätta att jag har en TNF Propel. Det är en syntetsäck som väger 480 g och enligt godtycklig tempnorm ska den klara 4 grader (överlevnadstemp tror jag). Jag sover obekvämt i ca 2-5 grader i den, då med ullunderställ, men jag har två barn som sover bekvämt i -2 i den. Med ullunderställ.
Om du har råd så kan jag tipsa om att köpa en syntetquilt (täcke), tror mountain hardwear har en, som förstärkning. Den har ingen dragkedja utan är som en vanlig filt och då kan ni båda utnyttja den om kvicksilvret kryper alltför långt ner.
Och köp en säck med vänsterkedja och en med höger så blir det också varmare.
 
Jag har haft MH motsvarande dunsäck i flera år och tycker som Jonas att 198 cm passar bättre även om de själva rekommenderade 215cm för mig som är 189 cm.

Bytt den nu för att den är för trång över axlarna för mig. Är i vändare.
 
Det lutar allt åt ultralamina 32:an, men är det någon som kört med Haglöfs Lim 100 säcken?
Den är ju bra mycket billigare men risken är väl att man fryser rejält i den trots underställ.
Priset är inte helt oviktigt då vi egentligen inte har någon utrustning alls just nu utan måste köpa det mesta.
 
Jag tackar för alla tips!

Med risk att få det lite kyligt så blev det Haglöfs Lim 100 åt mig och frugan, blir det för kyligt får vi väl koppla ihop dom å krypa ihop. Tältet kommer inte bli stort så vi kommer nog få ligga tätt iaf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
f97erna Lätt syntetsäck? Bo och sova 15
larre lätt syntetsäck (tex snugpak) Bo och sova 3
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.