Lätt och varm sovsäck

Funderar på att uppgradera sovsäcken.

Eftersom jag gillar Marmot prylar (blir aldrig besviken på dem) så skulle jag helst vilja ha en Marmot Plasma 15, men prislappen sätter stopp (över 4000 sek).

Nu har jag några alternativ här, vad tycker ni?

Mountain Hardwear Phantom 32
Marmot Arroyo

...eller annat på max 3000 sek?
Vill gärna att den är liten att packa ihop. Annars är Marmot Sawtooth lockande.
 
Marmot Pinnacle är ett mycket bra alternativ i samma temp område, faktiskt lite varmare än ex Plasma 15 och Helium 15. Jag har själv en Pinnacle long och är mycket nöjd med säcken. En av finesserna med Pinnacle som jag uppskattar mycket är konstruktionen med dubbla dunfyllda kanaler i fotändan som du inte hittar på Helium och Plasma:)
http://marmot.com/products/pinnacle?p=117
Med lite sökande och tur kanske du kan hitta den kring din önskade budget (jag köpte själv min säck i USA).

Marmot Arroyo spelar i en annan division än Plasma 15, Helium 15 och Pinnacle som alla är 3-säsongssäckar. Arroyo är en lättviktsvariant av Pinnacle och mer av en sommarsäck för skandinaviskt bruk med Tlimit på -0,7 grader C. (Pinnacle har motsvarande Tlimit -12,2 grader C)
 
Äpplen eller päron?

Du kan ju inte sätta likhetstecken mellan en -9° säck och ett par kring 0°.
Först definerar man kravspecifikationen sen bestämmer man säck. Inte jag har 3000 hur bränner jag dem snabbast. För ingen vikt alls kan du få skicka dem till mig!
Vill du ha en sommarsäck till fjällen så bör den palla -5--7°, vill du ha en tidig vår, sen höstsäck så är en -9° ett val.
För att strukturera upp det hela vilken utetemperatur vill du sova i?
Är du i eller medvändare?
Vad får det väga?
 
Jag skulle rekommendera att beställa en dunsovsäck från Robert's Outdoor Equipment i Polen. Därifrån kan du få en sovsäck för klart mindre pengar än motsvarande i Sverige. En annan stor fördel med dem är att de kan skräddarsy sovsäcken precis efter dina önskemål. Jag har beställt två sovsäckar därifrån. Den varmaste av dem har en komforttemp. på -18 C. och jag betalade drygt 3.000 SEK för den.
http://www.roberts.pl/
 
Här mailat Roberts. Vi får se.
Jag vill ha en superliten bra allround sovsäck för camping o fjäll i Sverige. Vår, sommar, höst. Norra delen. Och billigt också He He
:)
Pajak verkar intressant!
 
Quilt!!!

Jag föreslår att du funderar på en quilt.

Jag köpte min Golite för några år sedan. Det står att den ska klara ner till -7 grader och den väger ca 600 g. Lite väl att ta i kanske men med ett bra underställ och en mössa klarar iaf jag en natt ner mot -5. Inte jättebekvämt men det funkar. Jag har haft den på flera fjällturer i svenska och norska fjällen tidig sommar och sommar. Genom att lägga lite mer pengar och vikt på ett bra liggunderlag och ta på sig lite kläder (som man ändå har med sig) så räcker det med en såhär lätt säck. För mig iaf.

Fördelen med quilten är att den inte har någon rygg eller luva. Man sparar alltså vikt genom att bara ha sovsäck där den värmer. Det är såklart individuellt om man gillar den här typen av sovsäck. Jag har inte stängt dragkedjan på en sovsäck så länge jag kan minnas. Inte ens när det är riktigt kallt. Jag känner mig instängd. Så när jag hittade den här var det ett givet val. Någon annan här på utsidan beskrev det som att det passar om man är i-vändare och inte med-vändare. Alltså om man rullar inuti säcken eller om man rullar med säcken på sig. Jag är i-vändare och därför slipper jag bli kall om ryggen när jag vänder mig i sömnen.

Nu har jag dock fått ett problem som någon annan kanske kan svara på. Jag har haft säcken ca 4-5 år och dunet har börjat försvinna från vissa ställen. Inget konstigt tycker jag väl då den är ganska välanvänd. Men går det att ordna på någe vis? Tvätta den med tennisbollar, öppna den och lägga dunet rätt, skaka den på något magiskt sätt eller något annat?

Här kommer ett par länkar
http://www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=39_40&products_id=65
http://www.nunatakusa.com/site07/arc_products/arc_alpinist.htm
 
Dunet i alla dunplagg, täcken och sovsäckar blir hopklistrat av svett och smuts. Genom att försiktigt dra isär duklumparna inne i säcken blir det bättre gratis. Tvättar du dunplagg se till att du gör det i en tvättmaskin med inbyggd torktumlare så slipper du hantera den sköra våta säcken.
go tur
 
Nu har jag dock fått ett problem som någon annan kanske kan svara på. Jag har haft säcken ca 4-5 år och dunet har börjat försvinna från vissa ställen. Inget konstigt tycker jag väl då den är ganska välanvänd. Men går det att ordna på någe vis? Tvätta den med tennisbollar, öppna den och lägga dunet rätt, skaka den på något magiskt sätt eller något annat?

Antar att det är samma som när man vill tvätta sin dunsovsäck, duntäcke eller kuddar:
Tvätta i vanlig tvättmaskin, gärna så stor maskin som möjligt för att få en rymlig trumma och mycket vatten. Kör på fintvätt 40 grader (fintvätt är mer ett skonprogram och anväder mer vatten vid tvättningen). Använd vanligt flytande tvättmedel, och halva mängden mot vanlig rekommendation. Flytande tvättmedel löser sig helt i vattnet vilket inte de flesta pulvertvättmedel gör (då de innehåller lermineralet Zeolit). När tvätten är klar, kör en eftercentrifugering på max varvtal.
Därefter direkt i torktumlaren ihop med en 6-8 rena tennisbollar. Tumla på medelvärme några timmar tills plagget känns torrt. Ta ut det och häng upp det (eller bred ut det på en ledig säng) inomhus luftigt i ytterligare några dygn tills det är helt torrt inuti dunet. Vänd plagget och fluffa upp det några gånger under sluttorkningen.
 
Okay, nu har jag tre kandidater :

1. Mountain Hardwear Phantom 32 http://www.mountainhardwear.com/Phantom™-32-(Regular)/OU8440_R,default,pd.html
+ formsydd vid fötterna
+ välbeprövad och populär
+ vikt och packstorlek
- priset
- "bara" ca +2 C komforttemp

2. Pajak Radical 1Z http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/sovsackar/dunsackar/pajak-radical-1z.html
+ priset
+ storlek/vikt
+ komforttemp (om det stämmer)
- pajak?
- 230g 750 dun, kan det ge 1 C komforttemp?


3. Cumulus Lite Line 300 http://www.sleepingbags-cumulus.eu/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html
+ priset
+ verkar välsydd
+ bra spec. 300g 850 dun
- Cumulus?

Det känns som om 1 eller 3 är vad jag funderar mest på... får jag bra pris på MH Phantom32 så blir det nog den, annars Cumulus.

Vad tycker ni?
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
mattisandersgard Tips på varm och lätt sommarsäck?? Bo och sova 11
brigas Varm lätt sovkombi Bo och sova 5
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.