Lär mig om rep

Idakei's första förslag är helt rätt i mina ögon.
Det andra kan ju TS välja om han vill kunna använda repsnöret till att också kunna dra upp sin bil ur diket...
 
Hehe, om nu mina trigonometrikunskaper inte är helt bortglömda och jag inte räknat fel så...

Antag att det är en meter rep mellan hängmattan och trädet och repet obelastat hänger i 30 graders vinkel mot vågplanet.
Om repet töjer sig 30% när du lägger dig i hängmattan så kommer du hamna en dryg meter närmare marken.

Det måtte ju bero på hur långt repet är. Och repet töjer väl sig inte till max vid vilken belastning som helst?
 
En liten detalj att tänka på ät att belastningen i repet kommer att vara mycket högre än den vikt du ser, om du använder repet att hänga upp en hängmatta mellan två träd.

Om du hänger i ett rep, med repet lodrätt, kommer repet att utsättas för belastningen av din vikt. Men om du hänger i ett rep som är vinklat 45 grader från lodrätt kommer belastningen i repet att ha ökat med 41%. Sedan stiger belastningen snabbt i takt med att repets vinkel mot lodräta planet ökar.

När repet är vågrätt spelar det ingen roll hur tjockt/tåligt rep du har, minsta lodräta belastning kommer att få repet att gå av.



Observera att resonemanget ovan är strikt matematiskt, alla rep töjer sig lite, vilket medför att det vågräta repet trots allt tål belastning, men det kommer att belastas långt mer än man "ser".
 
Det måtte ju bero på hur långt repet är. Och repet töjer väl sig inte till max vid vilken belastning som helst?

Självklart. Och hur mycket slack du har från början. etc etc. Jag höftade bara till med ett räkneexempel.

Grejen är att just den typen av rep som du länkade töjer sig väldigt mycket, även för att vara ett klätterrep.4
Jag har själv en gunga på tomten som hänger i ett uttjänt klätterrep av betydligt mindre elastisk kvalitet. (Pga ålder mm)
Det fungerar bra att gunga i för en treåring, men för större barn skrapar fötterna i backen efter några varv och om jag sätter mig i gungan hamnar sitsen på marken.
 
Jo, optimalt är det väl inte. Så jag länkade till ett annat också. Alpkit sålde ju ut en massa olika varianter.

Själv klättrar jag bara i träd, utan rep. Men det blir nog till att lära sig, för jag har några stora björkar som måste fällas i sektioner. Och då kan det nog vara bra att vara säkrad, tänker jag.

Jag tackar för lektionen. Mors!
 
En liten detalj att tänka på ät att belastningen i repet kommer att vara mycket högre än den vikt du ser, om du använder repet att hänga upp en hängmatta mellan två träd.

Om du hänger i ett rep, med repet lodrätt, kommer repet att utsättas för belastningen av din vikt. Men om du hänger i ett rep som är vinklat 45 grader från lodrätt kommer belastningen i repet att ha ökat med 41%. Sedan stiger belastningen snabbt i takt med att repets vinkel mot lodräta planet ökar.

När repet är vågrätt spelar det ingen roll hur tjockt/tåligt rep du har, minsta lodräta belastning kommer att få repet att gå av.



Observera att resonemanget ovan är strikt matematiskt, alla rep töjer sig lite, vilket medför att det vågräta repet trots allt tål belastning, men det kommer att belastas långt mer än man "ser".

Bra poäng.

Vid 5° lutning och 100 kg last utsätts varje rep för ca 700 kg. Lägg då till att en normal knop sänker repets hållfasthet med kring 50%.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Raskolnikov En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar Klättring allmänt 2
Rodluvan Hjælp mig snælla Klättring allmänt 6
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Klättra med mig! Klättring allmänt 4
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.