Lär mig om rep

Hej

Jag ska införskaffa ett bra rep.
Är till att hänga upp min campingutrustning (hammock) men jag vill ändå se till att jag har ett bra rep då jag kan se fördelar med att använda det till annat vid behov.

Vikten det ska klara är inte så mycket.... men om det ska användas till något annat så kan det komma väl till pass.

Viktigt är ju att det inte stretchar, iallfall så lite som möjligt. Vet inte om klätterrep gör det...? Sedan är det viktigt att det klarar regn och rusk och olika temperaturer. Mjukt och trevligt och går att göra bra knopar med.

Kikat lite på biltema snabbt på nätet och hittat detta:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polypropylenlina-2000034028/
Polypropylenlina 10 meter för 30kr som sägs klara 200kg. Dvs inga problem med min utrustning. Inga problem att vid behov hänga mig själv i det om jag får för mig att bygga en gunga :)

Men vad är Polypropylenlina?

Kanske bättre att köpa något i den här stilen
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Fallina-2000036508/
Lite dyrare men längre och betydligt högre tolerans viktmässigt.
Den kan jag skarva i lämpliga bitar och få massa över till spännande projekt.


Tar gärna emot lite råd.
 
Tråd
Snöre
Märling
Lina
Rep
Tross är alla annat än vad du vill bära för att klättra eller fira dig.
Klätterrep är nog vad du söker och de finner du inte på Biltema alls.

Gå till bibliotekt och läs på lite i Klätterhandböcker, gå till en klättrarklubb och pröva på under instruktion.

Din egen träning är viktigare än klätterrepet, tids nog köper du ett som passar till bromsar och hjälpmedel samt som med säkerhet håller för din dynamiska fallvikt.

go tur
 
Ett statiskt eller semistatiskt rep skulle nog passa dig. Om du söker på dessa på någon friluftsbutik, så hittar du nog. De är riktigt tåliga och hållfasta.

Mvh /Joel
 
Klätterrep strechar normalt för att få lite mjukare uppfångning vid fall.
Vill du invika strech ska du söka efter statiska rep, kallas ibland för grottrep där man kanske mer firar eller klättrar upp på repet och inte prioriterar mjuka fall.
Vissa skiljer på rep och repsnöre (vet inte vilken grovlek som är gränsen om det finns standardiserat). Ska du bara hänga upp saker kan kanske även plattband vara av intresse - vet inte vilket som är mest prisvärt för din belastning.
I båtaffären heter motsvarande försträckt och stora butiker (både båt och klätter) har ibland rulle som du kan köpa på metervara i varierande tjocklek.

Både båt- och klätter-grejor bör vara designade att tåla väta.

Sen bör du tänka på att knopar försvagar hållfastheten i rep så det + marginal för slitage gör att man kanske ska välja rep som tål lite mer än man tänkt belasta med.

/Patrik
 
Toppen.
Kikat lite på olika alternativ på nätet.
Min plånbok är inte tjock nog att köpa de fina klätterrep för över tusen kronor eller ännu mer...

Så båt tillbehör är nog det jag får kika på.
Har ingen anledning att misstro de produkter på biltema för mina ändamål.
Till exempel detta:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Fallina-2000036508/
Falllina till båt som bör tåla väta och andra väderförhållanden. Lagom tjockt för att göra bra knopar. Hög vikttröskel så även om jag gör en knop och den försvagas så håller den för att min hemmabyggda gunga... Den bör vara relativt enkel att kapa och skapa stumpar i lagom längd. Den bör vara UV tålig. Den är försträckt så den inte stretchar så mycket.
Ända nackdelen är att den inte är svart :)
Stor fördel för mig är att den har en ögla i ena ändan och schackel vilket kommer väl till pass att göra en snara runt ett träd.

Notera att jag valde att fråga i klätterdelen för att jag utgick från att här finns det lite kunskap om rep/snören. Jag ska inte klättra med mitt rep, det ska främst användas till att hänga upp en hammock att sova i. Men jag vill ändå ha ett rep som kan vid behov användas till annat också.

Plattband kan jag absolut köra på för upphängning men packningsmässigt så föredrar jag ett rep med flera användningsområden samt att en bra knop kan ersätta öglor och ringar och gå minst lika fort att fästa där man vill.
 
De har relativt billiga klätterrep på Alpkit annars. 750 spänn för 50 meter 5,8 Kn brottstyrka (blir sisådär 550 kilo för oss lekmän). Det är rätt mycket rep och klättrar du inte med det håller det väl lika länge som du. Det gör inte repen från Biltema, Clasohlson m.fl. De brukar inte tåla slitage så bra.

https://www.alpkit.com/products/fixe-roca-strong-9-mm-dry

Eller det här mer statiska repet. Betydligt starkare och mindre töjbart, men kanske lite overkill?

https://www.alpkit.com/products/fixe-roca-rock
 
Till hängmattan tycker jag det är mer praktiskt med spännband. Man kan klippa bort spännena (som ofta är tunga).

Annars tycker jag att de rep som Rusta sålt varit prisvärda, de har haft lite olika dimensioner och olika färger. Deras svarta 4 mm kör jag som snöre till kängorna.
 
De har relativt billiga klätterrep på Alpkit annars. 750 spänn för 50 meter 5,8 Kn brottstyrka (blir sisådär 550 kilo för oss lekmän). Det är rätt mycket rep och klättrar du inte med det håller det väl lika länge som du. Det gör inte repen från Biltema, Clasohlson m.fl. De brukar inte tåla slitage så bra.

https://www.alpkit.com/products/fixe-roca-strong-9-mm-dry

Eller det här mer statiska repet. Betydligt starkare och mindre töjbart, men kanske lite overkill?

https://www.alpkit.com/products/fixe-roca-rock

Det första repet är ett dynamiskt dubbelrep. Knappast vad du vill hänga upp en hammock i, det kommer töja sig väldigt mycket! (33% står angivet)

5,8 Kn anger inte brottstyrkan utan den kraft som en fallande klättrare (i ett standardiserat test) utsätts för om hen faller i repet. Brottstyrkan är av förklarliga skäl betydligt högre...
 
Det första repet är ett dynamiskt dubbelrep. Knappast vad du vill hänga upp en hammock i, det kommer töja sig väldigt mycket! (33% står angivet)

5,8 Kn anger inte brottstyrkan utan den kraft som en fallande klättrare (i ett standardiserat test) utsätts för om hen faller i repet. Brottstyrkan är av förklarliga skäl betydligt högre...


Ah. Sant.

Men att det töjer sig lite spelar väl inte så stor roll för hängmattans skull?
 
Ah. Sant.

Men att det töjer sig lite spelar väl inte så stor roll för hängmattans skull?

Hehe, om nu mina trigonometrikunskaper inte är helt bortglömda och jag inte räknat fel så...

Antag att det är en meter rep mellan hängmattan och trädet och repet obelastat hänger i 30 graders vinkel mot vågplanet.
Om repet töjer sig 30% när du lägger dig i hängmattan så kommer du hamna en dryg meter närmare marken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Raskolnikov En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar Klättring allmänt 2
Rodluvan Hjælp mig snælla Klättring allmänt 6
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Klättra med mig! Klättring allmänt 4
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.