En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar

Jag skulle behöva hjälp med en text om klättring på Mallorca som jag skriver. Stämmer detta och när ungefär bildades Balearerna? Jag vet att det finns fantastiskt många kunniga och duktiga medlemmar på denna sida så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig. Ursäkta trådnamnet det var för att provocera fram klick...

För X antal år sedan reste sig sedimentlagren ur djupet ur Medelhavet och bildade ögruppen Balearerna. Länge fick dessa bergiga kalkstensöar, av vilka Mallorca är den största, vila i fred på sin plats öster om Spanien. (Kolla geohistoria och historia för att se om det stämmer) Sedan kom 50-talet, paketresorna, massturismen, exploateringen och de billiga karafferna med sangria som omvandlade Mallorca till något av en nordeuropeisk koloni för soltörstande turister.
 
Tyskar

Raskolnikov; sa:
Mallorca till något av en nordeuropeisk koloni för soltörstande turister.

Hej!

Det är möjligt att nordbor har en hög närvaro på Mallis (i förhållande till vår blygsamma befolkningstorlek). Jag var där i februari 2004 och klättrade en vecka. Upplevde att det var mycket gott om tysktalande där. Men man kan ju räkna tyskar till nordeuropeer om man vill.

/Örjan :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Kan du slå en pensionär? Klättring allmänt 1
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.