La Grand boucle, tour de France

Touren är helt fantastisk hittills. Det är världens största cykeltävling och det förstår man verkligen om man besöker Frankrike, Tyskland eller Danmark nu. Danska kvällstidningen BT har flera helsidor om Tour de France med särskilt fokus på Bjarne Riis' CSC-team som varit mycket offensivt på de tre första etapperna. Vi er her ikke for att fire ferie i Frankrig, säger Riis, utan för att vinna etapper. Franska l'equipe har fem helsidor varje dag om touren. Och i Tyskland är intresset enormt när det gäller Ullrichs och Zabels mfl prestationer i Frankrike. Det är bara i Sverige tidningarna nöjer sig med korta notiser. Fy vad trist att cykelsporten röner så lite intresse här hemma. Detta säger jag just hemkommen från cykling i Franska alperna. Jag har hunnit läsa tidningarna i Frankrike, Tyskland och Danmark på vägen hem med bil.

Är jag helt ute och cyklar nu som skriver detta på utsidans forum? Det borde finnas ett forum som diskuterar cykelsport.
 
Nej, nej, nej...

du är absolut inte ute och cyklar.
Touren är GRYM, jag sitter som klistrad framför dumburken när jag inte jobbar... ;-)

Synd bara att jag bokat årets fjälltur lagom till de sista dagarna på touren. Ångrar att jag inte drar till Alp d'Huez istället!

Fixar Lance det i år också...

A+!
 
Re: Nej, nej, nej...

jmlove; sa:
Synd bara att jag bokat årets fjälltur lagom till de sista dagarna på touren. Ångrar att jag inte drar till Alp d'Huez istället!

Fixar Lance det i år också...

A+!

Med beräknade 1 miljon åskådare på bergstempot upp till L'Alpe d'Huez så hoppas man att de organiserar det bättre än vad de gjorde i GIRO D'ITALIA där folk började gå på banan efter att de första 30 passerat.
 
Ja han kan fixa det

jmlove; sa:
du är absolut inte ute och cyklar.
Touren är GRYM, jag sitter som klistrad framför dumburken när jag inte jobbar... ;-)

Synd bara att jag bokat årets fjälltur lagom till de sista dagarna på touren. Ångrar att jag inte drar till Alp d'Huez istället!

Fixar Lance det i år också...

A+!

Ja, nu undrar jag om Lance inte kommer att fixa det. Han och hans lag imponerade ju stort i dagens lagtempo. Han tycks vara lika bra som någonsin förr.

Cyklade själv upp till l'Alpe d'Huez då jag deltog i La Marmotte i lördags. Den är grym den stigningen. För mig tar den drygt 80 min, Pantani klarade den på lite över 37 minuter.
 
Jo...

de är minst sagt grymma. Själv cyklade jag genom Pyrenéerna en gång. Det tog en vecka, Lance gör det på två dagar...? ;-)

Go Lance Go. Han har ett bra lag!!!
 
Re: Re: Nej, nej, nej...

KLAGER; sa:
Med beräknade 1 miljon åskådare på bergstempot upp till L'Alpe d'Huez så hoppas man att de organiserar det bättre än vad de gjorde i GIRO D'ITALIA där folk började gå på banan efter att de första 30 passerat.
Ja det är oootroligt hur nonchalanta åskådarna är, jag blir lika förbannad på pantskallarna som står ivägen som imponerad av atleterna på tvåhjulingarna!!
Hejja Eurosport som kör sändningarna live i TV!!
 
Re: Ja han kan fixa det

johan.64; sa:
Cyklade själv upp till l'Alpe d'Huez då jag deltog i La Marmotte i lördags. Den är grym den stigningen. För mig tar den drygt 80 min, Pantani klarade den på lite över 37 minuter.
Läckert! Kul att det finns fler svenskar som insett att det är cykling i bergen som gäller. :) Fransmännen har ju insett det för länge sedan...
Jag funderar själv på att köra la Marmotte och något mer lopp nästa år. Det hänger nog mest på om jag kan få med några andra och åka bil ner. Det blev litet knöligt att resa när jag var nere och körde Quebrantahuesos 19/6 och l'Ariégeoise 26/6 och åkte flyg, tåg och buss. Att cykla i bergen är annars helt underbart även om det är en "smula" jobbigt, speciellt när lutningen ligger på över 11% i flera kilometer... ;)
Om det se'n är närmare 35 grader varmt så blir det ju inte direkt lättare men oj vad skönt det är efteråt!
 
Re: Re: Re: Nej, nej, nej...

esoxlucius74; sa:
Hejja Eurosport som kör sändningarna live i TV!!
Japp, synd bara att man jobbar... eftermiddagar med en kall pilsner framför TVn hade varit trevligt.

Tog TdF "slut" igår? Har Armstrong kopplat greppet? Tyler Hamilton ligger 36 sek efter, Ullrich 55 sek. Iban Mayo är 5:27 efter, kanske inte omöjligt att hämta in i bergen?

/Håkan
 
Re: Re: Re: Re: Nej, nej, nej...

Håkan K; sa:
Japp, synd bara att man jobbar... eftermiddagar med en kall pilsner framför TVn hade varit trevligt.

Tog TdF "slut" igår? Har Armstrong kopplat greppet? Tyler Hamilton ligger 36 sek efter, Ullrich 55 sek. Iban Mayo är 5:27 efter, kanske inte omöjligt att hämta in i bergen?

Har Lasse kopplat greppet: finns det småkryp i skogen?...

Vet inte vad det är med Ullrich men antagligen har han knaprat på fel kakor under våren, eller? Hursomhelst, den här SvD-artikeln är rätt bra om Armstrong och Ullrich http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7782598.asp

För övrigt har tüska http://www.radsport-news.com/index.htm bästa cykelbilderna, alltid! ;)

/ G (som innerligen önskar att jag kunde banda sändningarna på dagarna och ta min pilsner framför teven på kvällen istället.)
 
Nej, inte tog det slut!

Var det inte Ullrich som spöade herr Armstark med enochenhalv minut i förra årets sensationstempo? Både Ullrich och Hamilton borde kunna göra om den bedriften.
Och dessutom så när nu Lance är i ledningen som kommer i stort sett varenda lag förska "köra sönder" (mobba) Amerikanska Posten/Bärgolvet.

Så med lite flyt så får Lance pisk i år. Hoppas, hoppas!...

Stalle
 
Re: Re: Ja han kan fixa det

haskell; sa:
johan.64; sa:
Cyklade själv upp till l'Alpe d'Huez då jag deltog i La Marmotte i lördags. Den är grym den stigningen. För mig tar den drygt 80 min, Pantani klarade den på lite över 37 minuter.
Läckert! Kul att det finns fler svenskar som insett att det är cykling i bergen som gäller. :) Fransmännen har ju insett det för länge sedan...
Jag funderar själv på att köra la Marmotte och något mer lopp nästa år. Det hänger nog mest på om jag kan få med några andra och åka bil ner. Det blev litet knöligt att resa när jag var nere och körde Quebrantahuesos 19/6 och l'Ariégeoise 26/6 och åkte flyg, tåg och buss. Att cykla i bergen är annars helt underbart även om det är en "smula" jobbigt, speciellt när lutningen ligger på över 11% i flera kilometer... ;)
Om det se'n är närmare 35 grader varmt så blir det ju inte direkt lättare men oj vad skönt det är efteråt!

Vi hade det lite svalare, ganska perfekt väder med solsken och 25-30 grader hela den vecka vi var där. På Col du Galibier 2645 möh var det betydligt svalare. Det var rena månlandskapet där och snödrivor låg kvar längs vägen. Där fick jag ta på mig vindjackan inför den 50 km långa utförskörningen till Startorten Bourg d'Oisans varifrån sista stigningen upp till målet i l'Alpe d'Huez går.Var går Quebrantahuesos och l'Ardechoise?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.