Kungsleden

Finns planer att äntligen förverkliga drömmen om Kungsleden... Jag kommer att ställa några nybörjarfrågor för att komma igång med projektet...

Första frågan:

Vet att Kungsleden är försedd med många stugor som man kan övernatta i... men hur sannorlikt är det att man får plats i dem.. om man vandrar i mitten av Juli?

Andra frågan:

Bör/måste man bära med sig eget tält åxå?

Tredje frågan:

Finns mat att köpa i dessa stugor eller måste man bära med sig all mat för en 10 dagars tipp?
 
Kul att du planerar att ge dig upp till fjälls! Om du söker här i forumet kommer du att hitta massor av information.
Men jag kan ge dig ett kortfattat svar; I mitten av juli kan det börja bli lite trångt i stugorna men plats finns alltid. Brukar lösa sig med två i varje säng, golvbäddar etc så tält behöver du inte ha med. Mat finns att köpa i en del stugor, ungefär varannan.
Nu nämner du inte vilken del av leden du ska vandra så det är svårt att ge närmare information men här hittar du mycket information;
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/?intro=false
Go tur!
 
Finns planer att äntligen förverkliga drömmen om Kungsleden... Jag kommer att ställa några nybörjarfrågor för att komma igång med projektet...

Första frågan:

Vet att Kungsleden är försedd med många stugor som man kan övernatta i... men hur sannorlikt är det att man får plats i dem.. om man vandrar i mitten av Juli?

Andra frågan:

Bör/måste man bära med sig eget tält åxå?

Tredje frågan:

Finns mat att köpa i dessa stugor eller måste man bära med sig all mat för en 10 dagars tipp?

Hej!

STF har som princip att alla som behöver någonstans att sova är välkomna. Som ett extremt exempel kan nämnas besöksrekordet i Nallostugan, som har 20 bäddar. En senvinterdag med snöstorm hade de 73 (om jag minns rätt) nattgäster. Men jag har aldrig upplevt det som trångt, inte ens under högsäsong.

Tält ger dig fler valmöjligheter men är knappast något du måste lägga fokus och pengar på under din första vandring.

I varannan stuga mellan Vakkotavare och Abisko finns att köpa vad jag skulle vilja kalla proviant. Försök att ta med dig den mat du tror du behöver hemifrån och komplettera vid behov i stugorna.

Mer info hittar du på svenskaturistforeningen.se. Vandra Kungsleden av Claes Grundsten är trevlig och informativ. Sökfunktionen på utsidan kan ge dig mycket matnyttigt.

Mvh Filiokus
 
Naturligtvis borde jag nämnt var vi tänkte gå... vi siktar på de klassiska sträckan Abisko-Nikkaluokta möjligen i omvänd ordning..

Känner att målet för trippen är att kunna göra den hyfsat bekvämt dvs minimera packning så mycket som möjligt..
 
Sängplatserna fördelas efter hand som folk kommer till stugan, så ett tips är att försöka komma iväg på morgonen då minskar risken att behöva sova på golvet.
 
Vandra Kungsleden av Claes Grundsten är trevlig och informativ.

Hej igen!

Nu kom jag på vilken bok jag egentligen menade: På fjälltur Abisko-Kebnekaise, också den av Grundsten. Den är mer aktuell och behändig att ha med i ryggsäcken. Vandra Kungsleden är av äldre snitt. Förlåt mig för otydligheterna.

Mvh Filiokus
 
Hört att det är tävling mellan stugorna. Folk är så rädda att missa sängplats att alla skyndar på så fort det går.

Om jag går den leden tänker jag helt undvika stugorna, bara besöka dem när godisförrådet är uppätet.
 
Det kommer att bli en fin tur i ett enastående vackert landskap! Tänk bara på att begränsa packningen, ingen sovsäck behövs, bara ett sidenlakan. Ryggsäcken bör väga under 10 kg. Men långkalsingar är nödvändiga och bra regnkläder. Handskar och mössa förstås. Temperaturen kan variera mellan snöfall och sommarvärme.

Du skriver mitten av juli. För den händelse ni kan välja tidpunkt något så rekommenderar jag ett så tidigt datum som möjligt efter midsommar. Den sträcka ni valt är den mest populära längs Kungsleden (med anslutning till Kebnekaise och Nikkaluokta), och högsäsongen börjar kring mitten av juli. Det brukar vara god stämning även vid trängsel, men visst är det trevligare med lite svängrum om man behöver torka kläder och när man ska sova och laga mat..........

Lycka till önskar Pelle
 
Det är väl inte riktigt så illa att det blir tävling mellan stugorna, men om man kan låta bli att dra sig allt för länge på morgonen så får man en bättre plats, helt klart. Tjäktja är den minsta stugan, det är väl där det framförallt kan bli trångt.

Någon tipsade också om att starta någon dag mitt i veckan. Många startar i anslutning till helgen och i och med att många går samma sträcka är det det ungefär samma personer varje kväll. Startar man en dag med färre personer så underlättar det.
 
från arlanda till keb på en dag går, men du kommer missa f.m. bussen från kiruna om inte busstiderna ändras. om inte kommer ni vara i nikka vid halv fem fem nånting tror jag. sen vandra 19km.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.