Kungsleden med liten hund?

Hejsan.

Någon som har erfarenhet att vandra Kungsleden med en liten hund? Jag har en cavalier (mankhöjd ca 30cm). Hon fyller 1 år i januari och jag har börjat med längre dagsturer utan packning (ca 3-4 timmar) vilket hon klarar alldeles utmärkt.

Jag undrar ändå om små hundar klarar av att vandra 5 dagar i sträck, upp mot Kebnekaise och ev. bära sin egen packning i klövjeväska.

Har dessutom hört att små hundar är i fara att bli tagna av tex örnar?

Hur fungerar övernattning i stugorna? Har läst att det inte går att förboka. Finns det risk för att man inte får plats? Bör man ta med tält i fall?

Annan erfarenhet med hund i fjällen? (Vi ska vandra i september.)

Nettan
 
Jag har träffat pâ Cavalierer som gâtt rätt rejäla sträckor längs leder i fjällen utan problem.
Om vovven har problem med miljö, t ex rangliga broar och liknande sa fâr du räkna med att bära den över dessa. Vänj hunden vid att bli buren i olika miljöer.
Risken för att att bli tagen av en örn mâste nog anses minimal, inget jag ens skulle fundera över.

Jag tycker nog att hunden kommer att vara för ung för att bära klövjeväskor i höst. Och jag skulle personligen inte lâta en hund som inte är HD/AD-röntgad bära nâgot alls.
Dessutom är det ju en försvinnande liten del av er totala packning hunden kan ta.
 
Ja, det är sant. Hon är ju liten och äter inte mycket alls. Det lilla som ska tas med till henne går väl lätt att fördela på 2 vuxnas packning.

För det mesta har hon inga problem att gå över vingliga broar, träd, etc. Tvärtom, ibland är hon lite för ivirgt. Var dock tvungen att bära henne när vi var ute sist när hon inte kunde hoppa upp på en backe som hennes vän, en rottweiler klarade med lätthet. Inget problem heller att bära henne.

Någon erfarenhet med stugövernattning?

Ska man ha med sig extra kläder till hunden?
 
Precis som med människor så måste hunden tränas för att gå längre sträckor, men detta verkar du redan ha börjat med. Tassarna kan fara illa av att gå långt och länge framförallt i stenig terräng så ett tips är att med jämna mellanrum kolla till tassarna under dagen för att tidigt upptäcka skador. Se till att smörja tassarna morgon och kväll och ta med eventuellt tasskydd om någon trampdyna skulle skadas. Ett till tips är att ta med ett värmetäcke och en handduk till hunden, de blir fort kalla om de har blivit blöta. Våran hund föredrar att sova i sovsäcken så det är rätt skönt om hunden inte är blöt som en trasa när den kryper ner.

Angående klövjeväska, håller nog med föregående talare om att det kan vara aningens tidigt med klövjeväska. Iofs kan den ju i princip vara tom. Det kan bara användas som en bra träning för framtida äventyr. Generellt brukar hundar hamna i en lugnare sinnesstämmning när de får en klövjeväska på ryggen, de brukar ju bara kunna fokusera på en uppgift i taget.

Och angående örnhotet, tror inte du behöver oroa dig för detta i någon större utsträckning. Dock kan nämnas att när jag hade min hund lös (en jack russel) på en dagstur i vindelfjällen så var det en örn som lite oroväckande började cirkulera ovanför våra huvuden. Men hundar ska ju vara kopplade i stora delar av fjällområdena och då är risken obefintlig.

Och till sist vill jag bara säga att små hundraser är mer kapabla än vad man tror trots sin storlek!
 
Jag har ingen erfarenhet (nästan) av stugövernattningar.
Jag föredrar att sova i mitt eget krypin med hunden.

Ett lagom varmt vattenavvisande täcke är det enda jag kan tänka mig behövs till hunden och ett tunt liggunderlag, om inte annat sâ som skydd för tältgolvet. Jag har köpt ett stort underlag frân GetOut som jag klipte till lagom bitar ur.
En tass-sko, en liten rulle spenförband och ett hästbandage(självhäftande elastisk binda) är bra att ta med ifall oturen är framme. En wettex-duk för att torka av hunden med är rätt praktiskt oxâ.
 
Tack för era tipps.

När vi vandrade häromdan så frös hon rejält vid pausen trots kläder. Behöver nog något att täcka henne under pauserna.
 
Samma funderingar

Jag har också en Cavalier som jag tänkt ta med på lite turer till sommaren.
Hon ska absolut inte bära nånting.
Handduk att torka av henne med samt troligen en egen liten "bebis-sovsäck" av nåt slag,men helst vill hon sova i min säck eller emellan oss.
Så länge hon går nära oss människor eller kopplad är nog inte örnar nån fara,men i somras sprang hon mycket lös ner till stranden etc själv,en gång satt en örn i ett träd,efter det var jag mer noga med att inte låta henne vara själv på stranden.
Varit med om tidigare upp på fjället att en örn spanande in vår gamla Cavalier.
Dom är ju i storlek som en hare..
Min hund har varit ut och tältat en natt på lågfjället.
Kan tänka mej att vadställen etc kan vara ett problem,om man inte kan ta hunden i säcken (känguruficka etc) vid såna tillfällen.
 
Intressant. Har du haft din cavalier med på fler-dagars turer? Har du haft din hund med i stugorna?

Hon är väldigt nufiken och trots div. lydnadskurser och mycket träning lyssnar hon måttlig när hon har fått sikte på någon fågel eller dylikt. Är örna i närheten känns det då inte så kul.

Men samtidigt vill man ju gärna ha sin hund lös där det är tillåten. Höftrem med flexi är ett alternativ om hunden inte springer rund dom andra så mycket.

På nätterna ligger hon alltid mellan oss, eller på mig. Då behöver hon nog ingen extra sovsäck. Däremot funderar jag på vad man ska sätta på henne under rasten. Det ska gå fort och ska inte krångla. Dessutom ska det vara något lätt men samtidigt värmande. Får spana in fleecetröjor kanske?
 
Bara på en natt i tält-turer;aldrig i offentliga stugor.
Vår förra hund sprang jättemycket när hon var lös,så det blev väl mycket på en dag.
man måste väl se till att den rör sej bara i ens egen fart,och växla av med att bära den om den bara accepterar det.
Vi har ju ofta gått mellan 6-9 (upp till 11)timmar per dag på våra turer,och jag tror det blir för mycket över flera dagar även för en vuxen hund.
Fleesetäcke/overall på raster etc är nog bra att ha.
 
"Hon är väldigt nufiken och trots div. lydnadskurser och mycket träning lyssnar hon måttlig när hon har fått sikte på någon fågel eller dylikt."

Just därför kan en klövjeväska med väldigt lite i vara en riktigt bra grej. De fokuserar istället på att bära väskan.

"Vi har ju ofta gått mellan 6-9 (upp till 11)timmar per dag på våra turer,och jag tror det blir för mycket över flera dagar även för en vuxen hund."

Varför då? Nu vet jag inte hur just en Cavalier lämpar sig för längre vandringar men jag ser inga problem med att ta våran jack russel (~36cm mankhöjd) på längre turer. Framförallt om de slipper bära en fylld klövjeväska.
 
I september är det inga problem att få plats i stugorna. För det mesta lyckas de stuva in alla till och med under högsäsong, även om det blir knöligt när det stora ovädret drar in. Men hur reglerna kring hund är vet jag inte. Läs på på STFs hemsida.
 

avslutad210712

Gäst
"Hon är väldigt nufiken och trots div. lydnadskurser och mycket träning lyssnar hon måttlig när hon har fått sikte på någon fågel eller dylikt."

Just därför kan en klövjeväska med väldigt lite i vara en riktigt bra grej. De fokuserar istället på att bära väskan.

"Vi har ju ofta gått mellan 6-9 (upp till 11)timmar per dag på våra turer,och jag tror det blir för mycket över flera dagar även för en vuxen hund."

Varför då? Nu vet jag inte hur just en Cavalier lämpar sig för längre vandringar men jag ser inga problem med att ta våran jack russel (~36cm mankhöjd) på längre turer. Framförallt om de slipper bära en fylld klövjeväska.

Med tanke på att det finns en hel del ripkycklingar och annat "småvilt" så är jag lite tveksam till lösa hundar. Med tanke på hur dålig koll folk i verkligheten har på sina hundar så tycker jag att man kan ha den kopplad. Tänk också på samernas rätt att freda sin egendom ifall din hund börjar driva renar.

Hur långt man kan gå med sin hund är rätt individuellt. Jag har inte gått längre än 27 dagar (närmare 40 mil) i sträck med hund så jag vet inte om hundar klarar av alltför långa vandringar. Dock måste man använda sitt förstånd och tänka på att värme är väldigt dåligt för hundar och i slutet av juli kan det vara riktigt varmt i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.