Kungsleden i maj-juni

Hej ny på sidan!

Jag och en kompis går tredje året på gymnasiet, som projektarbete hade vi tänkt vandra Abisko- Nikkaolukta. Men för oss hade det blivit smidigast om vi kunde vandra i mitten av maj, men vi är lite fundersamma om det ens är möjligt att göra vandringen då pga snö mm?

Någon här som vandrat där under maj månad :)

mvh oliver
 
1992 gjorde vi en tur i mitten av maj: Riksgränsen, Unna Allakas, Alesjaure, Östra Bossosglaciären (?), Nallo, Tarfala, Nikkaluokta. Då vi korsade Kungsleden, samt tex vid Unna Allakas, var det blött och besvärligt, och från mynningen av Tarfaladalen till Nikkaluokta fick vi ta av oss skidorna och gå. I övrigt var det gott om snö, men det var på högre höjd än Kungsleden går generellt. Och vi åkte alltså skidor...
 
Det finns en skidsäsong, en osäsong en vandringssäsong och ytterligare en osäsong. Välj fritt men välj rätt, vid felval blir det blött och långt, mörkt och kallt m o a ingen njutning direkt.
Samerna har 8 årstider alla är inte lämpliga för rörlig verksamhet.
go tur
 
Tja alltså: vår tur ca 16-24 maj 1992 blev superlyckad. Men jag tror att säkraste tipset, om ni har tillräcklig friluftsvana, är att gå på högre höjd med skidor. Att försöka gå till fots just den perioden blir säkerligen jobbigt. I gengäld kan ljuset och snön vara fantastiska.
 
Våren kommer olika år från år, somliga turer har vi haft kanonväder och andra gånger har det varit mindre bra. Det finns inget säkert väder, eller årstid men det finns sannorlikhet för torrare, snöfriare och mera lättgånget. Vandringssäsongen i Söder bruka börja vid midsommar och norrut lite senare,
Varför åka så långt norrut, det finns ju riktiga fjäll i höjd med Falun om man drar sig lite väster ut?
 
Det finns delar av fjällvärlden som är jättefina i maj, dock inte kalfjället tror jag (dvs hela kundsleden). Kommer man däremot ner i skogen så är det en väldigt levande årstid då allt från växter till djur vaknar till liv och dagarna är lååånga :)

Skippar man fjällen helt så kan ju exempelvis Muddus vara ett fint alternativ.
 
Välj tidigare eller senare!

Roligt att ungdomar satsar på en fjälltur! Det borde fler göra. Gubbar (som jag) och kärringar dominerar annars....... Men en fjälltur är ett minne för livet och ger troligen mersmak.

Kloka synpunkter har redan lämnats här. Jag tycker för egen del att ni antingen ska satsa på en skidtur senast i början av maj eller - om det är möjligt - en vandring framemot midsommar eller senare. (Det finns ju skäl till att STF-stugorna öppnar kring 1 juli).

Däremellan riskerar ni att få det blött och jobbigt. Bland det värsta ni kan råka ut för är stora snöfält som inte håller att gå på. Att braka igenom snön med 20 kg på ryggen klarar man inte många steg!

Lycka till med projektet!

Hälsn Pelle
 
Jag och ett par vänner åkte upp till Kebnekaise runt den 10:e juni i fjol, Fjällstationen hade precis öppnat. Största problemet var SJ som inte skötte sig.

Annars var vädret kanon, knappt ett moln på en hel vecka! Vi pratade med mannen i familjen som har LapDånalds (de öppnade dock veckan efter), han sa att det inte är vädret som gör att det är glest med turister i början av juni, utan att det snarare beror på semestrarna.

Visst fanns det en del snö, men knappt någon nere i dalen, utan det var först när vi kom upp i Kitteldalen som det blev tungt att vandra i snön. Snö täcket på väg upp till Kitteldalen var så tunt att det knappt märktes. Eftersom det var ganska varmt sjönk man ner ganska djupt i snön, hade det varit kallare så hade man kunnat gå uppe på snön (enl. LapDånalds killen).

Det var första gången vi var vid Kebnekaise, men enligt många andra är det ju kaos med turister under sommaren annars. Nu var det ca 5 tält, inkl. vårat, som stod runt fjällstationen, vilket knappast var ett problem.

Jag vågar inte gå i god för något, men vi hade perfekta förhållanden, och det som LapDånalds killen sa får stå för honom =)
 
Vandrat och åkt skidor

Hej ny på sidan!

Jag och en kompis går tredje året på gymnasiet, som projektarbete hade vi tänkt vandra Abisko- Nikkaolukta. Men för oss hade det blivit smidigast om vi kunde vandra i mitten av maj, men vi är lite fundersamma om det ens är möjligt att göra vandringen då pga snö mm?

Någon här som vandrat där under maj månad :)

mvh oliver

Hejsan,

Jag har varit uppe i fjällen vid brytningstider (både på senhösten och våren) vid ett flertal tillfällen. Är tveklöst en kanonfin tid att vara där med lite folk och framför allt på våren massor som händer i naturen. Renarna kalvar, fåglar i massor överallt och inte en mygga så långt ögat når :)

Men det är också en lurig tid. Så långt norrut som Kebnekaisefjällen kan det vissa år vara så mycket snö kvar i mitten av maj att man kan åka sidor hela vägen från Abisko till Nikkaloukta, medans man andra år får vandra stora delar av vägen. Personligen skulle jag inte åka upp dit utan att ha med mig skidor eller snöskor. Det kan vara väldigt tröstlöst att pulsa fram i blötsnö mil efter mil efter mil. Vill ni slippa ta med er skidor hade jag i så fall rekomenderat att fundera på en tur till östra delan av Jämtlandsfjällen (typ Lunndörrsfjällen/Anaris) istället.

En sak som dock bör nämnas är att man bör räkna med förseningar/ändrade planer vid den här tiden på året. I miten av maj är man ofta mitt inne i vårsmältningen. Jag har personligen vid ett par tillfällen varit tvungen att skida många km för att kunna ta mig över bäckar som plötsligt gått upp. Det är inte bara att även små struntbäckar kan bli mycket stora vid den här tiden på året. De har dessutom ofta en tendens att rinna ovanpå hård snö eller is, vilket gör dom helt ovadbara.

Ha en trevlig tur!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kungsleden i maj......? Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.