Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta

Buss

När jag åker från Nikkaluokta vilken station är det jag ska åka till? Kiruna C? Och är det någon som har koll på busspriserna?
 
Förlåt mig, men du har inte tänkt på att du själv kan söka information om busstider, priser osv? Nu är väl Utsidans medlemmar oftast vänliga (kanske för vänliga som svarar på samma frågor om Keb-nikka-abisko varje år) men det kan vara bra att ta reda på saker själv utan att lita blint på vad som skrivs på internet. Det blir svårt att skriva ett foruminlägg på fjället när du inte vet när bussen hem går.

Edit: Även om frågan nu inte handlade om just tiderna så hoppas jag att min poäng är tydlig. God tur.
 
Genom Lapporten?

Halloj!

Jag tänkte komma med ett alternativ.
Från Abisko går du sydost genom Lapporten, viker av väster ner mot Bessevagge. Bahkkabahokcohkka väster ut (håll höjd här så slipper du sly och skog) det finns en vältrampad led här, men markeringarna är sporadiska. Bron som är markerad på kartan fanns där för 3 sommrar sedan, den var då i mycket bra skick. Efter detta följer du sjökomplexet på dess sydsida, ner till Alesjaure. Där är du på Kungsleden, följer den till Sinnivagge var du viker in öster upp mot Keb.
Du får lägga till kanske två dagar till din vandring i detta fall. Det är det värt, så länge du inte vill ha tillgång till bekvämligheten i stugorna under hela vandringen.

/Paul
 

avslutad210712

Gäst
Halloj!

Jag tänkte komma med ett alternativ.
Från Abisko går du sydost genom Lapporten, viker av väster ner mot Bessevagge. Bahkkabahokcohkka väster ut (håll höjd här så slipper du sly och skog) det finns en vältrampad led här, men markeringarna är sporadiska. Bron som är markerad på kartan fanns där för 3 sommrar sedan, den var då i mycket bra skick. Efter detta följer du sjökomplexet på dess sydsida, ner till Alesjaure. Där är du på Kungsleden, följer den till Sinnivagge var du viker in öster upp mot Keb.
Du får lägga till kanske två dagar till din vandring i detta fall. Det är det värt, så länge du inte vill ha tillgång till bekvämligheten i stugorna under hela vandringen.

/Paul

Pratar vi om en nybörjare så tror jag inte att det här är något alternativ...........
 

avslutad210712

Gäst
När jag åker från Nikkaluokta vilken station är det jag ska åka till? Kiruna C? Och är det någon som har koll på busspriserna?

www.ltnbd.se

När det gäller busspriserna så är det troligen kontanter som gäller och alltid lika skoj att kliva ombord på bussen i Nikkaluokta och få höra "priset som står på hemsidan gäller inte. har tyvärr blivit en miss. dyarare eftersom det är en fjällinje". Måste vara svårt att lägga in rätt pris i en databas......

Ta med lite extra kontanter :)
 
Förlåt mig, men du har inte tänkt på att du själv kan söka information om busstider, priser osv? Nu är väl Utsidans medlemmar oftast vänliga (kanske för vänliga som svarar på samma frågor om Keb-nikka-abisko varje år) men det kan vara bra att ta reda på saker själv utan att lita blint på vad som skrivs på internet. Det blir svårt att skriva ett foruminlägg på fjället när du inte vet när bussen hem går.

Edit: Även om frågan nu inte handlade om just tiderna så hoppas jag att min poäng är tydlig. God tur.


Det var inte så jag menade. Undrade om någon hade åkt och om det är dyrt och priserna ändras ju alltid. Och om det står att det kostar 100 kr kanske det kostar 300 kr när jag väl är där sen.
 
Bussbiljett

Det var inte så jag menade. Undrade om någon hade åkt och om det är dyrt och priserna ändras ju alltid. Och om det står att det kostar 100 kr kanske det kostar 300 kr när jag väl är där sen.

Du kan boka hela vägen från Nikkaloukta när du bokar på SJ. Då får du en resplusbiljett (du måste troligtvis välja e-biljett för utskrift) och betalar bussen i förväg och behöver bara visa upp biljetten när du stiger ombord.
 
De gånger jag åkt tåg till och från fjällen har jag aldrig bokat hemresan i förväg, det har alltid funkat bra att köpa den på plats när man väl tycker det är dags att åka hem. Då slipper man att på fjället fundera på vilken dag det är och när man måste vara någonstans, semestern får ta den tid den vill.
 
När jag åker från Nikkaluokta vilken station är det jag ska åka till? Kiruna C? Och är det någon som har koll på busspriserna?
www.ltnbd.se

När det gäller busspriserna så är det troligen kontanter som gäller och alltid lika skoj att kliva ombord på bussen i Nikkaluokta och få höra "priset som står på hemsidan gäller inte. har tyvärr blivit en miss. dyarare eftersom det är en fjällinje". Måste vara svårt att lägga in rätt pris i en databas......

Ta med lite extra kontanter :)
Nej för buspriserna är det www.sj.se ;)
Man kan boka en resa Nikkaluokta - Kiruna på SJs sida, pris som visas är 121 SEK. Det är inte alltid exakt samma pris man betalar på bussen, men man vet ju hur mycket kontanter man måste har kvar (Men även kortbetalning kunkar normalt).

Henning
 
De gånger jag åkt tåg till och från fjällen har jag aldrig bokat hemresan i förväg, det har alltid funkat bra att köpa den på plats när man väl tycker det är dags att åka hem. Då slipper man att på fjället fundera på vilken dag det är och när man måste vara någonstans, semestern får ta den tid den vill.

Det låter som en bra ide, men är det möjligt att köpa biljett ombord nattåget om man inte bokat i förväg?
 
Det låter som en bra ide, men är det möjligt att köpa biljett ombord nattåget om man inte bokat i förväg?

Det finns internetanslutning och biljettautomater i norrland också. Enda gången jag behövt köpa biljett på tåget var när jag åkte från Murjek för ett par år sedan (där fanns inte mer än en vänthall), men då skulle jag inte längre än till Luleå.

Troligtvis är det lite dyrare att köpa biljett i sista stund, men jag gillar obundenheten så jag kör på det alternativet ändå. Skulle det mot förmodan vara fullt kan jag vänta på nästa tåg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.