knorrfri fjällvandring

Lyckades pricka in en riktig peak för knotten förra sommaren när vi vandrade Abisko till Vakkotavare. Då åkte vi 26:e juli och var där ett par veckor. Vi hade mygg överallt, innanför kläderna, i ögonen och i munnen. Tidigare har jag för mig att jag varit i Padjelanta så sent det går, sista veckan innan båtarna börjar att gå, då har det varit i stort sett knottfritt. Nu funderar vi på att ta en tidig semester för att fjällvandra. Skulle gärna pricka in tiden då det börjar att blomma eller i alla fall börjat att växa lite, men innan knottboomen kommer. Självklart går detta inte att förutse helt och hållet, men man kan ju vara mer eller mindre strategisk nu när man ska ansöka om semesterveckor...Är det någon med fjällvana som har något tips på en bra tid att åka då?
 
Aha, gamla stvaa fle ;-)

Trodde du skrev om en vandring utan knorrs frystorkade...
http://knorr.se/

Knott, svidd och mygg kan dyka upp överalt, jag har varit på ett ställe där det inte fanns en enda av de tre, några som kom till fiskecampen hade varit drygt 5 mil bort och där fick man tugga och svälja varje andetag om inte mygg/knottnätanvändes...
 
Lyckades pricka in en riktig peak för knotten förra sommaren när vi vandrade Abisko till Vakkotavare. Då åkte vi 26:e juli och var där ett par veckor. Vi hade mygg överallt, innanför kläderna, i ögonen och i munnen. Tidigare har jag för mig att jag varit i Padjelanta så sent det går, sista veckan innan båtarna börjar att gå, då har det varit i stort sett knottfritt. Nu funderar vi på att ta en tidig semester för att fjällvandra. Skulle gärna pricka in tiden då det börjar att blomma eller i alla fall börjat att växa lite, men innan knottboomen kommer. Självklart går detta inte att förutse helt och hållet, men man kan ju vara mer eller mindre strategisk nu när man ska ansöka om semesterveckor...Är det någon med fjällvana som har något tips på en bra tid att åka då?

Menar du knott, mygg eller både och..? Myggen brukar komma när den första värmen efter vårfloden får igång utvecklingen, beror lite på hur sen eller tidig våren är. Förra året vandrade jag i mellersta lappland under midsommarveckan innan löven hade slagit ut helt på fjället och jag såg två myggor på 10 dagar...Några dagar senare kan det vara tjockt, om solen får bränna ordenligt.

Knott är lite mer varierat och svårare att förutsäga tycker jag, har haft zillioner knott i början av sommaren ibland, men knappt några mygg. Andra gånger tvärtom, näsan inga knott men mycket mygg.

På höstvandring har jag haft myggfritt under hela vandringen, men blivit knottbiten så sent som i början av oktober (södra fjällkedjan) och mitten av september (treriksröset).

Skulle tro att försommar och sensommar är bäst om du vill slippa mygg och knott generellt, men tyvärr kan framförallt knott finnas lokalt, även om myggen inte är så talrika längre.

Hmm, helt obegripligt svar, men det bästa jag kan prestera :).

//J
 
Vi brukar starta genast efter midsommar och har då inte besvärats av så mycket mygg. Hellre några snöfläckar än mygg!
 
Heh, ja det var ju förstås knott jag menade och inte knorr... även om vi också brukar köra Knorr-fritt. Vi torkar egen veggomat innan som vi har med oss. Thaigryta med kikärter och ris, skogssvampgryta med soja och rosmarin etc. Känns bra att äta nyttigt även när man är på vandring.

Tack för tipsen om knott och mygg! Förstår att det inte går att förutsäga helt och att det kan vara mygg och knott nästan när som helst som man själv vill vara där, men midsommarveckan verkar ju som ett lite mer strategiskt val, alternativt mot slutet av säsongen. Hellre lite kallt än en massa knott.
 
Som sagt svårt att säga något generellt mer än att tidigt och sent är bättre ur flygfäsynpunkt. Det räcker ju dock med några dagars värme för att myggen ska kläcka. De lokala variationerna kan vara stora; myggen flyger inte omkring över hela norrland utan håller sig inom hundratalet meter från kläckningsplatserna och låglänta blötmarker med lövvegetation är sämre än mer höglänt kallfjäll. Vill man vara riktigt säker på att undvika insekter i hög grad så är september att rekommendera. Under juli/augusti kan man inte säga något säkert så här långt innan. Däremot kan man tänka på andra aspekter som t ex geografi/topografi. Ur mygghänseende är det t ex att föredra att vandra trepassleden mot att ta sig genom träskmarkerna i Sjaunja för att ta ett kontrasterande exempel.
 
Låter klokt David. man kanske ska tänka mer på vilken miljö och höjd som man vandrar på än vilken vecka man är där. Tänkvärt! Jag var lite sugen på att utgå från Padjelantas sydvästra delar och kanske vandra in i Norge denna gången, inget bestämt ännu, vi bara spånar. Men man kanske ska kolla lite på vilken höjd lederna ligger på innan man bestämmer sig... Åh, nu är man riktigt semestersugen!
 
Nyfiken på recept och hur du gör!

Brukar förkoka böner av olika slag som vi torkar i en tork som blåser varmluft tills det är torrt. Man kan torka grönsaker också, t ex morot, suchini och purjolök. Sedan har vi med torkad svamp, kryddor, kokosmjölkspulver, mjölkpulver, sojamjölkspulver, lite mjöl till redning. Om man har plats kan man ta med en liten flaska rapsolja och en liten tub tomatpuré också. Med det där kan man laga många olika sorters rätter. Om man lägger bönor och grönsaker i vatten en halvtimme eller timme innan så blir allting väldigt snabblagat. Man kan lägga det i blöt i en vattenflaska under tiden som man går också, det väger ju inte så mycket. Kokosmjölkspulver finns att köpa i Thai/Kinalivs-butiker och det blir som kokosmjölk om man häller i vatten.


06092010-IMG_4750.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.