Klättring på Kalymnos i sommar?

hej

jag och min kille hade tänkt oss att klättra några dagar på Kalymnos i sommar. är det någon som har några tips på:
Vad man kan tänkas behöva? (har rep, 60m plus ca 15 quickdraws, kan man hyra utrustning på plats ev om man inte vill släpa på rep hela semestern?)
Vilka områden är bra för folk som klättrar ca 5c-6c?
Vi klättrar topprep utomhus men har inte ledat ute, går det att sätta egna topprep på Kalymnos utan att nödvändigtvis behöva leda upp eller måste man leda?
Finns det bra klätterguider om man skulle vilja?
Bra och billigt boende när lederna, behöver man boka i förväg i juli eller är det en myt?

tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig av!
 
Hej

Finns massor med klättring spridd på flera sektorer för de graderna, men det är leda själv som gäller. För enklare planering beställ en förare innan ni åker finns på nedan hemsida där även guide finns.
Boende finns i massor vet dock inte hur det ser ut mitt i sommaren när det är högsäsong för icke klättrande turister med.

http://climbkalymnos.com/
 
Kan tillägga att det överlag är extremt välbultat med fina bultar, och för det mesta tätt mellan bultarna, så det är ett utmärkt ställe att börja leda bult utomhus. Betydligt mindre skräckfyllt än den genomsnittliga svenska sportklippan.
 
Kalymnos på sommaren ger en ny innebörd åt begreppet "Alpin start". ( dvs. att påbörja snöturer i gryningen innan snön mjuknar). På Kalymnos så har många klippor skugga på morgonen/förmiddag för att sedan bli för heta mitt på dagen. För att få ut så mycket klättring som möjligt så bör du vara vid insteget vid soluppgången. Tilläggas skall att det finns väggar som är skuggigare under längre tid av dagen. Kalymnos lämpar sig inte för topprepsklättring, men som påpekats så behövs det inte heller.
 
Standardutrustningen på kalymnos är 60m rep och 16st QD, behövs mer så står det i föraren. Men det finns en del leder där 60m är lite knappt, så har ni tillgång till 70-80m rep och 2-25QD så plocka med det.

I juli är det inte direkt högsäsong för klättring (för varmt), så boende ska nog inte vara något problem att hitta på plats.
 
ok, tack alla för era svar. Det kanske blir till att ta med en guide ut då eftersom jag aldrig ledat utomhus, bara inomhus... och inte ens där är jag särskilt erfaren. Vilka är de största skillnaderna på att leda utomhus och inomhus enligt er?
 
ok, tack alla för era svar. Det kanske blir till att ta med en guide ut då eftersom jag aldrig ledat utomhus, bara inomhus... och inte ens där är jag särskilt erfaren. Vilka är de största skillnaderna på att leda utomhus och inomhus enligt er?

Stora skillnaden är att man själv måste ta ansvar för sin säkerhet utomhus. Du kan inte lita på att någon annan har inspekterat bultar och ankare osv. Ett aktivt säkerhetstänk är viktigt. Man bör vara medveten om att riskerna är större än inomhus, i Kalymnos-fallet kanske framför allt med fallande stenar.

Sen finns det vissa praktiska moment som inte förekommer inomhus, t ex knyta om sig vid ankare, och att fira på rep. Inga av dessa är särskilt svåra alls, men ska läras ut av guide eller erfarna klättrare.
 
När åker ni? Ni kanske får mer utav er tid där om ni går en kurs här på hemma plan först för att sedan sköta er själva på Kalymnos. Jag vet inte om det finns rena "sportklättring utomhus" kurser men en vettig instruktör ska nog kunna skräddarsy en sådan. Vill ni hellre gå kursen på plats för att det är roligare miljö så googla "climbing course kalymnos" så får ni en bunt träffar. Största skillnaderna mot inomhus är vad man gör vid ankaret för att komma ned säkert utan att lämna något och att bultarna kan vara ganska rostiga, allt annat är egentligen ganska självklart (risk för sten, inga maddrasser eller röda kort kontrollanter osv osv).

Platser som jag rekomenderar för klättring 5c till 6c är Kasteli och vänstra delen av Arhi. Finns mycket fint i det registret på de två ställen. Kanske inte så mycket überhäng tufa klättring dock, för det kanske ni ska ta er till Grande Grotta området. Inte lika många i de lägre graderna där men kan nog vara värt ett besök ändå. 60 meter rep räcker gott o väl, visst finns de leder där 70 eller t o m 80 är att föredra, men har ni bara med er en 60m så kommer ni att ha massor att klättra ändå.

Åker ni till Kalymnos för klättring så tycker jag att ni ska se till att bo i Massouri. Vi bodde här:
http://www.avra-kalymnos.gr/ Jag minns inte riktigt vad det kostade men inte var det dyrt och vi var nöjda.
Edit: 19€ per natt, och det var april 2011. Jag hittade ett gammalt inlägg jag skrivit i denna tråd (andra inlägget): http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66288
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det finns rena "sportklättring utomhus" kurser men en vettig instruktör ska nog kunna skräddarsy en sådan.
Det finns en sådan kurs. Eller det finns normer för en sådan. Gick själv den i början på min utomhus karriär och kan rekommendera den om man känner sig lite osäker på det här med att sportklättra ute. Kan ju kontra med att jag sett förfärliga exempel utomhus på klättrare som inte hade den nödvändiga kunskapen... även om det inte är så svårt.

http://www.klatterforbundet.se/pdf/utbildning/Norm_sportkatterkurs3_1.pdf

Kolla den lokala klubben eller googla det helt enkelt. Den kan säkert anpassas till era förkunskaper.
 
Det är väl alltid bra att gå en kurs, men farorna på Kalymnos skall inte överdrivas. Det lite riskabla momentet "omknytning vid ankare" förekommer knappast längre på Kalymnos då ringarna i de flesta fall är utbytta mot karbiner som det bara är att koppla i och låta sig firas ner. Kalymnos är lite av "inomhusklättring utomhus" och enda skillnaden med att leda där och på en inomhusväggg är att du själv måste koppla i slingorna i borrbultarna. Med rött kort på inomhusvägg så behöver du inte vara rädd för att leda på Kalymnos.

Beträffande boende på Kalymnos i juli så är det nog bäst att kolla innan. Kalymnos och i synnerhet Massouri har ju inte bara klättrare som besökare utan även "sol och bad"-turister under semestermånaderna juli och augusti.

70-meters rep rekommenderas starkt.
 
Tilläggas skall att det nästan enda som kan gå fel på Kalymnos är att repet inte räcker till. Många leder är längre än 30 meter varför ett 60-metes rep blir väldigt begränsande. 70meter är nödvändigt och glöm inte knuten på änden av repet så att det inte kan slinka genom repbromsen.
 
hej igen

Ok, låter som att vi kanske ska köra en liten kurs första dagen därborta för att känna in oss. Att det är "som att leda inomhus fast utomhus" känns ju ganska betrygande. Det finns alltså bra ankare på de flesta ställen så man klippa in sig efter att man har ledat upp? Låter bra.. tack för all tips! Hoppas bara vi klarar oss på vårt 60m rep.. kan man hyra längre på plats annars? Någon som vet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Kentagent Klättring på Utö? Klättring allmänt 0
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Bultfeber Klättring på vägen till och från Arco, Italien? Klättring allmänt 3
sucram Klättring på egenhand/ utan andreman (Clogging?) Klättring allmänt 20
fresch Klättring i Östergötland nu på Facebook Klättring allmänt 0
Petri Niemelä klättring på mallis, vad för klippa? Klättring allmänt 1
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Klättring allmänt 7
Brutus_86 Klättring på björkö? Klättring allmänt 0
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
jamo Klättring på sprängda klippväggar längs vägar? Klättring allmänt 8
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Kapusta Klättring på Teneriffe Klättring allmänt 3
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
emet Klättring på Cuba Klättring allmänt 2
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Christo Klättring på Gotland Klättring allmänt 7
evinrude Vad heter klättring på ryska+ Klättring allmänt 5
Olle H Klättring på lika villkor? Klättring allmänt 0
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
Malta-Per Klättring på Malta? Klättring allmänt 0
surfban Klättring på Billingen Klättring allmänt 3
Mike C Crashpad på flyget? - Klättring i Las Vegas? Klättring allmänt 6
Mezzner Klättring på Omberg?? Klättring allmänt 2
0918 Klättring på Sicilien? Klättring allmänt 2
olaka Klättring vid Martianez/Puerto de la Cruz på Teneriffa Klättring allmänt 1
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
zeromaker Klättring på Fårö, Gotland Klättring allmänt 5
LinHa Klättring på Seychellerna? Klättring allmänt 1
sardinien Klättring på Sardinien! Klättring allmänt 1
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
teoek Klättring på TV ikväll. Klättring allmänt 0
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
skojten klättring på Korsika Klättring allmänt 6
gylfe Klättring/isklättring på Island Klättring allmänt 0
klätterpojken klättring på åland Klättring allmänt 4
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
ture troll Svensk högalpin klättring på TV4+ kl 20.00??? Klättring allmänt 5
sicklinecarl Klättring på Korsika, Calvi Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.