Klättring på egenhand/ utan andreman (Clogging?)

Hej!
Har försökt söka runt lite på forumet men inte hittat någon tråd om detta.
Har hållit på med klättring ett tag nu. Jag skulle vilja veta om det finns någon/några tekniker för att klättra på egenhand, typ ledklättra med kil eller bult, på ett relativt säkert sätt. Vad behöver man införskaffa samt vilka system finns?
Skulle vilja dra ut och klättra mer, men man måste jämnt vara två och det passar ibland inte för båda.
Har någon prövat detta? Vad har ni för grejer och vad kan man läsa mer om det här?

Tack på förhand

Mvh Marcus
 
Jag har för mig att jag läst nånstans att det fanns stor risk för att bränna/skada repet vid ett hårdare fall med reverso/atc guide i autolock läge vid solo ledklättring.
Själv använder jag mig av grigri metoden som finns i länken angiven ovan (http://www.ulrichprinz.com/alpin/equipment/selfmade/#grigri). Jag har dock inte modifierat den genom att fila/såga av flärpen då jag tycker att den funkar fint som det är. Jag har repet i en ryggsäck, inte hängandes fritt, och den löper fint genom grigrin utan att ramla genom av sig självt efter att ha klättrat en bit.
Jag ser att du bor i Stockholm. Vill du testa ditt rigg på en bultad led kan du åka ut till lilla vårdberget så ser du att det finns två bultar i knähöjd vid insteget till leden "ombyte förnöjer - 5b". De här kan du använda som ankare för solo ledklättring. Se till att du är absolut säker på vad du pysslar med. Det kan vara en bra ide att ha ett rep uppifrån som backup, specielt om du tänker falltesta systemet.
 
Jag har läst på lite om ämnet det senaste året (prova rockclimbing.com om du vill ha fler svar) och har provat några enstaka leder med en Trango Cinch. Ingen tillverkare rekomenderar dock att deras repbromsar används till sololedklättring, Huruvida det enbart har att göra med skadeståndsrisken eller om metoderna verkligen är farliga kan man diskutera. Vill man vara på den säkra sidan hostar man upp pengarna för en silent partner, som är den säkraste produkten på marknaden. Den är gjord speciellt för sololedklättring och klarar inverterade fall. Dock ligger den på 250 dollar som billigast (MEC). Vilken metod du än använder så glöm inte att göra backupknutar (dubbelt halvslag). Till skillnad från toprepsolo så använder man inte en backup i form av en andra repbroms. Oavsett vilken pryl du bestämmer dig för att använda dig av så rekomenderar jag dig att ladda ner manualen för silent partner. Det är den enda någorlunda grundliga instruktionen för sololedklättring jag sett. Mig veterligen finns det ingen bok i ämnet. Det som i viss mån tar bort tjusningen från sololedklättrande är att det tar en himla tid att bygga ankare som pallar ett drag uppåt i början av varje led, samt att man har ett begränsat antal leder att välja på eftersom lederna bör vara tämligen raka om det är multipitch, eftersom man efter avklarad replängd måste fira ned och rensa (och sedan antingen klättra replängden på topprep eller jumarera upp). Om leden inte är mer än några få replängder och man har ett stort rack går det dock att lämna säkringarna i klippan och rigga repet dubbelt så att man kan dra upp det direkt när man nått toppen av replängden. Mitt intryck är att man bör vara mycket väl påläst, ha lång erfarenhet av klättring och klättra någon grad under vad man normalt gör på trad för att sololeda på ett någorlunda säkert sätt. Mikes råd att prova på bultar inledningsvis är vettigt. Hittar du inga leder med låga bultar så kan man ofta bygga ankare i första bulten uppbackat med något på marken eller några säkringar. Vill du kunna njuta av klättringen bör du falltesta din rigg (jag gillar att göra det tämligen ofta). Ett topprep som backup är då att rekomendera.
 
Jag har läst på lite om ämnet det senaste året (prova rockclimbing.com om du vill ha fler svar) och har provat några enstaka leder med en Trango Cinch. Ingen tillverkare rekomenderar dock att deras repbromsar används till sololedklättring, Huruvida det enbart har att göra med skadeståndsrisken eller om metoderna verkligen är farliga kan man diskutera.

Just Cinch är verkligen inte att rekommendera för repsolo (eller ens cloggning).
I det fallet har tillverkaren gått ut på forum (rockclimbing.com bla) och uttryckligen skrivit att bromsen fallerat i sådana förhållanden under test. En helt annan grad av varning än "vi tar inget juridiskt ansvar" alltså.
 
jag har använt mig av en microascender som fungerat mycket bra,
endast när repet är torrt, har låst sig fint och har inte glidit någonting.
 
Just Cinch är verkligen inte att rekommendera för repsolo (eller ens cloggning).
I det fallet har tillverkaren gått ut på forum (rockclimbing.com bla) och uttryckligen skrivit att bromsen fallerat i sådana förhållanden under test. En helt annan grad av varning än "vi tar inget juridiskt ansvar" alltså.

Har du någon länk till den uppgiften? Jag har sett Trangos varningar på RC.com, men det verkar som om varningarna grundar sig på att cinchen INTE testats för soloklättring, inte att den testats och fallerat. Samma sak gäller så vitt jag vet för Gri-grin, Eddyn och alla andra repbromsar. En tidigare version av cinchen hade problem med att stoppknutar kunde förstöra cinchen om de åkte in i den, men de nya cincharna har inte det problemet. Uppfattningen jag fick var att tillvekaren intre ville bli stämd, och eftersom det rör sig om en amerikansk tillverkare så skulle det kunna förklara varför tex franska petzl inte är lika aktiva i sina varningar angående gri-grin. Jänkarna gillar ju att stämma varandra till höger och vänster.

Jag har inte provat att använda cinchen till TR-solo eftersom jag inte läst på om ämnet. Har för mig att det var en kille i USA som däckade (från låg höjd som tur var) under sådan aktivitet, utan att kunna förklara vad som gick fel med cinchen. Därför drar jag mig för att prova, även om den annars skulle vara det ultimata redskapet eftersom man kan fira ned direkt och göra leden igen utan att behöva koppla ur sig och koppla in ett annat firningsdon.
 
Den framstår ju faktiskt som ganska fail-safe, men vem vet?
Cinch + back-up kanske?

Med back-up menar jag annan mojäng, som då inte behöver vara firningsbar.
 
Har du någon länk till den uppgiften? Jag har sett Trangos varningar på RC.com, men det verkar som om varningarna grundar sig på att cinchen INTE testats för soloklättring, inte att den testats och fallerat. Samma sak gäller så vitt jag vet för Gri-grin, Eddyn och alla andra repbromsar. En tidigare version av cinchen hade problem med att stoppknutar kunde förstöra cinchen om de åkte in i den, men de nya cincharna har inte det problemet. Uppfattningen jag fick var att tillvekaren intre ville bli stämd, och eftersom det rör sig om en amerikansk tillverkare så skulle det kunna förklara varför tex franska petzl inte är lika aktiva i sina varningar angående gri-grin. Jänkarna gillar ju att stämma varandra till höger och vänster.

Jag har inte provat att använda cinchen till TR-solo eftersom jag inte läst på om ämnet. Har för mig att det var en kille i USA som däckade (från låg höjd som tur var) under sådan aktivitet, utan att kunna förklara vad som gick fel med cinchen. Därför drar jag mig för att prova, även om den annars skulle vara det ultimata redskapet eftersom man kan fira ned direkt och göra leden igen utan att behöva koppla ur sig och koppla in ett annat firningsdon.

Hmm, jag sökte runt lite på RC.com men hittade inte det inlägget jag tänkte på.
Jag minns att varningen var klart skarpare än den vanliga Jag-vill-inte-bli-stämd-varningen.

Typ "Vi har inte testat det här ordentligt. När vi lattjade lite gick det fel en gång. Vi är inte helt säkra på varför, så låt bli"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Ane1 Klättring på Kalymnos i sommar? Klättring allmänt 13
Kentagent Klättring på Utö? Klättring allmänt 0
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Bultfeber Klättring på vägen till och från Arco, Italien? Klättring allmänt 3
fresch Klättring i Östergötland nu på Facebook Klättring allmänt 0
Petri Niemelä klättring på mallis, vad för klippa? Klättring allmänt 1
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Klättring allmänt 7
Brutus_86 Klättring på björkö? Klättring allmänt 0
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
jamo Klättring på sprängda klippväggar längs vägar? Klättring allmänt 8
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Kapusta Klättring på Teneriffe Klättring allmänt 3
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
emet Klättring på Cuba Klättring allmänt 2
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Christo Klättring på Gotland Klättring allmänt 7
evinrude Vad heter klättring på ryska+ Klättring allmänt 5
Olle H Klättring på lika villkor? Klättring allmänt 0
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
Malta-Per Klättring på Malta? Klättring allmänt 0
surfban Klättring på Billingen Klättring allmänt 3
Mike C Crashpad på flyget? - Klättring i Las Vegas? Klättring allmänt 6
Mezzner Klättring på Omberg?? Klättring allmänt 2
0918 Klättring på Sicilien? Klättring allmänt 2
olaka Klättring vid Martianez/Puerto de la Cruz på Teneriffa Klättring allmänt 1
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
zeromaker Klättring på Fårö, Gotland Klättring allmänt 5
LinHa Klättring på Seychellerna? Klättring allmänt 1
sardinien Klättring på Sardinien! Klättring allmänt 1
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
teoek Klättring på TV ikväll. Klättring allmänt 0
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
skojten klättring på Korsika Klättring allmänt 6
gylfe Klättring/isklättring på Island Klättring allmänt 0
klätterpojken klättring på åland Klättring allmänt 4
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
ture troll Svensk högalpin klättring på TV4+ kl 20.00??? Klättring allmänt 5
sicklinecarl Klättring på Korsika, Calvi Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.