Kan luta mig mer åt vänster

Måste det ha med cykeln att göra? Det där med att ha en "bra och mindre bra sida" kanske gäller även i cykling? Jag är t ex mkt bättre på vänstersvängar i telis och slalom, slå frisparkar med vänster ( mindre dålig iaf ) och om nån knuffar till mig oväntat bakifrån, så stiger jag nästan alltid fram med vänster ben...

Däremot är jag högerhänt :)
 
När jag körde MC sâ var det alltid lättare att svänga snävt ât vänster. Högerböjar fick alltid tas nâgra km/h lângsammare :-(
 
I betraktarens öga...

Tror det har med ögonen att göra,vilket som är det dominerande avgör hur man uppfattar ingången i kurvan och hur den skall tas.En f.d jobbarpolare var/är blind på det ena ögat och vissa manövrar var "livsfarliga" när han satt bakom ratten,gäller antagligen tvåhjulingar också även om blickfånget är större.I andra situationer handlar det nog om hjärnhalvorna,jag skriver med höger men i nästan allt annat är jag tvåhänt/-fotad.Så antagligen funkar de lika illa båda två...:).


peter
 
Tror mest på

att du är högerhänt och därför hanterar styret bättre med den starka och balanssäkrare högerhanden överst. Men fötterna och ögonen kan kanske också vara bidragande.

Thure
 
Vänstersvängar lättare

Har alltid haft lättare för att svänga vänster än höger - vad det än gäller; cykel, mc, bil, flyg, skidor, skridskor, till fots etc.
Trodde det var helt individuellt och att det fanns lika många som är bättre på högersvängar... tills jag såg ett tv-program om detta för några år sedan. Det påstods att en stor majoritet av människor, såväl som djur, svänger bäst åt vänster. Följaktligen går speedwaybanor, travbanor mm i
vänstervarv, hangarfartyg är designade för vänstersväng i händelse landningen måste avbrytas, osv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.