Mer om glasögon...

Egentligen borde väl detta inlägg vara någon annanstans men eftersom det varit bra fart på glasögonsnacket här så testar jag här.
Jag var inne hos optikern för ett tag sedan och fick se en ny intressant produkt. Det var adidas som hade börjat med solglasögon där man kunde knäppa fast en liten båge med synfelskorrigerandelinser inanför de vanliga solglasen. Solglasen var utbytbara med olika färger och helt ofärgade. Det fanns flera olika modeller för löpnin, golf, multisport, mm (?). Jag tycker det verkar vara en smart lösning och hoppas på att man kanske äntligen fått en lösning på alla glasögonproblem. Mina användningsområden stämmer ganska väl med Utterströms, framförallt cykel, skidor (längd och utför) men ska funka till det mesta. Mina funderingar angående dessa bågar gäller framförallt hur bra ventilerade de är, kommer de imma igen så fort man tar en paus i skidspåret? Ett annat problem kan vara att korrigonslinsen komer nära ögat så att ögonfransarna slår i linsen.....irriterande.
Bara bågarna kostar typ 1200:- och sedan slipade linser och lilla bågen till det, så man vill ju fgärna det ska funka bra om man köper dem.

Har ågon provat dessa bågar eller har några tankar idéer eller andra bra lösningar på problemet?

Tacksam för hjälp......
 
Glasögon immar

Hej,

Trots att det finns speciella sportglasögon och immskyddsmedel så har jag fortfarande inte hittat några glasögon som inte immar när man kör järnet i branta uppförsbackar.

Den bästa lösningen jag kom fram till är att köra i kombination med linser. Dyrt, men linser är ohyggligt bekvämt för allehanda frilufts och sport aktiviteter. Att ha synfelskorrigering låter ju bra, men det är ju inte så bra om de immar igen och du måste ta av dig dem. Immskyddsmedel fungerar inte speciellt bra.

Att ha utbytbara glas är däremot suveränt. Mörkt för gassande sol, gult för molnigt eller skymning och ofärgade för mörker. Sen tycker jag att en annan viktig funktion är att glasögonen skall skydda mot vind så de måste vara ganska tighta runt ögonen ändå.

/Jonas U
 
Rudy Project

Jag har inte kort med nagra brillor med korrigeringslinser, men jag vet detta:
Mina Rudy Project Noosa immar om
1) Jag har kort hart som f-n (jag ar varm)
2) Det ar kallt
3) Jag star still
Och Rudy har en modell med pahangbara korr.linser.
Tror de ar bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.