Kalsonger i nylon för fjällvandring

Jag brukar tvätta mina underkläder i tvättmaskin, då luktar de inte. Nylon är väl lika okej som andra material - bara man står ut med det. Samlar inte nylon svettdroppar på ett alldeles särskilt sätt?
 
Fast jag tycker bomullen har oförtjänt dåligt rykte. Funkar utmärkt i grenen. Det är väl bara om man blir blöt (plurr, regn eller väldigt svettig) som det är sämre. Annars håller de längre än syntet innan de börjar lukta päckel (och jag tycker päcklet sprider sig lättare till andra kläder genom syntet).

Håller med kjartan några inlägg upp, är det lukt som är ett av problemen ute i frilufsandet (och det är det väl kanske framförallt om man ska vara ute några dagar i sträck), så är merinoull lösningen!
Ulltrosor håller sig mycket fräschare och luktfria så mycket längre än syntet och bomull, förutom att bomullen blir läskig när man svettas eller blir blöt på annat sätt. Syntetunderkläder varierar väldigt mycket i hur de luktar, jag har några trosor från Houdinis sortiment från för några år sedan, efter 5 minuter på kroppen luktar de "varm plast". Vanligaste materialkombinationen tactel/elastan verkar inte ha detta problem.

Kortkalsonger i ull alltså! Dyrt men en investering att ha några par. Torkar snabbt när man sköljer upp dem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.