Fjällvandring 2022

Är nog inte den enda som redan längtar till dom ljusa, soliga, myggrika, regniga dagarna på sommarfjället!
Jag är lite osäker på var sommarens vandring ska ske och är nog i behov av lite inspiration. Jag har avverkat hela Kungsleden, Padjelanta samt delar av Jämtlandsfjällen.
Jag vandrar helst längs leder (av enkelhetens skull) men gör gärna små avstickare och tältar hellre än sover i stugor. Har börjat kolla på Nordkalottleden men känner mig osäker på vilken etapp som är lämplig. Vill vara ute i 10 dagar och tänker någon gång i juli.
I somras pratade jag med en annan vandrare om någon cirkelformad variant där man börjar i Staloluokta och vandrar vidare mot Norge och Sulitelma för att slutligen hamna i Stalo igen. Någon som vet vad jag pratar om?😄

Någon som börjat planera sommarens vandring? Tips på Nordkalottleden? Tips på andra sträckor/leder som man inte får missa?
 
Varför inte starta i Sulitelma och gå till Kvikkjokk? Det borde rymmas väl inom 10 dagar med reservtid.

Ett annat alternativ med mersmak delvis utanför led är att starta i Kvikkjokk till Tarralouppal (Padjelantaleden eller Präststigen), vika av mot Alkavaare kapell vidare in Alggavagge till Skarja och ut Routesvagge via treparksmötet till Änonjalme (Ritsem)...eller omvänt.
 
Sydnorge kanske? Kolla min sajt huthyfs.com (Mitt eget vandringsliv är troligen avslutat, av hälsoskäl. Min sista tur började på 75-årsdagen.)
 
Varför inte starta i Sulitelma och gå till Kvikkjokk? Det borde rymmas väl inom 10 dagar med reservtid.

Ett annat alternativ med mersmak delvis utanför led är att starta i Kvikkjokk till Tarralouppal (Padjelantaleden eller Präststigen), vika av mot Alkavaare kapell vidare in Alggavagge till Skarja och ut Routesvagge via treparksmötet till Änonjalme (Ritsem)...eller omvänt.

Ja, det är såklart ett alternativ!
Alkavaare kapell blev jag väldigt sugen att besöka när jag studerade kartan i sommar. Präststigen, är den markerad?
Ska helt klart kolla närmare på detta förslag.

Jag jobbar som lärare så har lång ledighet på sommaren och är därför flexibel med antal dagar och när jag ska påbörja vandringen.
 
Sydnorge kanske? Kolla min sajt huthyfs.com (Mitt eget vandringsliv är troligen avslutat, av hälsoskäl. Min sista tur började på 75-årsdagen.)

Norge lockar! Vandrade i Jotunheimen för några år sedan, både sommar och vinter och fick verkligen mersmak.
Återkommer antagligen med frågor efter att ha kollat in din sajt:)
 
Ja, det är såklart ett alternativ!
Alkavaare kapell blev jag väldigt sugen att besöka när jag studerade kartan i sommar. Präststigen, är den markerad?
Präststigen är inte markerad mer än en del gamla rösen som Fowwe här på Utsidan har dokumenterat i sin blogg och bok. Kolla Fowwes blogg för mer information.
Präststigen leder från Kvikkjokk brant upp mot Prinskullen och vidare upp genom Vallevagge till Alkkavaare kapell. Klart snabbaste vägen upp på kalfjället, men också en rejäl stigning vid start. Föredrar man leden går det att följa Padjelantaleden till Tarralouppal varefter du går vidare oledat mot Alkkavaare kapell. Sträckan genom Sarek bjuder på några vad, men inte direkt komplicerade om det inte regnat väldigt mycket. Det är väl då främst Goupherjåhkkå som kan vara lite mer utmanande, men man kan runda en bit upp mot vattendelaren i Gouphervagge om det är mycket vatten vid det normala vadstället. Att komma in i Sareks högalpina landskap som omväxling och vyerna i övre Rapadalen är väl värt turen.
 
I somras pratade jag med en annan vandrare om någon cirkelformad variant där man börjar i Staloluokta och vandrar vidare mot Norge och Sulitelma för att slutligen hamna i Stalo igen. Någon som vet vad jag pratar om?
Nej självklart vet jag inte men jag kan tänka mig vilken vandring den vandrare tänkte om.
Staloluokta - Nordkalottleden till Staddajåkå - norska varianten av Nordkalottledens slut- Sårjåsjaurestugan (Konsul Persons stuga) (STF) - Sorjushytta (DNT) - Ny-Sulitjelma (DNT) - Låmihytta eller Muorkihytta - Pieskehaurestugan (STF) - Staddajåkå (langt dag) - Staloluokta

Själv har jag inte bestämmt vart jag skall vandra i somras, men jag hoppas att komma till Sverige i 2022 under vinter och sommar igen...

Henning
 
Hej,

Jag gjorde en rundtur Kvikkjokk-Sulitjelma-Kvikkjokk, se kartan nedan. Resan tog 8 hela dagar och lite till. Det var delvis Nordkalottleden och delvis Padjelantaleden. Om man har redan gått Padjelantaleden, är det smidigt att vandra Präststigen mellan Tarraluoppal och Kvikkjokk. Man kan också göra en avstickare till Alkavare kapell. Toppturer kan man göra tex till Staika, Jiegnaffo, Tsahtsa, Tarrekaise...
Visst är det fint hela sträckan och naturligvist får man inte missa något av det :) Och andra sträckor av Nordkalottleden kan man gå i framtiden.

rundtur 2007.jpg


Själv har jag drömmen om att bestiga Sielmmatjåhkkå nästa sommar.
 
Är också lite inne och kollar om Nordkalottleden. En del av den.

Tänkte mig i såna fall en 10-12 dagars vandring med start i Katterat i Norge (tågstation på väg ner till Narvik) och vandra söderut mot Cunojavrrehytta och därefter Caihnavaggehytta, Gautelishytta och in i Sverige och Hukejaurestugan, Sitasjaurestugorna och avsluta sen i Ritsem. En sträcka på ca 11 mil och med härligt karg och vacker fjällnatur. Kanske är svår? Så ska först läsa på lite mer om vandringen.

Och vid Cunojavrrehytta har man då en chans att gå in i Sverige och via Unna Allakasstugorna vandra ner till Abisko om man känner att det inte skulle gå att fortsätta hela vägen till Ritsem av någon anledning.

Men vandringen kräver ju att man har allting med sig. Så en tung ryggsäck.
 
2018 vandrade jag och kompisen från Sulitjelma-Nordkalottleden en bit och från strax innan Staloluokta så vek vi av och drog oss mot Sarek.
Jag håller på med den berättelsen (har redan kommit in i Sarek), och kolla gärna bloggen som har fina bilder, https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=783
Jag garanterar att du blir sugen att vandra i dessa trakter.
 
Någon som börjat planera sommarens vandring? Tips på Nordkalottleden? Tips på andra sträckor/leder som man inte får missa?
Jag har lite idéer.
För det första ska jag tillbaka till Muddus nationalpark. Troligen september. Jag måste tillbaka efter den fantastiska vandringen 2019 som jag bloggat om.
Sedan har jag en idé som omfattar Präststigen en bit, Tarradalen en bit, norr om Fierrovágge samt glaciären Sulitelma. Troligen start och avslutning i Kvikkjokk. Det kan man göra på sommaren.
Sedan finns det idéer om Hemavan...
Eller varför inte vandra Jämt-Norgevägen?
Eller uppleva Rago nationalpark i Norge?
Eller bara strosa runt i Padjelanta...

Det finns så mycket att uppleva om man vill det.
 
Går man Kvikkjokk - Pieskehaure kan man också fortsätta västerut mot väg 95 förbi rastskyddet i Jorun, det är jättefint mellan Pieskahaure och Jorun!

För mig blir sommarens vandring på Hardangervidda. Tyvärr blir det ingen riktigt lång utan snarare två kortare. Bor man i södra Sverige finns mycket tid att spara på att välja sydnorge framför Norrland. Och så är det ju fint.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.