Kajak/kanot för ytterskärgård

Hej,


Jag söker tips på kanot/kajak för paddling i ytterskärgårdsmiljö.

Jag har bara paddlat någon enstaka gång men har ägt många segelbåtar och vill ut till mina vanliga vatten i ytterskärgården. Jag antar att det måste vara en ovanligt sjöduglig kanot för att tåla det?

Jag har hittills tittat på några annonser med kajaker av märket "Pouch", de har dock skrov av canvas. Är det lika säkert som skrov helt av plast eller trä? En klar fördel är att dessa kajaker är billiga och att de ofta går att rigga och segla. För någon som gillar segling och har lite pengar så är det guld! De tar dessutom två personer vilket är bra för mig.

Finns det något annat att tänka på vad gäller specifikt paddling lite längre ut i havsbandet (förutom såklart sådant som gäller på sjön oavsett färdmedel).

Ha det fint!
 
Provpaddla alla kajaker i synnerhet faltkajaker innan köp.

Gick själv på pumpen när jag upptäckte att den Klepper jag köpte var så murken i duken längs kölen att det inte gick att laga.

I bra väder kan man paddla det mesta i ytterskärgård, bra kapell är kanske viktigast.

Personligen föredrar jag stor sittbrunn och roder t ex en begagnad VKV-kajak. Men du måste välja själv. Läs några kajakväljar-trådar provpaddla och välj själv.

Thure
 
Hej,


Jag söker tips på kanot/kajak för paddling i ytterskärgårdsmiljö.

Jag har bara paddlat någon enstaka gång men har ägt många segelbåtar och vill ut till mina vanliga vatten i ytterskärgården. Jag antar att det måste vara en ovanligt sjöduglig kanot för att tåla det?

Jag har hittills tittat på några annonser med kajaker av märket "Pouch", de har dock skrov av canvas. Är det lika säkert som skrov helt av plast eller trä? En klar fördel är att dessa kajaker är billiga och att de ofta går att rigga och segla. För någon som gillar segling och har lite pengar så är det guld! De tar dessutom två personer vilket är bra för mig.

Finns det något annat att tänka på vad gäller specifikt paddling lite längre ut i havsbandet (förutom såklart sådant som gäller på sjön oavsett färdmedel).

Ha det fint!

Klepper och även andra faltkajaker är extremt sjövärdiga och tåliga farkoster - har själv flera stycken och paddlar i ytterskärgåden. Sedan finns det massor av fina gf-kajaker som passar för ditt ändamål också - VKV Lisa är t.ex. en mkt fin kajak.

Det ligger flera Klepper ute nu, så det är verkligen köparens marknad. Klepper har fördelen framför Pouch att ha en uppblåsbar tub på insidan längs relingen, vilket ger extra flytkraft. I Pouchen bör man lägga in uppblåsbara säckar i stävarna.

Inför köp bör man på äldre Klepper-kajaker nypa skrovduken hårt mellan tumme och pekfinger för att se om duken har torrsprickor, samt kolla relingssömmen (man gick över fr bomullstråd till syntettråd i denna söm någon gång och riktigt, riktigt gamla Klepper kan ha en försvagad relingssöm). Gummistävarna får alltid sprickor, men det saknar praktisk betydelse. I övrigt är allt annat reparerbart och hjälpsamma Per på Avanza Kayak säljer alla reservdelar (till Klepper).

Är du lockad av nya faltkajaker till bättre priser än en ny Klepper kan du kolla på Wayland Kayaks - en polsk tillverkare som gör Klepper-kopior (och som nu ironiskt nog tillverkar Kleppers egna modeller på license...).

Mats

Klepper Aerius SL490
Klepper Aerius II
Klepper Aerius 20
 

Bilagor

  • DSC00034.jpg
    DSC00034.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,919
Segelbåt eller kajak men välj

För 29 år sedan sålde vi vår havskryssare och köpte en VKV YooAKim. Sen har vi haft VKV Lisa , Trapper Laxen, North Shore Polar, och nu VKV Seagull. Har just kommit hem efter en dryg vecka i St Anna ytterskärgård i både bleke och 10-12 m/s. Våra VKV klara det fint och torrt men set gör de flesta kvaliteyskajaker som VKV, P&H, North Shore mm, det är mer tycke och smak. Jag är oootroligt nöjd med VKV, andra har andra favvisar MEN glöm Klepper Piuch mm, de är hopplöst sega att paddla och jobbiga i
Vind och sjö. På tyska kallas de faltboot, "vik-båt" , och deras enda fördel är att de kan vikas ihop och stuvas längst in i förrådet, och där bör de förbli!!! Bestäm dig, skall du ha båt eller kajak! En båt är betydligt bättre än Klepper och en kajak också. Jag valde kajak för 29
År sen och njuuuter
 
MEN glöm Klepper Piuch mm, de är hopplöst sega att paddla och jobbiga i
Vind och sjö. På tyska kallas de faltboot, "vik-båt" , och deras enda fördel är att de kan vikas ihop och stuvas längst in i förrådet, och där bör de förbli!!!

Det är uppenbart att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om.

Mats
 
Det är uppenbart att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om.

Mats

Efter 29 år i en mängd olika kajaker har jag bra koll på läget. Mina erfarenheter inkluderar Klepper men det har inget med kajaker att göra! Klepper är en konstig båt där möjligheten att plocka isär den har fått styra över allt som har med användbarhet att göra. Den som måste kunna stuva in sim farkost i en garderob är givetvis mer bekänt av en Klepper än inget alls men påstå inte att det är en kajak och var tydlig med att det är en kompromiss av stora mått! Annars är
Man inte ärlig!
 
Enmansklepper Aerius 1 har liknande egenskaper som vanliga kajaker.

Att det finns mkt delade meningar om olika kajak och kanotmodeller får vi acceptera.

Thure
 
Efter 29 år i en mängd olika kajaker har jag bra koll på läget. Mina erfarenheter inkluderar Klepper men det har inget med kajaker att göra! Klepper är en konstig båt där möjligheten att plocka isär den har fått styra över allt som har med användbarhet att göra. Den som måste kunna stuva in sim farkost i en garderob är givetvis mer bekänt av en Klepper än inget alls men påstå inte att det är en kajak

Rolig läsning, verkligen! :)

Ingen har väl bättre kommenterat de vanliga villfarelserna och fördomarna kring faltkajaker än Ralph Diaz i sitt ironiska svar på ett annat forum, som jag tog med i ett inlägg för några år sedan:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=532071&postcount=15

Mats
 
Vi hade en faltkajak Klepper Aerius II i familjen som jag använde ett antal gånger, det var den enda kajak jag hade tillgång till på den tiden, typ 70-80 talet. Den är trög i vattnet jämfört med motsvarande glasfiber kajaker. Den har högt vindfång vilket förstås märks när det börjar blåsa på. Den går att segla med men det är inte enkelt. Man monterade ett svärd på varje sida istf centerbord. Minns att jag kapsejsade några gånger när det kom vindbyar, och då blev det jobbigt med riggen i vattnet. Men då var jag ung och stark, även om jag inte var nån stenhård kommandosoldat. Jag har dock inte provat att landa på fiendestränder i mörker med ett halv tons packning, inte heller har jag blivit släppt med kajak från helikopter så det ska jag inte uttala mig om.

Men föralldel, prova gärna det kanske faller i smaken. Kanske moderna faltkajaker har bättre egenskaper. Men mitt råd skulle nog vara att inte köpa faltkajak innan du provat andra glasfiber eller plast modeller.
 
Vi hade en faltkajak Klepper Aerius II i familjen som jag använde ett antal gånger, det var den enda kajak jag hade tillgång till på den tiden, typ 70-80 talet. Den är trög i vattnet jämfört med motsvarande glasfiber kajaker. Den har högt vindfång vilket förstås märks när det börjar blåsa på. Den går att segla med men det är inte enkelt. Man monterade ett svärd på varje sida istf centerbord. Minns att jag kapsejsade några gånger när det kom vindbyar, och då blev det jobbigt med riggen i vattnet. Men då var jag ung och stark, även om jag inte var nån stenhård kommandosoldat. Jag har dock inte provat att landa på fiendestränder i mörker med ett halv tons packning, inte heller har jag blivit släppt med kajak från helikopter så det ska jag inte uttala mig om.

Men föralldel, prova gärna det kanske faller i smaken. Kanske moderna faltkajaker har bättre egenskaper. Men mitt råd skulle nog vara att inte köpa faltkajak innan du provat andra glasfiber eller plast modeller.

Du jämför äpplen och päron. En AEII är 87 x 520 cm. Vanliga tvåmanskajaker är ca 20-25 cm smalare (VKV Anita K2, Trapper Laxen K2, m.fl.) så att AEII:an är ngt långsammare i vattnet har inget att göra med att det är en faltkajak. Vindfång har jag aldrig upplevt som en problem i några av mina Klepperkajaker, oavsett väder.

För den som söker en faltkajak som måttmässigt ligger närmare glasfiberkajaker finns t.ex. Khatsalano från Feathercraft på 5.43 m x 56 cm (http://feathercraft.com/kayaks/khatsalano/)

Mats
 
Precis som eyck (med rätta!) är så förtjust i Klepper, är jag förtjust i Hobies segelkajaker.
(OBS! Dessa ska inte jämföras med Hobies katamaraner.)

Ett kajakskrov i mitten (det går utmärkt att ta bort utriggarna och använda farkosten som kajak) med goda packutrymmen och 5,3 m2 segel. Kan seglas (kryssa inget problem), trampas och i grunda vatten (med viss svårighet) även paddlas. En utmärkt ytterskärgårdsfarkost. Tyngre att dra upp på land än en kajak men betydligt lättare än en segeljolle. Steglös revning av segel genom rullsegel helt in till noll.
Seglade 2014 från Byrum, Öland till Edsviken, Sollentuna.

Varken dessa eller Klepper ska jämföras rakt av med vanliga kajaker. De har andra egenskaper och kan användas på andra sätt. Think outside the box!

mvh thomas


28307.jpg


28326.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
labbman Kanot/Kajak på dalslands kanal Paddling allmänt 4
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
Stuvarn Race 2010 i kanot/kajak Paddling allmänt 12
martin1g kanot/kajak för två som en kan paddla?? Paddling allmänt 4
2l8 Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack! Paddling allmänt 24
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
8800 Fiske- kanot/kajak/kanadensare? Paddling allmänt 20
-Patric- Fiske från kanot och Kajak Paddling allmänt 0
Blåbär Kanot eller Kajak, so what? Paddling allmänt 2
droos Definitionerna. Kajak vs. kanot Paddling allmänt 4
Mivsken Renässans för din kanot! Simulera fors-kajak! Paddling allmänt 9
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Nena Kajak eller kanot Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.