Kängor. Meindl vs. Lundhags.

Och om du trots allt skulle byta modell, så skulle du inte märka det, eftersom du tydligen inte ens vet vad det är för modell du går i. Kan det kanske vara en Meindl Wagrain?

Klart jag vet det, Meindl Island Pro MFS. ;) Har också haft den gamla modellen av Island utan MFS och den var grymt bra den också. Känns lite mer som en pjäxa med MFS, bäddar in foten lite bättre... På gott och ont naturligtvis...
 
Testade idag.

Hej alla!

Tack för era synpunkter! Jag var på Naturkompaniet och testade kängor idag. Lundhags Professional och Meindl Islnad Pro. Det är 2 helt olika dojor. Lundhags var rå, styv och vrång men ack så stabil! Meindldojan var enormt välkomnade, kändes nästan lite falskt inbjudande. :)

Jag tror jag fick tag i rätt storlekar på båda. Dock kund jag inte köra uteslutningen, testa ett nummer större och mindre, då alla storlekar inte fanns inne.

Jag skulle vilja pröva Lundhags Optiläst oxå, den skall tydligen vara lite bredare. Jag skall göra det på onsdag.

1-0 till Meindl så länge.

Mvh

Max
 
Meindl Vakuum GTX

Tack för era synpunkter! Jag var på Naturkompaniet och testade kängor idag. Lundhags Professional och Meindl Islnad Pro. Det är 2 helt olika dojor. Lundhags var rå, styv och vrång men ack så stabil! Meindldojan var enormt välkomnade, kändes nästan lite falskt inbjudande. :)

1-0 till Meindl så länge.
___________________________________________________________________________
Känns som att Lundhags bör leda efter din utförliga beskrivning. Testa Meindl Vakuum, en helt otroligt skön känga.
 
När jag köpte mina Lundhags Pro hade jag också problemet att det inte fanns angränsande storlekar jag kunde testa mellan. Så det kändes lite oroligt att lägga ner så mycket pengar utan att ha testat det. Men det blev bra till slut, när jag väl gav mig av med dem på fötterna.
 
Uppdraget löst (för min del....)

Hej!

Jag klickade precis iväg en order på ett par Meindl Vakuum GTX. De senaste 4 dagarna har jag prövat skor som besatt. Meindlkängan sitter överlägset bäst i affären. Det vore dumdristigt att låta något annat väga tyngre. dessutom är denna kängan lite "nättare" än flera andra jag prövat. det lockar mig då en del menar att man kan gå Kungsleden i gymnastikskor.

Jag känner mig nöjd med mitt köp. Tack för alla goda tips.

Bästa Hälsningar
Max
 
Hjälp!

Jag beställde ett par Vakuum på eBay, efter att ha provat Meindl Borneo i en butik som inte hadde Vakuum inne (och inte kunde beställa förrän nästa år) , och fått höra att Vakuum var lite smalare, men hade samma passform för övrigt.
Dom passar mycket bra, förrutom halvvägs upp på hälen. Där är det en knappt märkbar kant i skarven där skummet runt hälgreppet/ankeln slutar, mitt på hälen. Jag märker den mest på högerfoten, pga att den är något längre.

Har ni som har Meindl Vakuum märkt något av den kanten? Är era skor helt hårda längst ned bak på hälen, eller ligger det något mjukt hela vägen ned?

Jag funderar på om det kan vara en felkonstruktion. Tycker det är märkligt att foamen inte går hela vägen ned över hälen på mitt par.
Undrar faktiskt om det verkligen sitter EPS foam runt hälen. Antar att det oranga i orginal inläggs-sulan är EPS. Och man känner ju stor skillnad på densiteten och viskositeten på den vid jämförelse med andra sulor. Men jag känner inget liknande inne i skon. Funderar på om något har glömts bort vid tillverkningen...

Jag vill väldigt gärna få denna modellen att passa, då den förutom bak på hälen passar överlägset bäst av allt jag provat.
 
Min erfarenhet är att ju fler olika modeller och tillverkare du provar innan du köper desto större chans att du hittar en sko som passar din fot riktigt bra. Både Lundhags Pro/Syncro och Meindl Island Pro / Vakuum / Vakuum GTX är bra skor. riktigt bra skor till och med. Låter lite mjäkigt kanske, men istället för att fokusera på märke och typ skulle jag låta dina fötter välja. Se till att ta god tid på dig då många kängor kräver lite tid för att bli varma och sitta bra. Glöm inte bra strumpor, ovasett vilken sko du väljer. Köp inte bara ett par utan kanske två-tre uppsättningar. Det slits när man är ute mycket.
Försök kott och gott hitta en sko som passar din fot.
 
Kängor eller ej??

Hej!
Hejsan !

Jag skall gå Fjällräven Classic i sommar och måste skaffa mig ett par dugliga kängor. Jag har hängt runt i forumet och har kokat ner alla tips till att det står mellan Meindel och Lundhags. Vad jag förstår är Lundhags en "skalkänga", inte så ombonad som Meindl. Lundhags är robustare, på gott och ont men har fördelen att den inte blir lika våt/lättare att torka.

Rätt eller fel?

Mvh

Max
Hejsan!
Vi gick förra sommaren Fjällräven Classic ,Vi gick i olika varianter med sk Multisportsko.Det var väldigt varmt.så jag tror att vårat val var det bästa.Vi hade dock Goretex skor.Lätta o smidiga,det är ju igentligen bara en kort vadning.Tejpa fötter från först början och byt sockar ofta då kan man minimera skav och sår!!!Köp ett Big Pack Compeed.
Lyck Till Kicki
 
Foten eller skon, vem skall anpassas

... Vad jag förstår är Lundhags en "skalkänga", inte så ombonad som Meindl. Lundhags är robustare, på gott och ont men har fördelen att den inte blir lika våt/lättare att torka.
...

Min erfarenhet av Meindl och Lundhags är som följer:
1) Meindl-kängan anpassar sig efter din fot. :)
2) Din fot får anpassa sig till Lundhags-kängan. :-(

Jag kan med hänsyn endast till dessa två punkter rekommendera Meindl, utav de två kängorna.
Glöm inte att kolla in Scarpa och Hanwag tex.

Om du tycker det är ok att foten skall anpassa sig till skon, köp Lundhags, annars inte.

/Anders
 
Håller inte med riktigt. Jag har åkt på skoskav, eget fel med dåliga sulor, i mina Lundhags och även fuktiga fötter men väljer dem ändå. De kommer att hålla 10-15 år trots att jag har dem mycket till vardags också. När de ger sig så kan man byta "båtarna" vilket en kompis gjort.

Min generalisering efter att ha haft Meindl Island Pro i 6 år är: om det är OK att riskera att ha surblöta kängor hela vandringen pga en plurrning/felsteg och det är OK att membranet ger sig efter några år och kängan då börjar läcka så köp Meindl med GoreTex. I Lundhags och Jörnkängan m.fl. kan man ta stoppa i torra strumpor och sulor och vandra vidare hyfsat glad. Fodrade kängor förblir sura tills man kommer hem och kan låta dem torka sakta.

Om du tycker det är ok att foten skall anpassa sig till skon, köp Lundhags, annars inte.
 
Håller inte med riktigt.
...

Medhåller föregående talare alltså avseende fukt/torkning.

Däremot hävdar jag fortfarande att
1) Meindl-kängan anpassar sig efter din fot. :)
2) Din fot får anpassa sig till Lundhags-kängan. :-(

Det är sant som Niklaz skriver om funkt/torkning. Meindl kängorna är svårare än Lundhags att få torr. Det är nog viktigt att vara medveten om det. Förhoppningsvis skall du/ni gå betydligt mer med torra kängor än fuktiga kängor, så för min egen personliga del skulle jag prioritera i denna ordning:
1) Komfort
2) "Tork-problematiken"

Jag har provat olika Lundhags och 2-3 modeller av Meindl, Hanwag och Jörn kängan.
För min del var Lundhags kängorna av typen att "foten får anpassa sig till kängan och inte tvärtom".
Har även hört andra säga det också.
Jag har även hört många prata gott om Lundhags-kängor (eller liknande).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.