Kängor. Meindl vs. Lundhags.

Kör på ett par Meindl Vakuum, du finner ingen skönare dojja. Självklart är det individuellt men jag har inte känt någon typ av skoskav. Varför så mycket choklad i ryggan?

ja, jag är väldigt nyfiken på hur den där foamen funkar OM det funkar.

Chokladen ska jag ha att fördriva tiden med... :)

/Max
 
Har kört Meindl i snart fem år. Nej, man behöver inte gå in dem. Nej, man får inte skoskav. Ja, de är komfortmässigt att föredra. Ja, de är svårare att torka om de blir blöta. Och ja, allt är fråga om personliga preferenser, men för egen del skulle jag aldrig byta märke eller modell.
 
Har kört Meindl i snart fem år. Nej, man behöver inte gå in dem. Nej, man får inte skoskav. Ja, de är komfortmässigt att föredra. Ja, de är svårare att torka om de blir blöta. Och ja, allt är fråga om personliga preferenser, men för egen del skulle jag aldrig byta märke eller modell.


Och om du trots allt skulle byta modell, så skulle du inte märka det, eftersom du tydligen inte ens vet vad det är för modell du går i. Kan det kanske vara en Meindl Wagrain?
 
Vakuum

Jag har själv ett par Meindl vakuum som jag har haft i lite över ett år nu och jag känner inte igen att dom är svåra att torka eller att dom blir sura...

Men som alltid så är smaken som baken, delad med S***en i mitten :)
 
det finns som sagt många modeller av Meindl. På mina hittar jag ingen modellbeteckning alls.
Jag köpte dem i Maloja i augusti förra året. De kan ha kostat högst 200 Franken, och väger
1100 gram. Jag har bara använt dem 5 dar, men de har tagit mig över ett par branta och höga pass och genom en hel del blockterräng och verkar funka. Hållbarheten är svårat att sia om.
 
I samband med hustruns kängjakt har två av varandra oberoende säljare påtalat att det där med formbarhet pga skumskiktet i Meindel ska man ta med en hink salt.
Viktigast är att kängan passar ens fötter, fabrikatet är igentligen ointressant.
Jag har slitit ut Salomon läderkängor, Everest G-tex, Salomon G-tex och har nu Lundhags Prof.
Skönast för mina fötter är helt klart Lundhags, men ack så tunga. Överväger att köpa ett par utan stopping i skaftet.
Mina Hanwag fick sonen ärva då hans fötter passade bättre än mina i dom. Fantastiskt välgjorda kängor, utan G-tex men välvaxade tålde dom vad som nästan.
Frugan är inne på andra paret Crispi denna gången med G-tex. Ochså väldigt välgjorda kängor.

Men, beträffande vatten, erfarenheten är att trampar man ner i vatten djupare än skafthöjden så kommer det in lite vatten. Och det stannar absolut längre i fodrade kängor.
Mest snabbtorkande av de jag haft var nog Hanwag, som var skodda med skinn invändigt oxå.
Vatten utifrån står alla kängor emot om man sköter dom.

Fjällen i sommar blir i Lundhagarna, inte för att dom krävs, utan för att jag vill vara säker på o slippa skavsår.
 
Varför så mycket choklad i ryggan?

Varför man har med sig mycket choklad behöver aldrig motiveras. Det inses trivialt.

I övrigt vill jag bar slänga in att högskaftade kängor är värda att användas inte bara i blockterräng. I all obanad terräng är de ett bra val med tanke på lerpölar, vad och liknande. Och längs en hel del leder, även utanför fjällvärlden.
 
som matematiker måste jag protestera mot det lättsinniga och slarviga språket. Saker är
triviala, eller inses lätt.

Allvarligt talat så är detta med skaft högst individuellt. Det är inte heller självklart vad höga skaft innebär. Min erfarenhet av fjäll, alper och lågland är att skor aldrig behöver nå mycket högre än över fotknölarna och att många, med goda fötter bör klara sig med lägre skor.
Många gör det ju redan.

Själv har jag tre par såna, av märkena Icebug, Keen och New Balance och tänker nog använda ett av dem på ngn av sommarens turer. Jag hade ett tag ett par med så sladdriga skaft att jag nästan trampade ur dem; då kan man undra om skaften är så viktiga.

Möjligen (i mitt fall) att de ger bättre stöd för hälsenans fäste; inte lätt att avgöra. Ett test kan kosta för mycket.
 
Jag har ett par Meindl Perfomance som jag har haft i 6-7 år nu, jag använder dom i princip varje dag på jobbet. Jag har även haft dom två turer i fjällen. Dom är toksköna och sitter som ett par sneakers på fötterna.

Förra gången vi skulle upp i fjällen så vågade jag inte använda dom eftersom en bekant med likadana kängor, med ungefär samma slitage tappade ena sulan under fjällvandring...

Så det bar av till GetOut för att införskaffa något nytt och jag kom därifrån med ett par Lundhags Professional. Intrycket så här långt, efter en veckolång fjälltur är att de är suveräna.

Meindl är en bra allround-känga upplever jag det som, som för mig på jobbet, där man både går och står en hel del. Lundhagskängorna är utmärkta vandringskängor.

Så, de som passar dina fötter bäst är nog de du ska välja, glöm för allt i världen inte att de finns fler kängtillverkare än dessa två!

go tur!
//Andreas
 
Tack för bra tips alla! Jag tycker att sådan där foam verkar behagligt. Det är någon slags vaddering med "minnesfunktion" som formar sig efter din fot. Jag såg att det fanns på en del Meindlkängor. Det verkar ju helt otroligt bra, finns det någon annan uppfattning i forumet?

Jag börjar förstå att Kungsleden är en, i sammanhanget, enkel vandring. Inte så strapatsrik, det styr ju skovalet lite oxå .

Min packning kommer ligga på ca. 16 kg. (mycket choklad)

Mvh

Max

Mockan i lundhagsfoten formar sig garanterat mer än skum... Det är just det där skummet som håller kvar en massa fukt. Kungsleden är ingen led, det är en traktorstig. Eller grusväg beroende på var man är.
 
Som sagt, känner jag på mina scouts och mina performance är det i princip noll dämpning, och de senare har så styv sula att de blir obekväma på asfalt. Hur tjock är denna mellansula tror du? Det verkar snarare som att du inte sett ett par kängor... Lundhags har ju haft mellansula i läder fram tills nyligen, det var den som orsakade krympningen. Dämpning kan vara bra att diskutera på löpdojor men i kängor är det en obetydlig faktor.

Lundhags bytte bindsula, inget annat.


peter
 
som matematiker måste jag protestera mot det lättsinniga och slarviga språket. Saker är
triviala, eller inses lätt.

Jag har lärt mig att uttrycka mig så där av min mattelärare. Han är en vithårig lärare av den gamla stammen, gick i pension ett läsår efter jag gick ut natur, och var lärare hela sitt liv. Han författade även en hel del eget undervisningsmaterial.

Sen har vi hela den där biten med att man faktiskt kan uppfinna ord, språket är rörligt, inte hugget i sten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.