Kängor. Meindl vs. Lundhags.

Hej!

Jag skall gå Fjällräven Classic i sommar och måste skaffa mig ett par dugliga kängor. Jag har hängt runt i forumet och har kokat ner alla tips till att det står mellan Meindel och Lundhags. Vad jag förstår är Lundhags en "skalkänga", inte så ombonad som Meindl. Lundhags är robustare, på gott och ont men har fördelen att den inte blir lika våt/lättare att torka.

Rätt eller fel?

Mvh

Max
 
Fel, eftersom du jämför två tillverkare och inte specifika modeller. Lundhags har ett 15 tal modeller och Meindl har ett 50-tal modeller.

Och skall du främst ha dem för att gå Fjällräven Classic, så kan man ju ifrågasätta om du överhuvudtaget skall ha kängor?
 
Ett par läderkängor med GoreTex (Meindl) är lite mer allround. Funkar som vinterkängor i stan, är lättare att gå in och har oftast bättre dämpning. Snöa inte in på bara Meidl, kolla Hanwag också.
 
Ja, men med membran får man räkna med att de ruttnar, att de aldrig torkar när de väl blivit blöta, samt att lädret har många sömmar och oftast är av undermålig kvalité.

Dämpning? När behöver man dämpning i ett par vandrarkängor? Du ska väl inte gå på asfalt heller? Har aldrig sett ett par kängor med dämpning, oavsett modell.

Hade meindl performance innan, skulle inte rekommendera dem till min värsta fiende. Membran i skor är ett jävla dumt påhitt. Iaf i svensk terräng. Eller alltid faktiskt. Skit rent ut sagt.
 
Låga kängor/skor duger

Sträckan mellan Nikkaluokta och Abisko kräver normalt inga "häftigare" kängor (i varje fall inte i augusti då snösmältningen inte pågår).

Jag gick sträckan senast augusti 2008 i ett par Haglöfs mid (och de och liknande låga skor fungerar utmärkt hemmavid).

Ska jag däremot ta en länge tur i grövre terräng (blockhav och dylikt) har jag upptäckt att jag för min del jag föredrar mina Lundhags Syncro framför mina Meindl (just av bl. a torkningsskälet).

Oberoende av skoval har jag alltid med mig ett par vattentäta strumpor (typ Seal-Skinz) om jag plurrar. De har jag även med på stugtur längs ex Kungsleden:

// Björn
 
Lundhag vs fodrade goretex-kängor

Jag själv har aldrig provat just Meindl. Har bara hört positiva saker från de jag känner som har Meindl. Så det är säkert ett utmärkt val som du kommer bli nöjd med.

MEN ta inte för givet att det skulle vara en mer bekväm känga än Lundhags bara för att den är fodrad. En fodrad GoreTex-känga behöver inte vara bekvämare och lättare att gå in än en skalkänga. För min del var faktiskt Lundhags de första kängorna som var riktigt sköna från dag 1 och som aldrig gett mig skoskav.
 
Ja, men med membran får man räkna med att de ruttnar, att de aldrig torkar när de väl blivit blöta, samt att lädret har många sömmar och oftast är av undermålig kvalité.

Möjligen skulle de kunna ruttna på ett halvårs djungeltur, men under lite frilufsande, nä. När de blivit blöta kanske de tar en dags vandring att torka, men hur ska det gå till när de är vattentäta???

Dämpning? När behöver man dämpning i ett par vandrarkängor? Du ska väl inte gå på asfalt heller? Har aldrig sett ett par kängor med dämpning, oavsett modell.

Har du aldrig sett ett par kängor? De flesta har en mellansula i nåt som kallas E.V.A..


peter
 
Möjligen skulle de kunna ruttna på ett halvårs djungeltur, men under lite frilufsande, nä. När de blivit blöta kanske de tar en dags vandring att torka, men hur ska det gå till när de är vattentäta???

Nja, lukta du på mina performance, de står här i hallen. Samma med de vi fick ut under lumpen, ruttna... Hur mkt yta för bakterier att fästa på finns det i flera lager skum, membran och läder? Tror du får läsa på lite. Är man ute längre än en helg är de blöta i en vecka efteråt. Det behöver inte ens vara blött ute, eftersom skummet fångar upp fukten innan det når membranet blir de rätt sunkiga även i torrt väder.


Har du aldrig sett ett par kängor? De flesta har en mellansula i nåt som kallas E.V.A..
peter

Som sagt, känner jag på mina scouts och mina performance är det i princip noll dämpning, och de senare har så styv sula att de blir obekväma på asfalt. Hur tjock är denna mellansula tror du? Det verkar snarare som att du inte sett ett par kängor... Lundhags har ju haft mellansula i läder fram tills nyligen, det var den som orsakade krympningen. Dämpning kan vara bra att diskutera på löpdojor men i kängor är det en obetydlig faktor.
 
Meindl Island Pro torkar inte på en dags vandring. De förblir blöta resten av helgen eller veckan man är ute om det inte är strålande sommarväder och man klarar sig utan dem långa stunder. När man plurrar blir de tunga pga att vatten sugs upp i fodret. Kör på Lundhags Synhcro numer och är nöjd, dock hade jag en jobbig vecka i Sarek pga att jag satte i formgjutna sulor = för mycket friktion och hemska skavsår. Det var dock skit bakom spakarna där och nu kör jag med originalsulor igen.

Möjligen skulle de kunna ruttna på ett halvårs djungeltur, men under lite frilufsande, nä. När de blivit blöta kanske de tar en dags vandring att torka, men hur ska det gå till när de är vattentäta???
 
Ok....

Tack för bra tips alla! Jag tycker att sådan där foam verkar behagligt. Det är någon slags vaddering med "minnesfunktion" som formar sig efter din fot. Jag såg att det fanns på en del Meindlkängor. Det verkar ju helt otroligt bra, finns det någon annan uppfattning i forumet?

Jag börjar förstå att Kungsleden är en, i sammanhanget, enkel vandring. Inte så strapatsrik, det styr ju skovalet lite oxå .

Min packning kommer ligga på ca. 16 kg. (mycket choklad)

Mvh

Max
 
Köp Meindl Vakuum

Kör på ett par Meindl Vakuum, du finner ingen skönare dojja. Självklart är det individuellt men jag har inte känt någon typ av skoskav. Varför så mycket choklad i ryggan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.