Jönköping - Norrköping på mountainbike!

En näst intill oerfaren cyklist som jag skall försöka mig på 175km landsväg på en Hybrid! Den enda längre turen jag tidigare gjort låg på 55km, vilken jag klarade på 2h30min. Jag tror mig kunna hålla en snitthastighet på 20km/h vilket ger en totaltid på cirka 9h :cool: plus pauser! Starten går runt 04:00 ifall det händer något oväntat på vägen! Jag kommer åka längsmed E4:an hela vägen, dock ej på den då det är förbjudet.

Cykeln jag använder mig av är en Nishiki xc3. Släta däck, men med framdämpare vilken är ställbar men ej låsbar!

Vad gäller mat så har jag ingen aning om vad jag ska äta, jag vill helst inte ha med mig något form av kök då det tar både tid och vikt.

Utrustningen jag kommer att använda mig av:
-Pannlampa
-Cykellysen fram/bak
-Ryggsäck med Camelbak
-Cykelbyxor
-Fleecetröja
-Vind/vattentät jacka
-Regnbyxor
-Extra slang
-Pump
-Funktionströja
-Löparskor
-Hjälm
-Mössa
-Glasögon
-Telefon
-Plånbok
-Handskar
-Mat

Kan man klara sig på endast energybars om man äter en ordentlig frukost? Finns det något i min utrustning jag bör komplettera? Finns det något i min utrustning som jag bör ta bort eller något som jag behöver byta?
Alla svar mottages tacksamt, även grundliga saker då jag inte är en erfaren cyklist! ;)
 
Jag skulle byta löparskorna mot ett par cykelskor med spd och bytt pedalerna till kombinationspedaler.
En sats med lagningslappar och superlim gel, Lagningslappar som reserv om det skulle bli mer än en punka och superlim gel att limma ihop ett skärsår i däcket.
Lite toapapper är inte så dumt heller att ha med.
 
jag har bott i Jönköping och nu Norrköping har även bott i Gränna som är på mitten typ. Jag kan säga direkt att mat och toabesök inte bör bli något problem då det finns stop längs hela vägen. jag har cyklat hela den vägen men inte på en och samma gång. Finns mat varannan timme så du behöver inte ha med dig någon sån utrustning. några bars kan du ha som mellanmål.

Cyklar du vi Gränna Ödeshög är det ganska mycket tunga backar så räkna med nån pause där.

Lycka till
 
Förra våren cyklade jag från Hallsta till Bålsta det är ungefär 90km enkel 180km totalt. När jag kom fram till Bålsta åt jag en grillad med mos sen cyklade jag tillbaks.

När man cyklar är man inte så hungrig utan man dricker mest. Det är viktigt att man får in en bra rutin för att dricka. Kexchoklad eller något liknande är också bra för att få i sig energi. Har du erfarenhet av Bars så kör med det.

E4an låter lite trist finns det inga andra mindre vägar du kan cykla på. Tung trafik är aldrig roligt.

Kartor är väldigt bra cykelvägar och liknade är ofta väldigt dåligt märkta. Och kommer man fel kan man tappa mycket tid på att virra runt. GPS och en karta är funkar bäst

Annars tror jag inte du kommer att ha någar större problem. SPS och skärmar är bra grejer men du klara dig även utan
 
E4an låter lite trist finns det inga andra mindre vägar du kan cykla på. Tung trafik är aldrig roligt.
E4:an är ju motorväg hela sträckan från jkpg till nkpg = ingen cykling. Däremot finns gamla riksettan som numera är mer eller mindre bred men inte lika tungt trafikerad som E4 och utgör habil landsvägskörning. Tittar man på en karta syns det tydligt vilket som är gamla riksettan, går ungefär parallellt med E4 men går genom samhällena Gränna-Ödeshög-Väderstad-Hogstad-Mjölby-Mantorp-Vikingstad-Linköping-Linghem-Norsholm istället för utanför dom som nya motorvägen gör.
 
Om jag fattar dig så har du tänkt göra det här på en dag?
Vilken årstid?

Utrustningen jag kommer att använda mig av:
-Pannlampa
-Cykellysen fram/bak
-Ryggsäck med Camelbak
-Cykelbyxor
-Fleecetröja
-Vind/vattentät jacka
-Regnbyxor
-Extra slang
-Pump
-Funktionströja
-Löparskor
-Hjälm
-Mössa
-Glasögon
-Telefon
-Plånbok
-Handskar
-Mat


Om jag utgår från sommar/fina förhållanden så skulle jag från den här listan stryka:
Pannlampa, fleecetröja, regnbyxor och mössa.
Jag skulle lägga till arm och benvärmare samt lagningskit för att kunna lappa slang och däckavtagare för att kunna få av däcket vid punka.

Lite allmänna råd:
Som någon skrev, har du råd så byt till pedaler typ "spd" och cykelskor.

Vad gäller mat så håller jag bara delvis med hassex. Många har svårt med hungerskänslor då man dricker lite för mycket medans man cyklar. Men ska man hålla på i 10 timmar måste man fylla på med energi!
Jag skulle ta med lite russin/nötter, någon snickers (bars om du gillar det) och så satsa på att stanna också käka lunch någonstans på vägen. Det är ju inte direkt obebyggda trakter...

Och så träna! Du kommer ha roligare om du förbereder dig genom några lite längre turer till innan. Försök köra i alla fall några som 50 km eller så och sån minst en som är drygt halva distansen. Du klarar det säkert utan, men det är roligare om man är förberedd...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6
Uggleansikte Jönköping - Malaga Långcykling 5
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1
Macke27 Cykelkompis i Jönköping? Långcykling 0
Carpetride cykla Sthlm-Jönköping Långcykling 2
alex_89 norrköping - palermo,italien Långcykling 5
Lorskan Luleå-Norrköping Långcykling 0
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.