Jag eller mina prylar?

I det flesta hobbies, så tycks det som att man fokuserar mer på grejornas egenskaper och mindre på sina personliga dito!

Yttermera, så vill många (jag är inte undantagen) hävda sej genom att tala om vad man har för prylar och ibland vad man anser om det man inte har valt.

Detta gäller det mesta där produkter krävs för intressets utövande! Med andra ord: Nästan alltid.

Jag håller på med foto en del också.
Jag anser nog - numera - att det är JAG som är den svagaste länken i den kedjan. Inte apparaterna!
Jag har naturligtvis utvecklats som fotograf under årens lopp. Jag kanske inte är särskilt bra, men åtminstone mer nöjd med mina bilder.
Utvecklingen beror mest på att JAG utvecklats.
Inte på att jag skaffat nya och bättre prylar!

Samma sak med paddlingen:
I våras satt jag för första gången någonsin i en kajak.
Vågade inte sitta i den vid stillastående utan att hålla mej i något. Brygga, boj eller gren.
Jag fick smärtor både här och där. Jag var tvungen att stanna och vila mest varje kvart.

I augusti ensampaddlade jag runt Mälaröarna, genom Södertälje och ner till Trosa. Jag var ute i tretton dagar. Jag kände mej aldrig osäker eller rädd och råkade inte ut för några incidenter.
PRYLARNA är i stort sett de samma som när jag satt och darrade i hamnen i våras.
JAG är en annan paddlare.

Min lilla sens moral:
Prylarna behövs naturligtvis.
Men det är jag själv som är det mest ofullkomliga i sammanhanget.
Det är jag själv som har den största potentialen till utveckling.

Mvh
Strmbrg,
 

Guest

Gäst
Hur bra du är som fotograf vill vi gärna få se prov på på Fotosidan.se. Så lägg gärna upp några bilder där... :). Då kan du passa på att klicka dig in till dem enstaka bilder som jag också har lagt upp där.

Din lilla "sensmoral" stämmer nog. Visst är det så att människan har störst potential att utvecklas. Det hjälper ju inte vilken utrustning vi använder om vi själva inte behärskar momenten. Du blir inte automatiskt en "bättre" fotograf bara för att du har den senaste tekniken. Däremot kan tekniken och nya välutvecklade prylar förenkla och underlätta i din vardag.

/Jonas
 
Prylar...

För mig, som sedan barnsben blivit mobbad för att jag haft friluftsutrustning som det funnits en tillverkarlogo på, har utvecklat ett motto:
"Dåliga hantverkare behöver bra verktyg."
Frågan är om det är öknamnet "Pryl-Nisse", eller att jag gjort mig ett självironiserande motto som är det sorgliga i historien...
 
Min lilla tumregel är att det ár jag, och inte min utrustning, som ska sátta gránserna fór hur làngt jag ska komma.

Snusförnuftiga hälsningar / Mats
 
Bilder? Från mej??

Du förstår, jag går runt med en F2:a. Den ä ju inte så himla digital. (Inte ens automatisk.)
(Det är jag inte själv heller, så därför passar den mej ganska bra.)
Problemet är att jag inte har nåt att scanna med och att jag tar dia för tillfället. Det finns säkert tekniker även för detta, men jag hajjar inget av dylika trick...

Mvh
Strmbrg
 
Re: Bilder? Från mej??

Strmbrg; sa:
Problemet är att jag inte har nåt att scanna med och att jag tar dia för tillfället.

Mvh
Strmbrg

YES!

Vi finns! Vi som fortfarande jobbar oss med att lyfta fram diaprojektorn ur garderoben och veckla ut duken mitt på vardagsrumsgolvet. Förhoppningsvis utan att riva ner vasen man fick av svärmor i julas.

Jag har nog alltid varit lite konservativ när det gäller ny teknik i hemmet. Och så även här. Digitala bilder och datorer i all är. De har visst sina fördelar och sin plats (speciellt i arbetslivet).

Men när jag vill titta på bilder hemma med mina v'nner så vill jag antingen att det skall vara mycket enkelt. Då plockar jag fram papperskopiorna och skickar runt en hög med nödtorftiga förklaringar över vad de är jag vill visa.

Om jag vill vara mer seriös så bjuder jag hem dem på en bildvisningskväll, då med diaprojektor och stor duk. Helt oslagbart! Lite krångligare ja visst, men alla tittar på samma bild (om de inte har somnat förståss *S*) och lyssnar koncentrerat (tror jag) på min lilla berättelse. För att inte snacka om bildkvalitén!

Tids nog får nog även jag köpa mig en digitalkamera och en enorm bildskärm. Men idag finns inte (för vettiga pengar) det jag vill ha. Så det får allt bli dia under de närmaste åren i alla fall.

Mvh!
// Niklas
 
Ok lite mindre, men fortfaranade bra

Jag brukar köra bildvisningen på datorn istället för på diaskärmen. Visst är det en mindre yta, men ack så mycket smidigare. Dessutom kan man ju klippa in sig själv på Eigers nordvägg eller något anat lika troligt ställe.

Kalle
 

Guest

Gäst
Vill du ha god kvalitet på dina bilder så är det den gamla hederliga systemkameran som gäller. Med en digitalkamera har du inte samma möjligheter..ännu iallafall. Digitalkameror kan fungera bra till reportagebilder (där det krävs att leverera bilder snabbt)..men för landskapsbilder är det inget att rekommendera.

Dia är ingenting "utdött"..snarare något som används av många engagerade fotografer; speciellt natur- och landskapsfotografer. Dia ger en oslagbar visningsmöjlighet av bilder! Att scanna in dia är inte så mycket konstigare än att scanna "vanliga" bilder. Det finns speciella filmscannrar man använder sig av. Ett annat alternativ kan vara en vanlig scanner med ett sk dialock. Med en sådan kan du scanna både pappersbilder och diabilder. :)


/Jonas
 
En liten off-side fråga...

...eftersom vi ändå har lyckats göra foto av paddelforumet:

Jag har tagit några fina kvällsbilder på MGB:n.
Jag tänkte göra en lite större (30x40) papperskopia av något av diorna. Brukar det bli bra? Är det dyrt?

Mvh
Strmbrg,
 
Re: En liten off-side fråga...

Strmbrg; sa:
...eftersom vi ändå har lyckats göra foto av paddelforumet:

Jag har tagit några fina kvällsbilder på MGB:n.
Jag tänkte göra en lite större (30x40) papperskopia av något av diorna. Brukar det bli bra? Är det dyrt?

Mvh
Strmbrg,


Beror lite på. Lämnar man in dian på något snabblabb och beställer en papperskopia på 30x40 blir det alltid något sämre än om du visar dian i samma storlek med projektor. Om du däremot själv scannar in den på en diascanner och jobbar med bilden i Photoshop och sedan skriver ut den på en bra A3-skrivare kan du få riktigt riktigt bra pappersbilder. Med "jobba med bilden" menar jag inte att hålla på och mecka om den utan endast att göra nödvändiga justeringar för att få den korrekt återgiven. T.ex. ta bort dammpartiklar, se till så att hela bilden blir korrekt genomlyst och inscannad, skärpa upp den en smula för utskrift etc. Det kan ta lite tid att jobba med en bild med resultatet gör mödan värd.
Vill samtidigt passa på att varna för så kallade dialock eller andra tillsatser till flatbäddsscanners. Kvaliteten är minst sagt usel och duger knappt till webbpresentation. Absolut inte till utskrifter.

Hade själv en HP Photosmart S20 diascanner som jag var mycket nöjd med. Kunde dra ut A3-utskrifter i fantastiskt bra kvalitet. Kostar 5300:- hos http://www.scandinavianphoto.se. Ett lite billigare alternativ som är minst lika bra är Minolta Dimage Scan Dual II (3600:- hos samma återförsäljare). Dessa scanners scannar även negativremsor vilket är mycket praktiskt, särskilt för den som på ett "billigt" sätt vill fota svartvitt.

Räkna med 3500-5000:- för en A3-skrivare. Mycket nöje!
 

Guest

Gäst
Håller med om att vanliga scannrar med dialock inte ger samma resultat som en 10000:- filmscanner. För webben duger dem dock alldeles utmärkt för de allra flesta (om man inte har extrema krav). Produkterna utvecklas hela tiden och idag får du helt okej sådan för runt 5000:-.

Har du pengarna så är det förstås ett bättre alternativ att köpa en scanner för pappersbilder och en för diafilm. Men en Scan Dual II filmscanner ger knappast bättre resultat än tex Epson Perfection 2450 Photo.

Enligt test i tidningen Foto stod det om just Epson; citat "Med Perfection 2450 Photo har Epson höjt ribban för skanningskvalitet. Trots rödsticket är bildkvaliteten förnämlig och i dialäget direkt imponerande. Skannern är dessutom både snabb och tyst." slutcitat.

Men detta kanske vi ska diskutera på fotosidan.se istället för här på utsidan.se... :)

Snart få vi väl klagomål...med all rätt då vill säga!


/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.