Itab Fjeld

Jag har... och har testat...

...och testat båda... och även Haglöfs Rugged Mountain...
Åsså har min dotter ett par "Fjeld byxa" - köpte åt henne

Det är en himla rejäl byxa!
De är mer skog än vandring, mer vedhuggning än friluft, mer bröta runt i snår och bös än ligga på ett liggunderlag med utsikt, mer krypa runt i skiten och skrapa/måla båt.
De är inte lika mjuk-mys-jeans-bekväma...
Dottern och hennes kompis tycker dock de är snygga !!??!!!

¤ Tyget är GROVT
¤ Förstärkningarna på nedre benen går runt om och tål tuffa tag (Lundhags har ju bara en liten handflatestor cordura-flärp som skyddar om man gnuggar mot skorna)
¤ Spännremmarna längst ner kan du hänga i
¤ De har samma jönsiga gummibandsmonterade plastkrok att fästa i skosnöret som Lundhags... jag har sytt dit en rejälare!
¤ Byxventilerna är myggnätade som på lundhagsen
¤ Stretchen på knän och rumpa är vattentät (men inte sömmen) och precis som på lundhagarna en måttlig "köldbrygga".
¤ Benfickorna har däremot inte insydda veck så de kan expandera utåt utan snusdosan petar inåt en smula... men man slipper kardborrebanden ;o)
¤ De är väsentligt billigare!

Hur de är i storlek?... "normala" kanske med en dragning åt en aning högre BMI

Mina 5 cent.
 
Det kallar jag en recension:), TACK. Håller med om att den gummibandsupphängda plastkroken på lundhagsarna känns futtig, men den har dock hållit och varit mig till glädje i flera år och djup snö:)
 
Ja det var en bra recension! Låter som något i min smak också när du säger att de är rejäla :).
Dock menar du att de inte håller tätt i rumpan om man till exempel sätter på en blöt toft i en båt?
Undrar lite om fickorna också, de har ingen tumstocksficka eller liknande? Hur fungerar det att ha lite verktyg i fickorna om du har provat det?
 
Snickarbrallor...

...är de inte...

¤ Stretchen håller tätt men sömmar (som inte är "tejpade" eller så) kan ju läcka - sitter du på en blöt toft i en båt blir du inte blöt, men det kan sippra in en smula vid sömmen efter ett tag.

¤ Fickorna har (jag var lite taskig) små bälgar så det där med snusdosan är inga problem, men pular man ner en mössa blir det bulligt. Det finns små fack för "mobil" etc men ingen sån där djuping för tumstock = En skiftnyckel skvalpar runt.

Som ni anar...
Skall man ha ett bar bussiga byxor att bröta runt med i svampskogen och buskarna runt båtupptagningsplatsen och inte vill banga för att knäa i något lerigt med sina Hyper-K2-Kextext-Ultralight-Expedition-byxor för flera tusen* är detta brallorna med stort "B"
Jag har ett par riktiga jättesnickarbyxor med fack för mjuka knäskydd för andra tillfällen... men de är i bomull och inte "vattentäta" samt utan rem i byxbenet.

Vi närmar oss 10cent

* Det är här JAG inte förstår Klättermusen :eek:)
Även om brallorna skall hålla en skärseld eller två skulle då JAG tänka till om jag hade ett par Breke-kräke-tambastskälver-byxor för 5300 kr... innan jag rensade i plankhögen bakom torrdasset med dem.
 
Osäker på vilka de var men två kollegor körde Itabs Fjällräven Vidda look-a-like och en sprack sömmen i skrevet upp på plus att fjällkartan inte gick ner i benfickan. Kanske måndagsex men om karta är krav så bör man kolla storleken på den.
 
Hehe.. Hyper-K2-Kextext-Ultralight-Expedition-byxor är inte riktigt något för mig utan jag har ofta just snickarbyxor när jag fiskar men de är som sagt oftast bomull och inte vattentäta i baken vilket ofta är bra när man ska sitta i båtar osv. Har kikat på dessa ett tag och tänkt att de skulle kunna användas som fiskebyxa en stor del av året. Men tumstocksficka är oerhört praktiskt..
 
Har oxså ett par fjeld byxor och rekomederar dom fram för allt prisvärda
det enda negativa om byxorna är att man blir blör om baken ganska direkt nästan som bomull.
Köp dom du kommer inte att ångra dig
 
Haha, man kan ju köpa Klättermusen för halva pengarna 2 ggr per år (om man är snabb): http://klattermusen.se/webshop/fyndlistan2/fyndlistan2.php?lang=SE&curr=SEK Jag har en utgången modell Megin som borde klara ett hagelskott på skoningarna som går över knäet. Fortfarande dyra för 2500 men sköna och vattentäta. Fast nog klarar man sig med det mesta. När jag var liten var det jeans, Fjällrävenjacka och stövlar som gällde och man dog inte för det. Nu har man mer stålar men mindre tid. Aldrig är det riktigt bra ;-)
 
några till...

¤ Fjällkartan passar perfa i benfickan och man kan fälla ut knäpplocksflärpen och stänga till (jag har knäpplocket instoppat i fickan för "quick access")

¤ "man blir blöt om baken ganska direkt nästan som bomull." ... mmm... en smula överdrift enligt min erfarenhet, men visst trycker det igenom i rövsömmen

¤ Åsså tar vi det en gång till...
De BÄSTA byxorna jag har i detta avseende (bussiga brallor) är mina Haglöfs Rugged Mountain (de ÄR vattentäta i baken), men det vet väl många redan att jag tycker (å de har riktiga byxkrokar ;o).
OM jag behövde ett par bussiga brallor till skulle jag försöka hugga på ett par sådana på X'tra pris... de kostar ju nominellt faktiskt det dubbla mot ITAB Fjeld, som för pengen som sagt är rejäla och slitstarka.

Hoppsan... nu blandade sig ytterligare en bralla med i leken :eek:)

(men köper du dem kommer du verkligen inte att ångra dig, och ännu mindre så om du hittar dem på bra pris)
 
Kan inte annat än hålla med övriga på de mesta..du hittar inte en bättre byxa för dom pengarna,och dom slår många dyrare byxor på fingrarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
Bju T&P Fjeld Light? Kläder 1
Vägslav T&P fjeld jacket Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.