Kvaliteten på ITAB-produkter?

Vilken kvalitet håller kläderna från ITAB generellt? Inser att klassen skiftar från plagg till plagg, men det kanske går att göra ett allmänt utlåtande. Priserna är ju onekligen frestande.
 
Jag har endast erfarenhet av plagg gjorda av Toray poplin(65/35), Fjälljacka och shorts, de är minst lika bra som liknade produkter från andra tillverkare ex. Fjällräven, Taiga, Lundhags etc men kostar hälften eller till och med så lite som en tredjedel av vad dessa plagg gör.

Som det verkar här på forumet så gäller det åtminstånde för alla plagg med poplin och microfiber/micropolyamid: vindjackor, byxor, parkas etc
 
Jag har ganska mycket ur ITAB: s sortiment och skulle vilja påpeka förträffligheten med deras kläder. Pris och kvalité på material är mycket bra.

Däremot ska man se upp med dåliga och slarviga sömmar, har råkat ut för detta ett par gånger. Det är bara att skicka tillbaka och klaga, inga problem. En annan sak är passformen som ofta upplevs som "gubbig". En taktik som fungerar bra, bortsett från byxor, är att välja en storlek mindre. Fast det verkar som om de nya modellerna som precis kommit har bättre passform.
 
Varför inte testa själv? Med priserna dom har så behöver man ju inte gråta blod om det visar sig vara mindre hållbart än posh-märkena. Bor man i Mälardalen så är det ju inte heller alltför långt till Surahammar och butiken, och där kan man ju prova och klämma på varorna.

Köpte ett Packaway-ställ i höstas och är mycket nöjd - sitter och väntar på ett till ITAB-paket som bör komma när som helst. :)
 
Lasse Larsson; sa:
Jag har ganska mycket ur ITAB: s sortiment och skulle vilja påpeka förträffligheten med deras kläder. Pris och kvalité på material är mycket bra.

Däremot ska man se upp med dåliga och slarviga sömmar, har råkat ut för detta ett par gånger. Det är bara att skicka tillbaka och klaga, inga problem. En annan sak är passformen som ofta upplevs som "gubbig". En taktik som fungerar bra, bortsett från byxor, är att välja en storlek mindre. Fast det verkar som om de nya modellerna som precis kommit har bättre passform.

Nja, jag har en vindtät fleecejacka av lite dyrare modell (med just ITABs egna priser som referens). Första gången jag tvättade den delaminerade membranet i ena ärmen.

Jag mailade och påtalade detta med hänvisning till den inte särskilt gamla beställningen (det elektroniska leveransbeskedet bifogades), men fick veta att om jag inte hade postens kvitto på postförskottet kvar så gällde inte garantin.

Utöver att jag är osäker på om detta är förenligt med konsumentköplagen, var det ett i de flesta avseenden korkat svar - och eftersom jag inte hade det kvittot kvar, så slutade jag handla hos dem.

Har andra plagg som funkat bra, men jag tycker att det är ett krav att en leverantör både har bra grejor och tar sitt ansvar om dessa någon gång inte lever upp till föväntningarna.
 
Mezzner; sa:
... fick veta att om jag inte hade postens kvitto på postförskottet kvar så gällde inte garantin.

Förbaskat dålig stil.
Kvitto är väl till för att bevisa var och när man har köpt en vara. "Var" besvarar ju sig själv. "När" kan de se i orderstatistiken.
Låter som att de försöker komma undan en reklamation.

Tillägg:
Konsumentköplagen nämner inte ens ordet "kvitto". Men konsumentverket skriver:

"Kunden bör uppvisa kvitto eller annat bevis på att varan är köpt hos säljaren, när varan köptes och till vilket pris."

En baggis för dig att uppfylla således, utan postens kvitto (posten är ju dessutom inte part i målet, så de har ju inget med det här att göra).
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-19 kl 12:30]
 
Det känns rätt uppenbart. Jag påtalade förstås detta, men utan respons.

Jag sparade antagligen inte postkvittot heller just för att det kändes som ett kvitto mellan mig och posten snarare än ett garantibevis.

Detta känns kanske lite off-topic, men kundvården är ju också en del av kvalitéten.
 
ITAB´s egna märke T&P är suveränt bra.Det är deras mer påkostade kläder och dom håller en jämn och hög kvalitet. Jag har T&P Discovery jacka+Discovery byxa och dom har jag hårdtestat i ett år nu. I mina ögon så är dom lika bra som ett Gore-tex ställ som kostar 5 gånger så mycket. Jag har även köpt T&P Termojacka,T&P Fjällblus,T&P Vilmarks byxa och en mängd andra kläder och hittills så har allt hållit perfekt.Storlekarna på deras kläder är dock stora,det ska man vara medveten om.

Svaret på din fråga är att ITAB´s kläder(åtminstonde deras eget märke T&P) har hög kvalitet och är väldigt prisvärda.

Mezzner (Anders Henriksson):
När det gäller deras kundservice så låter det däremot uselt att dom inte tog emot din reklamation på Fleece jackan! Varje gång som jag har beställt från ITAB,så har jag fått ett inköps kvitto med i paketet,och den gäller självklart som garanti sedel vid reklamation.Jag har inte heller sparat Postens kvitto på Postförskott!
Det är inte off-topic,kundservicen är självklart lika viktig som kvaliteten och priserna på kläderna.Jag fattar inte vad postens kvitto på postförskottet har med reklamationen att göra?
 
Sådär

Vissa plagg är mycket bra t ex bomullsskjortorna "blåkläder". Jag har en TP skaljacka där blixtlåsen sitter lite dumt och en TP fjällblus som jag tycker är helt OK även om jag menar att goretexkläder är lite mer pålitliga i ösregn. Det mesta från Itab är prisvärt.

Alltid svårare att köpa konfektion per postorder / www men jag är rätt nöjd med mina ínköp därifrån.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtallberg Kvaliteten på Everest? Kläder 3
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.