Ispik

Haglöfs

Jag kör med en haglöfs som i princip är ett rött kvastskaft i trä, snörögla och metallspets i två etapper. Väger inte helt lätt. Jag har plussat min med fäste för en skidstav för att kunna staka vid behov samt ett mjukt handtag på träskaftet. KOstade några enstaka hundralappar för några år sedan.

/Patrik, som tyvärr missar Blekingepremiär i morgon
 
Finns en hel del äldre

trådar om ispikar. Min egen uppfattning är att alla kommersiella pikar är så klena att en egentillverkad kan bli överlägsen. Jag menar då t ex pikhuvudets utformning skaftet / rörets styrka för att tillåta pikning i farten. Ett pikhuvud i konisk aluminium blir både starkt och tillräckligt lätt för att inte störa stakning. Hårdmetallstift i spetsen för bett i isen vid stakning.

Thure
 
Kolla så att piken/arna flyter

det är viktigt oxå. Har varit med vid plurr där pikar (köpta på större sportbutik) "druknat" men det gick bättre med åkaren. Har själv Lundhags dubbelpik med kraftiga pikhuvuden i hårdmetall. Är nöjda med dom å dom har hängt med 7-8 år, men det är väl strax dags för nya då dom fått sig några törnar. Dom flyter vilket är testat vid plurr oxå.
Här i Värmland var det premiär på utlysta turer förra helgen, så pikarna å skridskorna är vässade.

Omar, på glid...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.